DailyF

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

DailyF's trofeeën

  1. Helder bedankt voor jullie snelle reacties!
  2. Beste leden, Bij deze wil ik een vraag stellen m.b.t. de versoepelde urencriterium van 2021. De Belastingdienst heeft het urencriterium voor 2021 versoepeld en geeft het volgende aan: Om dit risico te beperken, geldt er een goedkeuring voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. U mag er in die periode van uitgaan dat u ten minste 24 uur per week aan uw onderneming hebt besteed. Ook als u dat niet werkelijk hebt gedaan. Er staat geen voorbeeld op de website van de Belastingdienst, vandaar dat ik het toch wil vragen. Stel dat een ondernemer in week 12 32 uren heeft gewerkt. Mag hij voor die week alsnog 24 uren bijtellen? Dan zou het 56 uren worden voor week 12? Of is het meer bedoeld als aanvullen tot 24 uren? Dus je hebt in week 12 16 uren gewerkt. Dan mag je er 8 uren bij optellen en er vanuit gaan dat je 24 uren hebt gewerkt in week 12? Ik hoor graag jullie reacties. Alvast bedankt voor de moeite.
  3. Bedankt voor jullie reacties het is duidelijk! Ik dacht altijd dat ze de omzet bij de btw-aangiftes met omzet bij IB/VPB gingen vergelijken. Daardoor dacht ik dat het niet bij rubriek 1A zou horen.
  4. Bedankt voor je reactie. Dat is duidelijk. Hoe zit het met de btw-aangifte als ik in Q1 een omzet heb van € 20.000 rubriek 1A en Q2 verkoop auto van € 47.500 rubriek 1A? Dan is de omzet die ik in mijn btw-aangiftes laat zien totaal € 67.500 terwijl er in de winst er verlies rekening een omzet is van € 20.000 en inkomstenbelasting aangifte ook € 20.000. Zal de Belastingdienst hier niet naar vragen?
  5. Helder en bedankt voor de link m.b.t. BPM. In dit geval is er geen bedrijfsauto meer op de balans en moet ik het dus bij 1A aangeven. Het bedrag van 47.500 euro moet ook niet zichtbaar zijn bij grootboeknr 8000 omzet hoog binnenland in mijn winst- en verliesrekening toch? Als ik een omzet heb van 20.000 euro bij grootboeknr 8000 dan moet dat ook zo blijven lijkt mij. Zal de Belastingdienst mij niet benaderen, omdat ik in mijn btw-aangifte totaal omzet heb aangegeven van € 20.000 (Q1) + € 47.500 (Q2), maar bij mijn winst- en verliesrekening en inkomstenbelasting zie je maar € 20.000?
  6. Bedankt voor jullie reacties. Welke van de twee is logisch? 1300 Debiteuren 57.475 1500 te betalen BTW 9.975 0200 Vaste activa - Bedrijfauto 47.500 of 1300 Debiteuren 57.475 1500 te betalen BTW 9.975 8000 Omzet Vaste activa - Bedrijfauto 47.500
  7. Beste leden, Hoe ziet de btw-aangifte eruit als een bedrijfsauto (100% zakelijk gebruik) wordt verkocht? Bij aanschaf van een bedrijfsauto kan je de btw aftrekken door het in te vullen bij rubriek 5b voorbelasting. Waar moet je het aangeven als je de bedrijfsauto verkoopt om het btw afdracht in orde te maken? Telefonisch gaf de medewerker van de belastingdienst aan bij rubriek 1a btw hoog. Klopt dit? Als voorbeeld ga ik ervan uit dat er geen verlies/winst is bij het verkoop van de bedrijfsauto: Auto aanschaf op 1-1-2020 € 50.000 excl btw. Auto afschrijving 1-1-2020 t/m 31-03-2020 = € 2.500 Auto wordt verkocht op 1-4-2020 € 47.500 excl btw. Per saldo heb ik als ik het goed zie geen winst of verlies, maar als ik in dit geval 47.500 euro extra zou aangeven bij rubriek 1a, stijgt mijn omzet enorm. Dan zou ik ergens ook kosten van 47.500 moeten boeken denk ik? Kan zijn dat ik het ook verkeerd bekijk... Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen. Alvast bedankt.
  8. Bedankt voor je snelle reactie. Tot slot is er nog één punt waardoor ik in de war raak. Op de website van KvK staat het volgende: Als de nieuwe bedrijfsactiviteiten in een apart bedrijf plaatsvinden of als ze totaal anders zijn dan je huidige activiteiten, dan richt je een nieuwe administratie in. In mijn geval zijn de activiteiten totaal anders. Als ik de bovenstaande lees, lijkt het alsof ik verplicht een tweede administratie bij moet houden. Of is de bovenstaande een advies van de KvK?
  9. Bedankt Cosara en Hans. Antwoorden zijn helder. Voor beide handelsnamen is één balans- winst en verliesrekening opvoeren in de IB-aangifte voldoende. Het stukje met kostenplaatsen ga ik uitproberen. Zou het ook mogen om de twee handelsnamen apart bij te houden in twee administraties en vervolgens in de IB-aangifte twee keer de balans- winst en verliesrekening op te geven? Per saldo zal het niet veranderen. Voor de btw-aangifte zou ik het handmatig dan wel moeten optellen.
  10. Beste leden, Ik heb één eenmanszaak, één btw-nummer met twee handelsnamen met verschillende activiteiten websites bouwen en kapper. Het is gebruikelijk om één administratie te blijven opvoeren. Maar hoe zit het met de IB-aangifte? Moet ik daar twee eenmanszaken opgeven en twee keer balans- winst en verliesrekening opmaken? De medewerker van de belastingdienst gaf aan dat de twee handelsnamen niks met elkaar te maken hebben en daardoor in de IB-aangifte opgesplitst moet worden. De manier waarop ze dit vertelde was vaag dus ik ben er niet zeker van. Graag zou ik willen weten hoe jullie er over denken. Alvast bedankt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.