Ga naar inhoud
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels onderstaand formulier kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • Log in om dit te volgen  

    Ik wens je veel personeel!

    Het hebben of krijgen van veel personeel is uiteraard niet zo negatief als in dit oude gezegde bedoeld wordt, maar wie als ondernemer groeit in personeelsomvang krijgt ook sneller en vaker te maken met langdurig verzuim, arbodienstverlening en re-integratie.

     

    Groei biedt nieuwe mogelijkheden

    Door de groei van loonsom en aantal werknemers veranderen ook de kosten van de verzekering en arbodienstverlening. Dat biedt ook nieuwe kansen en mogelijkheden: een ander eigen risico, een aangescherpte premie of en heel ander product. Voor MKB groeibedrijven is het daarom verstandig om periodiek te kijken of alle maatregelen nog up tot date zijn en of er wellicht verbeteringen te realiseren zijn.

     

    Verzuimverzekeringen groeien mee maar veranderen niet vanzelf

    Als je loonsom flink toeneemt, stijgt de premie van je verzuimverzekering automatisch mee. Maar dat merk je vaak pas achteraf bij de naverrekening, als nota voor de suppletiepremie op de mat ligt. Zonde, want bij een flinke groei kan het eigen risico ook omhoog en valt het tarief meestal aan te scherpen – ook binnen een meerjarige contracttermijn.

    En komt je loonsom inmiddels boven de € 1.000.000,- uit, dan is het interessant om ook te kijken naar andere oplossingen zoals calamiteiten/stop loss dekkingen.

     

    Kijk ook naar je arbo-abonnement

    Voor een klein bedrijf zijn all-in arbodienst-abonnementen een goede manier om kosten te begrenzen: je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar en komt niet voor verrassingen te staan.

    Maar zodra je 20 of meer personeelsleden hebt, kan omzetten naar een basis abonnement en werkzaamheden betalen op verrichtingenbasis veel voordeliger zijn.

     

    Overigens is een aansluitovereenkomst met een Arbodienst tegenwoordig voor iedere werkgever verplicht, ook als het verzuim niet is verzekerd!

     

    Kosten voor re-integratie en interventies

    Voor veel ondernemers een onverwachte kostenpost die kan oplopen tot €10.000,- per langdurig verzuimgeval . De meeste verzekeraars bieden hiervoor een maar beperkte vergoeding.

     

    Vergelijk geen premies maar totale kosten

    Wil je een goed passende verzekeringsoplossing voor je groeiende bedrijf? Zorg dan dat je geen premies vergelijkt, maar de totale kosten van meerdere oplossingen bij langdurig en/of veel kort verzuim. Naast conventionele dekkingen met wachttijd vergelijk je dan ook de totale kosten van calamiteitendekking en uiteraard ook de optie van zelf dragen / niet verzekeren.

     

    Voorwaarden zijn ook belangrijk

    Wat gebeurt er na schade met de premie in een meerjarig contract: kan die tussentijds verdubbelen? En mag je dan tussentijds stopzetten en wat gebeurt er dan met lopende schade? Welke re-integratie-vergoeding biedt verzekeraar en wordt er ook Poortwachter-garantie gegeven? Allemaal aandachtspunten die in een goed vergelijk veel belangrijker kunnen zijn dan een 0,2% lagere premie.

     

    (deze column wordt ook elders gepubliceerd)

    Log in om dit te volgen  


    Aanbevolen reacties

    Heel herkenbaar. Wij zitten met hetzelfde probleem. Hoge verzekeringskosten bij stuge verzekeraars.

    Zo is het nog steeds niet mogelijk om wel je full timers en niet je parttimers te verzekeren.

    Terwijl je de kosten van een zieke parttimer vaak prima zelf kunt dragen.

     

    Bij het aannemen van personeel komen zo vreselijk kosten kijken, niet alleen sociale lasten, maar vooral ook verzekeringen, arbo voorzieningen en andere overheidsverplichtingen.

     

    En dan durft zo een SP te roepen dat de lonen nog verder omhoog moeten, want de de werkgevers verdienen teveel aan het personeel :P

     

    Niet voor niets zie je steeds meer vraag ontstaan naar freelancers, met alle bekende nadelige gevolgen.

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    Zo is het nog steeds niet mogelijk om wel je full timers en niet je parttimers te verzekeren.

    Terwijl je de kosten van een zieke parttimer vaak prima zelf kunt dragen.

    Het wás voorheen wel mogelijk. Verzekeraars zijn er mee gestopt omdat het volgens hun te fraudegevoelig was en ze te veel premie misliepen.

     

    Bij het aannemen van personeel komen zo vreselijk kosten kijken, niet alleen sociale lasten, maar vooral ook verzekeringen, arbo voorzieningen en andere overheidsverplichtingen.

    Ik schrijf en roep het al jaren: de wet- en regelgeving omtrent personeel is véél te complex gemaakt; het valt aan een gemiddelde MKB-er bijna niet meer uit te leggen.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites

    N.a.v. reactie in ander topic:

     

    Groei biedt ook nieuwe kansen en mogelijkheden: een ander eigen risico, een aangescherpte premie of een heel ander product.

     

    Ik licht dit op verzoek graag nader toe:

     

    Wat ik hiermee bedoel is dat groei vrijwel altijd betekent dat er iets te verbeteren valt aan oplossingen omtrent verzuim, arbo en re-integratie.

     

    In de praktijk gebeurt dat echter niet, of pas veel te laat. De ondernemer merkt dan alleen dat de kosten van verzekering en arbo lineair meestijgt met de loonsom, terwijl dat niet nodig is en vaak ook niet verstandig.

     

    Hamvragen zijn: waarom gebeurt er dan niets of veel te laat en wat zijn daarvan de gevolgen?

     

    De gevolgen zijn simpel: de ondernemer betaalt onnodig te veel. Zonde, want het gaat om best veel geld (2 tot 4% van de loonsom)

     

    Het waarom is lastiger te duiden. Binnen wat grotere organisaties is verzuim en arbo een verantwoordelijkheid van HR, maar de inkoop verloopt via finance: beiden hebben geen zicht op wat er moet gebeuren bij groei, en wie wat moet doen.

     

    Bij kleinere organisaties waar de ondernemer dit zelf rechtstreeks regelt - of dat uitbesteed aan een adviseur - is wat anders aan de hand: zowel direct writer als de gemiddelde adviseur zijn uiterst terughoudend om bij groei op eigen initiatief maatregelen voor te stellen die de percentuele premie verlagen.

    Meestal moet dat initiatief vanuit de klant zelf komen (bijvoorbeeld aan de hand van dit artikel), of via een concurrent.

     

    of een heel ander product.

    Voor de duidelijkheid: ik bedoelde hiermee geen andere "aanbieder", maar een heel andere soort verzekering..of zelfs helemaal geen verzekering meer.

     

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites


    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuw account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké