Hoe ziet de btw-aangifte eruit als een bedrijfsauto (100% zakelijk gebruik) wordt verkocht?
Bij aanschaf van een bedrijfsauto kan je de btw aftrekken door het in te vullen bij rubriek 5b voorbelasting. Waar moet je het aangeven als je de bedrijfsauto verkoopt om het btw afdracht in orde te maken? Telefonisch gaf de medewerker van de belastingdienst aan bij rubriek 1a btw hoog. Klopt dit?
Als voorbeeld ga ik ervan uit dat er geen verlies/winst is bij het verkoop van de bedrijfsauto:
Auto aanschaf op 1-1-2020 € 50.000 excl btw.
Auto afschrijving 1-1-2020 t/m 31-03-2020 = € 2.500
Auto wordt verkocht op 1-4-2020 € 47.500 excl btw.
Per saldo heb ik als ik het goed zie geen winst of verlies, maar als ik in dit geval 47.500 euro extra zou aangeven bij rubriek 1a, stijgt mijn omzet enorm. Dan zou ik ergens ook kosten van 47.500 moeten boeken denk ik? Kan zijn dat ik het ook verkeerd bekijk...
Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen. Alvast bedankt.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
DailyF
DailyF
Beste leden,
Hoe ziet de btw-aangifte eruit als een bedrijfsauto (100% zakelijk gebruik) wordt verkocht?
Bij aanschaf van een bedrijfsauto kan je de btw aftrekken door het in te vullen bij rubriek 5b voorbelasting. Waar moet je het aangeven als je de bedrijfsauto verkoopt om het btw afdracht in orde te maken? Telefonisch gaf de medewerker van de belastingdienst aan bij rubriek 1a btw hoog. Klopt dit?
Als voorbeeld ga ik ervan uit dat er geen verlies/winst is bij het verkoop van de bedrijfsauto:
Auto aanschaf op 1-1-2020 € 50.000 excl btw.
Auto afschrijving 1-1-2020 t/m 31-03-2020 = € 2.500
Auto wordt verkocht op 1-4-2020 € 47.500 excl btw.
Per saldo heb ik als ik het goed zie geen winst of verlies, maar als ik in dit geval 47.500 euro extra zou aangeven bij rubriek 1a, stijgt mijn omzet enorm. Dan zou ik ergens ook kosten van 47.500 moeten boeken denk ik? Kan zijn dat ik het ook verkeerd bekijk...
Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen. Alvast bedankt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/71199-btw-aangifte-bij-verkoop-bedrijfsauto/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag