• 0

Uurtarief begroting

Voor het begroten van een juist eenmanszaak uurtarief wil ik benchmarks bedenken om niet al teveel met het marktconform tarief uit de pas te lopen. Dit als een basis en dan kan ik op basis van weinig of veel drukte wellicht het uiteindelijke (streef)tarief vaststellen.

 

Eén methode die ik overweeg is statistiek van CBS te gebruiken.

 

Ik heb dit echter nog nooit gedaan en hoop dat iemand met me mee wil denken of ik hier niet iets verkeerd bereken of over het hoofd zie?

 

Als ik de volgende CBS getallen bereken en bij elkaar optel, zou ik dan een passend benchmark tarief hebben ?

- gemiddeld loon per uur in de branche

- gemiddelde euro's per uur winst in de branche

- arbeidskosten per uur (tlv werkgevers)

- pensioenkosten

- eventueel arbeidskostensubsidies

 

PS: Eerder dacht ik dat deze vraag beter bij financieel paste, maar daar leken toch andere onderwerpen omschreven. Mocht er daar wel een topic zijn waar dit beter bij past, dan hou ik mij van harte aanbevolen voor een betere categorizering.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
14 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Kun je dan niet beter achterhalen wat het marktconforme tarief is? 

Ik zie zo snel niet in wat het doel van deze exercitie is?

 

Marktconforme tarieven zijn de benchmarks...

 

20 minuten geleden, Jaap124 zei:

- gemiddeld loon per uur in de branche

- gemiddelde euro's per uur winst in de branche

- arbeidskosten per uur (tlv werkgevers)

- pensioenkosten

- eventueel arbeidskostensubsidies

 

Het tarief waardeert een bepaalde prestatie op het kwantitatieve vlak, vnl. in geld. Die prestaties kunnen echter kwalitatief behoorlijk verschillen, dat heeft vnl. te maken met het imago en het onderscheidend vermogen tussen ondernemers onderling. Dat zou je dan ook in de benchmark moeten opnemen. Lijkt mij een forse klus en ik betwijfel of het zinvol is...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens Hans. Vandaar het idee om startend gewoon van gemiddelden uit te gaan als basis, om i.i.g. een kwantitatief getal te hebben wat niet uit de lucht gegrepen is en daarna op basis van imago, onderscheidend vermogen en op basis van ervaring dit tarief gaandeweg bij te stellen naar een tarief wat passend is en door de klant geaccepteerd wordt.

 

De vraag is wat zou je bij zo'n 'basis' mee moeten rekenen om tot een goed startpunt te komen, of zijn er betere manieren om tot zo'n 'basis' te komen?

 

De gedachte hierachter is dat ik zelf sneller een goed gevoel heb bij getallen die tevens te onderbouwen zijn.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Jaap124 zei:

De gedachte achter deze methode was voor mij, dat als je het opbouwd uit officieel gepubliceerde cijfers, je altijd sterk in je schoenen staat mocht je het moeten onderbouwen.

Moeten onderbouwen voor wie?

 

Ik ben al 9 jaar fulltime zelfstandig adviseur. Ik heb meer dan 800 verschillende relaties gefactureerd in die jaren. Nog nooit, maar dan ook nooit, heb ik mijn tarief moeten verklaren.

 

Uiteraard krijg je wel eens een opmerking over de hoogte ervan. Daar kun je twee dingen mee doen:

- aanpassen

- of niet.

 

Verklaren is onzin. Jij bent het waard is de enige verklaring. En als je geen opdrachten krijgt, heb je jezelf te hoog gewaardeerd. Krijg je te veel opdrachten, dan ben je kennelijk te goedkoop.

 

Maar de markt bepaalt, en die markt geeft zijn prijzen heel simpel vrij. Bronnen voor tarieven in jouw markt zijn er legio: van vergelijkingssites tot gewoon zelf offertes opvragen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dit idee doet me zomaar hieraan denken... 😉 en ik zal het dus niet meteen 'killen', maar waarom ben je zo 'verliefd' op dit idee?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Moeten onderbouwen voor wie?

 

Ik ben al 9 jaar fulltime zelfstandig adviseur. Ik heb meer dan 800 verschillende relaties gefactureerd in die jaren. Nog nooit, maar dan ook nooit, heb ik mijn tarief moeten verklaren.

 

Uiteraard krijg je wel eens een opmerking over de hoogte ervan. Daar kun je twee dingen mee doen:

- aanpassen

- of niet.

 

Verklaren is onzin. Jij bent het waard is de enige verklaring. En als je geen opdrachten krijgt, heb je jezelf te hoog gewaardeerd. Krijg je te veel opdrachten, dan ben je kennelijk te goedkoop.

 

Maar de markt bepaalt, en die markt geeft zijn prijzen heel simpel vrij. Bronnen voor tarieven in jouw markt zijn er legio: van vergelijkingssites tot gewoon zelf offertes opvragen

 

Ik snap wat je bedoeld en ik denk dat met ervaring je hier sowieso sterker in je schoenen kunt gaan staan. Dan is duidelijk wat je kunt vragen. Startend is het echter wel lastig en kan twijfel toeslaan over of de afwijzing van een klant komt omdat het tarief niet juist is, je de dienst niet goed verkoopt, je wel kundig bent, maar niet kundig genoeg overkomt of toch andere redenen.

 

Als echter het tarief echter goed onderbouwd is dan weet je ook dat als de klant wegloopt, hij waarschijnlijk van een koude kermis terugkomt en soms terugkomt op zijn fout en weer klant wil worden. Dat heb ik wel eens zien gebeuren bij een onderneming.

 

Offertes opvragen zou kunnen, die hou ik in gedachte. Wat ik tot dusver van offertes heb gezien echter is dat het niet altijd simpel getalletjes vergelijken is. De ene klus is compexer dan een andere (standaard vs maatwerk), garanties verschillen en offertes zijn niet altijd op dezelfde manier gespecificeert. Hoe kan je dat handig aanpakken?

Link naar reactie
  • 0

Streven naar gemiddelden leidt tot middelmatigheid.

 

Je bent dan niet duurder dan the next guy, maar daarmee heb je gelijk een dubbel probleem: je moet kunnen uitleggen waarom je dan zo goedkoop bent én je moet voor hetzelfde bedrag meer kwaliteit leveren.

 

Het tegenovergestelde is veel beter (zoals Joost indirect eigenlijk ook zegt): je prijs staat niet ter discussie, want je levert structureel kwaliteit, hebt een ijzersterke reputatie, lost problemen op, enzovoort.

 

Als je geen idee hebt wat je werk waard is, heb je in de allereerste plaats te weinig klantcontact.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Jaap124 zei:

Startend is het echter wel lastig en kan twijfel toeslaan over of de afwijzing van een klant komt omdat het tarief niet juist is, je de dienst niet goed verkoopt, je wel kundig bent, maar niet kundig genoeg overkomt of toch andere redenen

Die twijfel had ik ook toen ik begon. Dat heeft iedereen die start. Het is als badwater: aftasten tot je weet wat comfortabel is. 

 

5 minuten geleden, Jaap124 zei:

Als echter het tarief echter goed onderbouwd is dan weet je ook dat als de klant wegloopt, hij waarschijnlijk van een koude kermis terugkomt en soms terugkomt op zijn fout en weer klant wil worden. Dat heb ik wel eens zien gebeuren bij een onderneming.

Niemand heeft zich ooit afgevraagd of het uurtarief van een zzp'er wel in lijn ligt met de cijfertjes van het CBS. 

Lopen ze weg, dan lopen ze weg. De kunst is om het niet als afwijzing op te vatten, maar als leergeld.

 

Klanten die terugkomen omdat het elders nog duurder blijkt, zul je in het begin wellicht willen bedienen, omdat het nu eenmaal omzet is, maar op termijn zou ik juist daarmee voorzichtig zijn. Jij doet extra hard je best voor die klant, maar zodra het elders een jaar later voor een tientje minder kan, zijn ze alsnog weg.

 

Overdenk het niet te veel. Ga eerst eens op zoek naar wat gangbaar is in de markt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Als je geen idee hebt wat je werk waard is, heb je in de allereerste plaats te weinig klantcontact.

 

Inderdaad, met deze topic bedoelde ik ook te schrijven vanuit startend perspectief. Starten met klanten is fijn en die zijn zeker wel te vinden.

 

Het idee is om vanuit gemiddeld te beginnen en uiteraard naar meer dan gemiddeld leveren en verdienen te streven. Waarbij de klant gewoon ter alle tijden waar krijgt voor zijn geld.

 

Gemiddeld vaststellen is echter hetgeen waar ik nog een beetje mee worstel (zie ook de rekenmethodevraag in het begin).

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Jaap124 zei:

Hoe kan je dat handig aanpakken?

 

Waarderen van prestaties gebeurt nu eenmaal niet alleen in geld, het is vaak heel subjectief waarom een klant de één de opdracht wel gunt en de ander niet.

 

Voor jou moet het echter qua tariefstelling wel financieel uit kunnen, dus bereken wat jij minimaal nodig hebt, toets dat aan de marktconforme bandbreedte van tarieven, let ook op de onderscheidende factoren tussen jou en andere vakgenoten.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ingewikkelde berekeningen zullen niet zo veel wijsheid opleveren.

Voor sommige klanten ben je altijd te duur, anderen betalen je lachend.

 

Ik heb vaste klanten die me zo vragen voor mijn expertise, geen offerte vooraf, trouw betalen en geen gezeur. Daar vraag ik niet het hoogste uurtarief voor, ben wel wat hoger gaan zitten in deze tijden van personeelskrapte, maar dat doet hij ook met z'n klanten.

 

En voor 1-malige klanten vraag ik weer meer. 

 

Weet wat gangbare uurtarieven zijn in je branche en vraag ook zoiets, ga niet meteen iets aan je uurtarieven doen, als je een opdracht niet krijgt, dat hoort erbij, maak na drie maanden de balans op, dan kun je altijd nog aanpassen, indien nodig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.