praktijkmail

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

praktijkmail's trofeeën

  1. Na tien jaar een slapend bestaan te hebben geleid, heeft mijn Holding BV onverwacht 2 ton inkomsten uit dividend. De enige activiteit van mijn Holding BV is het aanhouden van een aandeel in een bedrijf dat ik ooit mede opgericht heb. Ik ben er dan ook niet in dienst en ontvang er ook geen salaris uit. Wat zijn mijn mogelijkheden met het geld? Ik begrijp dat ik het naar prive kan overboeken (na aftikken dividend belasting), maar kan het ook aanhouden in de BV. Er mee beleggen, hoewel ik vennootschapsbelasting moet betalen over het gerealiseerde rendement. Zijn er nog aantrekkelijke andere mogelijkheden? Ik neem aan dat kosten via mijn BV laten lopen (zeg, telefoonabonnement) of aanschaf van een laptop niet tot de fiscale mogelijkheden behoort. Overigens werk ik ergens anders, en betaal vermogensbelasting over box 3 vermogen.
  2. Dank je wel! Dan laat ik gewoon verhuurder/huurder staan in het contract.
  3. Dag allen, Bij een gebouw met medische vrijgevestigde praktijkruimtes ben ik de hoofdhuurder geworden. Ik betaal de huur aan de eigenaar van het pand, en verhuur de losse praktijkruimtes door aan de zelfstandigen. In de onderhuurovereenkomsten heb ik met sommigen expliciet staan dat ik "onderverhuurder" ben en de andere de "onderhuurder". Bij anderen is het weer gewoon verhuurder/huurder. Het is verder voor iedereen duidelijk dat ik niet de eigenaar van het pand ben, maar onderverhuurder ben. Nu is mijn vraag: maakt dat wat uit? Als ik bij iemand de huur opzeg, sta ik dan sterker in de ene situatie versus de andere situatie?
  4. Bedankt voor alle reacties! De schoonmaakster werkt dus 1 avond in de week. Ik begrijp inmiddels dat gewoon met een factuurtje werken de zaak niet voldoende dekt. Haar in dienst nemen - dat had ik nog niet bedacht. Een jaarcontract voor een avond in de week valt inderdaad wel te regelen met een administratiekantoor die de fiscale afhandeling voor haar rekening neemt. Of zitten daar haken en ogen aan voor een zzp-er (GZ Psycholoog)?
  5. Ik ben beheerder geworden van een groot pand waarin allemaal vrijgevestigde medici werken. Allemaal zijn we vrijgesteld van btw. Echter nu blijkt mijn voorganger de schoonmaak van het pand zwart te laten doen. Met "tikkie's" wordt er aan deze mevrouw betaald. Ik wil dat graag netjes geregeld hebben. Geen zin om nodeloos risico te lopen met de belastingdienst. Vraag: Als ik de werkster vraag om maandelijks een factuur te sturen, is het dan voor mij in ieder geval geregeld? De vrouw is gewoon particulier, haar aan de kant schuiven en met een witte werkster bureau in zee gaan levert intern gefronste wenkbrauwen op. Ze is deels afhankelijk van de schoonmaak inkomsten in ons pand. Het gaat om één avond per week. Dus als we met haar kunnen blijven werken zou ideaal zijn.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.