Jaap124

Junior
  • Aantal berichten

    10
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Jaap124's trofeeën

  1. Inderdaad, met deze topic bedoelde ik ook te schrijven vanuit startend perspectief. Starten met klanten is fijn en die zijn zeker wel te vinden. Het idee is om vanuit gemiddeld te beginnen en uiteraard naar meer dan gemiddeld leveren en verdienen te streven. Waarbij de klant gewoon ter alle tijden waar krijgt voor zijn geld. Gemiddeld vaststellen is echter hetgeen waar ik nog een beetje mee worstel (zie ook de rekenmethodevraag in het begin).
  2. Ik snap wat je bedoeld en ik denk dat met ervaring je hier sowieso sterker in je schoenen kunt gaan staan. Dan is duidelijk wat je kunt vragen. Startend is het echter wel lastig en kan twijfel toeslaan over of de afwijzing van een klant komt omdat het tarief niet juist is, je de dienst niet goed verkoopt, je wel kundig bent, maar niet kundig genoeg overkomt of toch andere redenen. Als echter het tarief echter goed onderbouwd is dan weet je ook dat als de klant wegloopt, hij waarschijnlijk van een koude kermis terugkomt en soms terugkomt op zijn fout en weer klant wil worden. Dat heb ik wel eens zien gebeuren bij een onderneming. Offertes opvragen zou kunnen, die hou ik in gedachte. Wat ik tot dusver van offertes heb gezien echter is dat het niet altijd simpel getalletjes vergelijken is. De ene klus is compexer dan een andere (standaard vs maatwerk), garanties verschillen en offertes zijn niet altijd op dezelfde manier gespecificeert. Hoe kan je dat handig aanpakken?
  3. Helemaal mee eens Hans. Vandaar het idee om startend gewoon van gemiddelden uit te gaan als basis, om i.i.g. een kwantitatief getal te hebben wat niet uit de lucht gegrepen is en daarna op basis van imago, onderscheidend vermogen en op basis van ervaring dit tarief gaandeweg bij te stellen naar een tarief wat passend is en door de klant geaccepteerd wordt. De vraag is wat zou je bij zo'n 'basis' mee moeten rekenen om tot een goed startpunt te komen, of zijn er betere manieren om tot zo'n 'basis' te komen? De gedachte hierachter is dat ik zelf sneller een goed gevoel heb bij getallen die tevens te onderbouwen zijn.
  4. Hoe zou je dat doen dan? De gedachte achter deze methode was voor mij, dat als je het opbouwd uit officieel gepubliceerde cijfers, je altijd sterk in je schoenen staat mocht je het moeten onderbouwen.
  5. Voor het begroten van een juist eenmanszaak uurtarief wil ik benchmarks bedenken om niet al teveel met het marktconform tarief uit de pas te lopen. Dit als een basis en dan kan ik op basis van weinig of veel drukte wellicht het uiteindelijke (streef)tarief vaststellen. Eén methode die ik overweeg is statistiek van CBS te gebruiken. Ik heb dit echter nog nooit gedaan en hoop dat iemand met me mee wil denken of ik hier niet iets verkeerd bereken of over het hoofd zie? Als ik de volgende CBS getallen bereken en bij elkaar optel, zou ik dan een passend benchmark tarief hebben ? - gemiddeld loon per uur in de branche - gemiddelde euro's per uur winst in de branche - arbeidskosten per uur (tlv werkgevers) - pensioenkosten - eventueel arbeidskostensubsidies PS: Eerder dacht ik dat deze vraag beter bij financieel paste, maar daar leken toch andere onderwerpen omschreven. Mocht er daar wel een topic zijn waar dit beter bij past, dan hou ik mij van harte aanbevolen voor een betere categorizering.
  6. Ik deed dat zojuist en tussen de resultaten zat een pagina met een beroep wat niet exact het beroep is wat ik in gedachte had, maar eigenlijk wel verrassend goed matcht met wat ik zocht en op de pagina staan tevens de skills daarvoor uiteengezet: https://nadersabry.medium.com/growth-thinking-vs-t-shaped-skills-marketer-model-e41917d43f2c Het lijstje is zelfs veel langer dan strikt noodzakelijk als je het mij vraagt, maar dat is juist fijn. Schrappen is nooit moeilijk. Denk dat dit mij wel verder helpt om beide routes uit te proberen. Bedankt voor de tip!
  7. Ah verhelderend, ik zag netwerkbijeenkomsten altijd vooral als een mogelijkheid om nieuwe leveranciers of klanten te vinden, dat hier ook matchmaking kansen te vinden zijn heb ik nooit bij stilgestaan. Ondanks dat ik eigenlijk overtuigd ben dat een team van verschillende expertises meer voordelen bied dan een T-shape die een unicorn probeert te worden (bij een team heb je o.a. een sparringpartner, klankbord, meer focus en kunt drukte beter verdelen), vind ik het idee om middels T-shapen of zelf een unicorn proberen te worden nog steeds wel een interessant alternatief. Zeker indien bijvoorbeeld het vinden van een passende mede-ondernemer niet (tijdig) lukt. Zo goed worden als iemand die zijn leven heeft gewijd aan die andere skillset is waarschijnlijk onrealistisch, maar in het beste geval leer je het wel goed genoeg om te starten. In het ergste geval vind je zo'n mede-ondernemer pas later en kun je dan beter werk herverdelen, mocht deze een keertje ziek zijn. Is er iemand die dit gelukt is en tips heeft over hoe dit op slimme wijze aan te vliegen ? Zelf ben ik vooral benieuwd naar vanuit niet-commercieel naar het aanleren van een commerciële skillset zoals (online/offline) retail sales, maar aangezien dit topic gaat over t-shapen in het algemeen, is een andere variatie uiteraard ook on-topic.
  8. Haha, prachtig, die kon ik niet. Inderdaad een mooie voor single mensen met een onderneming/ondernemingsdromen. Lijkt me heel passend voor ondernemers met een dergelijke relatiestatus. Waar ik op doelde is inderdaad het type partner die niet tevens een in de liefde is.
  9. Heel mooi hoe jullie dit verwoorden en vernieuwende inzichten delen. Zo'n unicorn had ik nog niet eerder van gehoord. Het doet mij een beetje denken aan mijn eerste poging tot ondernemerschap, toen ik nog heel jong was. Ondanks dat ik binnen een jaar besloot dat succesvol ondernemen voor mij op dat punt iets te hoog gegrepen was en mijn dromen even in de ijskast heb geparkeerd om meer levenservaring op te doen en het op een later moment nogmaals te proberen, zou ik toch ieder jong persoon met ondernemersdromen aanraden om zo iets gewoon te doen in verband met de leerzame ervaring die het bied. Opdrachten scoren als zzp-er zou ik op dit moment wel aandurven, maar eigenlijk gaat mijn hart nog steeds uit naar het runnen van een onderneming met personeel, eentje welke een product maakt en dit verkoopt. Ik vind echter van mijzelf dat ik (vooral) op commercieel vlak hiervoor te weinig ervaring heb en ben erg blij dat jullie ideeën willen delen over hoe een innovatief concept alsnog succesvol te starten. Voordat een moderator dit topic sluit wil ik daar ook bij vermelden: ik denk dat meer mensen met ambities een onderneming met personeel te runnen en een vergelijkbare achtergrond met deze vraag worstelen. Substitute money for time vind ik een mooie denkwijze. Wellicht is dit inderdaad één van de opties om te proberen, het zou zeker de hoeveelheid T-shape skills die nodig zijn een heel stuk terugschoeven. Wat ik echter lastig vind is dat ik de kern van de bedrijfsvoering het liefst zelf zou willen kunnen uitvoeren en het commerciële gedeelte vind ik daar eigenlijk wel bijhoren. Heb wel eens een boek gekocht over sales om me op weg te helpen, echter bleek dat vooral gericht op hoe binnen een groot bedrijf een dergelijke functie functioneert en dat was weinig bruikbaar voor een start-up. Wat TwaBla stelt is over Ying en Yang is ook een vraag waar ik mee worstel. Een succesvolle start-up welke ik ken heeft twee directeuren, één technisch en één ex-accountmanager waarbij één zijn vrouw jurist is. Hoe vind je echter zo'n goed passende ondernemingspartner? In de forumregels zag ik dat dit forum niet bedoeld is voor dergelijke match-making, maar wellicht dat een verwijzing naar een site of andere dienst die iets dergelijks faciliteert wel is toegestaan ?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.