Een relatief nieuw fenomeen in de aanbestedingswereld is de elektronische veiling, ook wel E-auction genoemd. Gepresenteerd als een enorm besparende oplossing in financiële termen is het in mijn ogen meer onding dat de relatie tussen klant en leverancier kan verstoren. Bovendien en voor alles speelt het in op verkeerde emoties bij de aanbieder.
De elektronische veiling (EV in het vervolg) is in sommige gevallen het sluitstuk van een aanbestedingsprocedure. Nadat iedereen zijn offerte heeft ingediend wordt de de score cq. ranglijst bepaald per inschrijver. De beste 3 of 5 worden toegelaten tot de veiling die in een gecontroleerde digitale omgeving (lees: via internet) plaatsvindt. Vervolgens is er een aantal veilinggronden waarbij iedere aanbieder de kans krijgt door middel van het verlagen van zijn biedingsprijs de laagste totaalprijs te scoren. Wordt er een bepaalde tijd, of een aantal ronden, niet geboden dan eindigt de EV en is de winnaar bekend.
Op diverse plaatsen worden de enorme besparingen genoemd die behaald zijn met deze vorm van aanbesteden. Helaas is deze stelling nooit controleerbaar. Het bedrag dat in de veiling als korting wordt gegeven hoeft niet per definitie de besparing te zijn. Dit omdat iedere aanbieder in zijn eerste offerte, dus voor de EV, een (iets) hoger dan normale prijs aanbiedt om nog enig “wisselgeld” te hebben tijdens de EV. Hoe de inschrijvingsprijs was geweest zonder een EV is niet bekend, dus ook dat is geen ijkpunt.
Vergelijken met een andere gelijkaardige aanbesteding is ook lastig omdat geen enkele aanbesteding dezelfde uitgangspunten heeft, scores voor subcriteria toekent, en de veiling anders zal zijn ingericht. De uitkomst zal weliswaar enigszins vergelijkbaar zal zijn, maar nooit als definitieve maatstaf van het voordeel van de EV ten opzichte van de authentieke methode.
Het belangrijkste en meest kwalijke punt dat in mijn ogen echter over het hoofd wordt gezien bij een EV is de relatie tussen aanbieder en leverancier, en het inspelen op oneigenlijke emoties in een ‘stress-situatie’. De EV dwingt de aanbieder om in een kort tijdsbestek van veilingrondes van enkele minuten keuzes te maken met betrekking tot zijn aanbiedingsprijs, steeds opnieuw. Je krijgt dan taferelen als “ik laat me die opdracht niet ontnemen” , “Ach nog één keertje 5000 euro korting”, “Dit is echt de laatste keer dat ik er 5000 euro afdoe”: Gokkersgedrag. Vervolgens wint men de opdracht met een volledig verdampte marge, of erger nog, met verlies.
Het gevolg is dat de opdrachtgever denkt een goede deal te hebben gesloten, terwijl de leverancier alles in het werk zal stellen om te besparen. Linksom of rechtsom zou Wouter Bos zeggen. Dus minder klantcontacten, de minimale service zonder contractbreuk te plegen. Alles is meerprijs wat niet omschreven staat en overal worden de grenzen opgezocht.
De vraag is of een aanbestedende dienst hiermee gelukkig zal zijn, als hij vooraf de intentie had een partner te contracteren. De vraag is of de totale contractkosten, direct en indirect, uiteindelijk niet hoger zullen uitvallen
Wellicht ben ik de enige die nog hecht aan een goede relatie met mijn klanten, en indien gewenst graag een stapje extra voor ze doe zonder daar meteen een factuur voor te moeten sturen.
Wellicht ben ik de enige die het onethisch vind het onderste uit de kan te willen en je machtspositie aan opdrachtgever op die manier te misbruiken.
Het zij zo.
De enige tip die ik heb voor collega’s in een dergelijke situatie: Soms is het mogelijk digitaal vooraf een bodemprijs in te vullen waardoor je door het systeem tegen jezelf beschermd wordt. Is die mogelijkheid er niet zorg dan dat je met z’n tweeën bent tijdens de EV, waarbij je partner je vooraf bepaalde absolute bodemprijs in de gaten houdt en je knock-out slaat als je eronder dreigt te gaan.
de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
frans74
frans74
Een relatief nieuw fenomeen in de aanbestedingswereld is de elektronische veiling, ook wel E-auction genoemd. Gepresenteerd als een enorm besparende oplossing in financiële termen is het in mijn ogen meer onding dat de relatie tussen klant en leverancier kan verstoren. Bovendien en voor alles speelt het in op verkeerde emoties bij de aanbieder.
De elektronische veiling (EV in het vervolg) is in sommige gevallen het sluitstuk van een aanbestedingsprocedure. Nadat iedereen zijn offerte heeft ingediend wordt de de score cq. ranglijst bepaald per inschrijver. De beste 3 of 5 worden toegelaten tot de veiling die in een gecontroleerde digitale omgeving (lees: via internet) plaatsvindt. Vervolgens is er een aantal veilinggronden waarbij iedere aanbieder de kans krijgt door middel van het verlagen van zijn biedingsprijs de laagste totaalprijs te scoren. Wordt er een bepaalde tijd, of een aantal ronden, niet geboden dan eindigt de EV en is de winnaar bekend.
Op diverse plaatsen worden de enorme besparingen genoemd die behaald zijn met deze vorm van aanbesteden. Helaas is deze stelling nooit controleerbaar. Het bedrag dat in de veiling als korting wordt gegeven hoeft niet per definitie de besparing te zijn. Dit omdat iedere aanbieder in zijn eerste offerte, dus voor de EV, een (iets) hoger dan normale prijs aanbiedt om nog enig “wisselgeld” te hebben tijdens de EV. Hoe de inschrijvingsprijs was geweest zonder een EV is niet bekend, dus ook dat is geen ijkpunt.
Vergelijken met een andere gelijkaardige aanbesteding is ook lastig omdat geen enkele aanbesteding dezelfde uitgangspunten heeft, scores voor subcriteria toekent, en de veiling anders zal zijn ingericht. De uitkomst zal weliswaar enigszins vergelijkbaar zal zijn, maar nooit als definitieve maatstaf van het voordeel van de EV ten opzichte van de authentieke methode.
Het belangrijkste en meest kwalijke punt dat in mijn ogen echter over het hoofd wordt gezien bij een EV is de relatie tussen aanbieder en leverancier, en het inspelen op oneigenlijke emoties in een ‘stress-situatie’. De EV dwingt de aanbieder om in een kort tijdsbestek van veilingrondes van enkele minuten keuzes te maken met betrekking tot zijn aanbiedingsprijs, steeds opnieuw. Je krijgt dan taferelen als “ik laat me die opdracht niet ontnemen” , “Ach nog één keertje 5000 euro korting”, “Dit is echt de laatste keer dat ik er 5000 euro afdoe”: Gokkersgedrag. Vervolgens wint men de opdracht met een volledig verdampte marge, of erger nog, met verlies.
Het gevolg is dat de opdrachtgever denkt een goede deal te hebben gesloten, terwijl de leverancier alles in het werk zal stellen om te besparen. Linksom of rechtsom zou Wouter Bos zeggen. Dus minder klantcontacten, de minimale service zonder contractbreuk te plegen. Alles is meerprijs wat niet omschreven staat en overal worden de grenzen opgezocht.
De vraag is of een aanbestedende dienst hiermee gelukkig zal zijn, als hij vooraf de intentie had een partner te contracteren. De vraag is of de totale contractkosten, direct en indirect, uiteindelijk niet hoger zullen uitvallen
Wellicht ben ik de enige die nog hecht aan een goede relatie met mijn klanten, en indien gewenst graag een stapje extra voor ze doe zonder daar meteen een factuur voor te moeten sturen.
Wellicht ben ik de enige die het onethisch vind het onderste uit de kan te willen en je machtspositie aan opdrachtgever op die manier te misbruiken.
Het zij zo.
De enige tip die ik heb voor collega’s in een dergelijke situatie: Soms is het mogelijk digitaal vooraf een bodemprijs in te vullen waardoor je door het systeem tegen jezelf beschermd wordt. Is die mogelijkheid er niet zorg dan dat je met z’n tweeën bent tijdens de EV, waarbij je partner je vooraf bepaalde absolute bodemprijs in de gaten houdt en je knock-out slaat als je eronder dreigt te gaan.
de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17917-electronische-veiling-voor-wie-het-onderste-uit-de-kan-wil/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag