MartdeVisser

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Voornaam
    Mart
  • Achternaam
    de Visser

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amsterdam

MartdeVisser's trofeeën

  1. Dank je wel- ik weet nog niet 100 % zeker of mijn situatie dit jaar verel anders gaat zijn, maar dat zien we dan bij de aangifte over 2022 wel.
  2. Beste allemaal, Ik heb een vraag aan jullie of jullie in mijn situatie zouden adviseren wel of geen zelfstandigenaftrek toe te psssen over 2021. Ik ben sinds mei 2021 ondernemer ( eenmanszaak). Ik heb lang in het Verenigd Koninklijk gewerkt, tot maart 2021 en altijd in loondienst. Daarna 1 maand in NL in loondienst gewerkt ( voor andere partij), daarna begonnen ( vanuit Nederland) als zelfstandige voor oude Engelse werkgever ( remotely). Het Engelse bedrijf heeft geen vestiging in Nederland. De opdrachtgever had mijn diensten als data-analist voor langere tijd nodig- het betrof een complex project waarvan men dacht dat het circa 1 jaar zou duren. We hebben een contract afgesloten voor 1 jaar- het contract is een waarin duidelijk is dat er geen arbeidsovereenkomst is. Ik kan zelf werktijden, vakanties etc bepalen, er is geen sprake van een hiërarchie, geen loon etc- sterk vergelijkbaar met modelovereenkomst Belastingdienst. Als ik ziek wordt, ontvang ik geen inkomen en er staat expliciet in het contract dat men geen verplichting heeft mij werkt te geven of ik om het aan te nemen. Er is afgesproken dat men verwachtte mij 4 dagen per week nodig te hebben. Aangezien het werk complex bleek heb ik aangegeven over de laatste 3 maanden meer werk nodig te hebben, en heb het bedrijf 5 dagen per week kunnen factureren. Het oorspronkelijke plan was om meer opdrachtgevers te zoeken voor het eind van 2021, maar door de complexiteit van het project was er geen tijd voor extra opdrachtgevers. Daarnaast heb ik nauwelijks investeringen hoeven doen. Ik kwam over 2021 wel aan meer dan 1225 uur. Als ik strikt de Ondernemerscheck doe, wordt ik niet gezien als ondernemer voor de belastingdienst ( meer dan 70 procent voor 1 werkgever, en slechts 1 werkgever) Ik vind dat hier tegen is in te brengen dat ik een starter ben ( dit is ook wat iemand van de KVK me zei: veel starters zijn blij met hun eerste opdrachtgever), en dat door de complexiteit en het groter dan geanticipeerd project ik er geen opdrachten naast kon doen, en dat het plan was om het aantal opdrachtgevers langzaam uit te breiden. Ook als ik kijk naar de rechtszaak een aantal jaren geleden die draaide om een zzp’er die als draaier en topper in de paprikateelt werkte ( met 1 opdrachtgever), die toch als ondernemer bestempeld werd door het gerechtshof, aangezien het van belang is dat men ondernemers risico loopt en opdraait voor schade ( dit laatste ben ik ook volgens het contract met mijn ene opdrachtgever) Wat is hier wijsheid om te doen m.b.t. zelfstandigenaftrek? Wel of niet toepassen? Bijkomend probleem is nog dat ik door terugkomst uit Verenigd Koninkrijk vorig jaar over 2021 een M- formulier moet invullen, en ik verwacht dat de kans op controle groter is. Op basis van de uitspraak van het gerechtshof neig ik naar wel toepassen, maar ik hoor graag jullie mening.
  3. Roel, erg veel dank voor dit duidelijke en lange verhaal. Zoals je ziet ben ik nog maar vrij recent begonnen als ZZP'er, dus ik weet nog niet exact waar de mogelijkheden en valkuilen liggen. Een kleine verhoging van het dagtarief is waarschijnlijk de beste oplossing; de modelovereenkomst is nog niet getekend en de werkgever wil mijn diensten graag hebben.
  4. Beste forumleden, Ik ben sinds kort gestart als ZZP'er. Ik werk 4 dagen per week voor een opdrachtgever, en er is vastgelegd in een modelcontract dat ik niet in loondientst ben (geen gezagsverhouding, geen loon etc). Nu wil ik echter graag een sta-tafel hebben om mijn werk, als data analist, achter te kunnen doen. De opdrachtgever en ik zijn akkoord om dit ten dele in natura te betalen; omdat de opdrachtgever hier zelf ook voordeel van heeft mag ik eenmalig een verhoogd tarief rekenen, en hier een aparte factuur voor sturen. Volgens mijn is dit voor de IB bij de BD geen probleem - wel is het uiteraard inkomen. Hoe zit dit echter wat betreft de wet DBA? Loop ik hierbij het risico dat de BD dit als loon ziet en de modelovereenkomst dus in twijfel trekt? Ik denk van niet, omdat het eenmalig is, maar ik wilde graag jullie mening horen. Groet, Mart
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.