• 0

Inkopen van particulier als zakelijk

Kort gevat; Hoe kan je als zakelijke onderneming, inkopen bij een particulier, uit het buitenland.

 

Als zakelijke onderneming wil ik dus een aantal spullen inkopen van een particulier uit het buitenland om vervolgens hier weer te verkopen.

 

Uiteraard betaalt de klant hier 19% BTW over wat ik verkoop.

 

Maar waar ik vastloop is, bij wie ik inkoop kan geen BTW heffen/berekenen omdat zij/hij geen zakelijke onderneming heeft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kort gevat; Hoe kan je als zakelijke onderneming, inkopen bij een particulier, uit het buitenland.

 

Als zakelijke onderneming wil ik dus een aantal spullen inkopen van een particulier uit het buitenland om vervolgens hier weer te verkopen.

 

Uiteraard betaalt de klant hier 19% BTW over wat ik verkoop.

 

Maar waar ik vastloop is, bij wie ik inkoop kan geen BTW heffen/berekenen omdat zij/hij geen zakelijke onderneming heeft.

 

Maar dan betaal je dus toch geen btw bij inkoop? gewoon netto inkopen en bruto verkopen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Edo heeft gelijk. Je betaalt bij inkoop gewoon het bedrag dat door de particulier gevraagd wordt. Daar is geen BTW verrekenbaar, want de particulier kan jouw geen BTW nota voorleggen. Die prijs die je betaalt is dus jou kostprijs.

 

Even een sommetje ter verduidelijking.

 

Particulier vraag 100 euro = inkoopprijs

Jouw marge is 40% = 40 euro

Verkoopprijs zonder omzet = 140 euro

B.T.W. = 26,60 euro

 

Verkoopprijs voor jouw klanten = € 166,60 waarbij de klanten die BTW plichtig zijn de 16,60 euro als voorbelasting kan aftrekken.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet in wat voor spullen je wil inkopen, maar binnen de EU is het wellicht mogelijk gebruik te maken van de z.g. margeregeling.

In het kort je koopt de spullen in voor b.v. 100 en verkoopt voor 140

De marge is dan 40 incl de BTW afdracht (meestal 19%.

marge omzet 33,61 BTW afdracht (rubriek 1a van het aangiftebiljet) 6,39 (uiteraard aan het eind op de aangifte in hele euro afgerond).

De vermelding Margeregeling vermelden en nergens op de nota';s "BTW zetten".

 

Bij inkopen van buiten de EU mag je deze regeling niet toepassen.

Er zijn wel een aantal eisen waaraan de inkoop en verkoop moet voldoen en ook de administratie ken een aantal eisen. Maar als je de regeling goed toepast kan je er zeker voordeel aan hebben.

 

Kijk ook eens op deze link van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob07/ob07.html

 

Succes

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.