-
Onderzoek: Kleine bedrijven hebben te weinig oog voor eigen cyberveiligheid
Ik herken het beeld van de overheid en ICT maar al te goed. Overigens ook het beeld dat MKB geen interesse heeft in dit onderwerp. Zelfs al laat je ze zien waar de risico's zitten, dan nog vaak niet. En de NIS2, die is er waarshcijnlijk waarschijnlijk medio volgent jaar pas in Nederland, als het traject van wetgeving eindelijk eens klaar is. En dan nog, gaat het sterk afhangen van de wijze waarop eventuele handhaving gaat plaatsvinden. Zonder handhaving gaat er namelijk niets veranderen. Dat hebben we wel bij de AVg gezien en ook met de e-privacy richtlijn (telecommunicatiewet) en cookies. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft dat dit jaar als speerpunt, maar of het daar bij blijft is de vraag.
-
- Pas op met bankrekeningnummers op je website!
- Pas op met bankrekeningnummers op je website!
- Verschillende factuurnummer reeksen
-
American express voordelen als zzp'er?
AmEx heeft een best aardige kaart, is overigens een beetje vreemd ding want het is niet echt een creditcard maar toch weer wel. IK gebruik hem al jaren voor bijvoorbeeld LinkedIn betalingen, inclusief marketing/advertising. Werkt prima. Nadeel: ze zijn nogal prijzig en de kaart wordt lang niet zo veel geaccepteerd zoals bijvoorbeeld een VISA kaart. Het hangt er dus heel erg vanaf waar je je marketing wil afnemen en of zij de AmEx kaart accepteren of niet.
-
Van chatbot naar concurrentievoordeel: 4 AI-tips van een expert
Het grootste risico is feitelijk dat alles wat je in zo'n chatbot stopt daarna onderdeel wordt van de trainingsdata van de chatbot leverancier. Kijk alle voorwaarden maar na van de grote spelers op dit gebied. Allemaal willen ze je data maar al te graag hebben. Dit schent niet alleen interne geheimhouding, maar eventueel ook NDA's met andere partijen en kan, in het geval van persoonsgegevens, ook een probleem zijn met de plichten onder de AVG. En dan heb ik het nog maar niet over de onzin, door sommige halusinatie genoemd, die uit die tools komt waarbij je alle output alsnog aan het controleren bent of het wel klopt of niet. Regelmatig kost dat meer tijd dan je denkt te winnen.
-
AI is goedkoper dan personeel
De vraag is of AI echt goedkoper is zoals de claim en de poll suggesteif aangeeft. Het gaat namelijk uit van de false aannamen dat AI het werk net zo goed of beter doet dan de medewerker met kennis en ervaring. Veel onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat dit zeker niet altijd, vaak zelfs niet, het geval is. In tegendeel zelfs. AI denkt niet, redeneert niet en heeft geen verstand van, het is niet meer dan een statistische berekening van wat het mogelijk volgende woord in het antwoord zou kunnen zijn. Ik heb dus anders gestemd omdat de poll per definitie een schijn vergelijking maakt tussen een stuk software en een werknemer met kennis en ervaring.
Drs. Andor Demarteau
Junior
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht