Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ties [r.i.p.]
Ties [r.i.p.]
Ik begon mijn columnreeks over financieringsbronnen voor ondernemers met een korte inleiding waarna de eerst mogelijke bron van geld de publieke sector was en de tweede “Founder, Family and Friends”. Nu wil ik het hebben over sponsors, in mijn optiek een door ondernemers veelal onderschatte financieringsbron. In mijn column Businessplanningcolumn; marketing en verkoop gaf ik al aan dat je tegenwoordig geen bedrijf kunt beginnen en opbouwen zonder partners die je helpen bij de verkoop en marketing van je product en/of dienst. Met het succesvol aantrekken van sponsors sla je vaak twee vliegen in een klap: geld of goederen èn zakenpartners.
Sponsors: karakteristieken
Sponsors zijn bedrijven die investeren met hun eigen geld. Meestal zijn het relatief kleine fondsen en veelal in de vorm van goederen.
Per keer investeren deze bedrijven tussen de € 1.000 en € 20.000 maar het kan ook om aanzienlijk grotere bedragen gaan.
Sponsors zijn actieve managers tussen 30 en 60 jaar oud met vaak een groot netwerk.
Sponsors: wie ze zijn
Bij bedrijven uit je omgeving, stad, regio of provincie heb je de grootste kans. Bij kleine en middelgrote ondernemingen is het de directeur die beslist, bij grote ondernemingen een marketing of productmanager.
Sponsors: wat ze zoeken
Net zoals jij zijn sponsors op zoek naar nieuwe klanten zodat er een vrijwel natuurlijke win/win situatie is. De sponsorgelden of goederen komen uit het marketing of verkoopbudget.
Besef dat sponsors alleen bedrijven of projecten ondersteunen waarvan zij vinden dat die bijdragen aan de reputatie van hun bedrijf. “We willen dat ons bedrijf verbonden is met een sport als …” is een veel gehoord argument bij sportsponsoring.
Als verkoopinstrument willen sommige sponsors demonstreren dat ze verstand van zaken hebben of soms zelfs hun potentiële klanten opvoeden. In dat geval willen ze als aanvulling bij evenementsponsoring een of meerdere speeches houden.
Sponsors: hoe ze werken
Zoals vaak heb je de grootste kans als je potentiële sponsors benadert via je netwerk. Vooral kleine en middelgrote bedrijven werken vaak ‘via via’. Grotere ondernemingen selecteren hun bedrijven of projecten eerder op strategie of thema.
Sponsors doen vrijwel geen onderzoek naar de achtergrond van je bedrijf (geen due diligence): zij geven geld of goederen, vragen om promotie en exposure van hun onderneming. Vaak willen zij ook de contactgegevens van bezoekers (visitekaartjes).
Tussen het eerste contact en de uiteindelijke beslissing zit meestal een paar dagen en maximaal een paar weken. In geval van een positieve kan dit het begin zijn van een langdurige relatie.
Dit was mijn korte beschrijving van de derde bron van geld voor ondernemers. Ik stel jullie reacties op prijs. In mijn volgende column beschrijf ik de eerste professionele financier in de totnogtoe behandelde financieringsbronnen: banken.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag