• 0

Lenen van Stamrecht B.V.

Ik overweeg om geld te lenen van mijn Stamrecht B.V., teneinde privé te beleggen (aandelen, obligaties, vastgoed fondsen). Naar ik heb begrepen verlangt de fiscus een zakelijke rente. De vraag is dus: wat is een zakelijke rente?

 

Ik heb een aantal fiscale adviseurs benaderd met deze vraag. De antwoorden zijn echter bepaald niet eenduidig, eerder verwarrend. Ook telefoontjes met de belastinginspectie hebben geen uitsluitsel gegeven. De fiscus ziet graag eerst een (concept) leenovereenkomst en geeft dan een oordeel.

 

Euribor, de 4% rekenrente van verzekeraars, de rente die banken voor persoonlijke leningen verstrekken?

Mijn belang is om een zo laag mogelijk rente% te hanteren.

 

Onlangs kreeg ik in een recent nummer van Indicator Tips&Advies Belastingen in handen. Daarin wordt aangegeven dat de Hoge Raad ooit heeft geoordeeld dat de B.V. zich bij het uitlenen van geld mag gedragen als een particuliere spaarder. Bij de grote banken is een rentevergoeding van (nog geen) 2% heel gebruikelijk. Volgens Indicator kan op basis daarvan worden gesteld, dat de B.V. aan de DGA privé geld mag uitlenen tegen 2%.

 

Ik ken het betreffende HR-arrest niet en tevens is mij onduidelijk of zo'n uitspraak onverkort toegepast mag worden op een Stamrecht B.V.

 

Tja, ik zou natuurlijk een concept leenovereenkomst ter goedkeuring aan de belastinginspecteur kunnen toesturen met daarin die 2% rentevergoeding, maar betwijfel of dit zo'n verstandige manoeuvre is.

Bovendien aarzel ik over de looptijd van de lening. Kort (om de lage rente te legitimeren), lang met jaarlijkse renteherziening (met telkens de alsdan geldende rente), of die 2% meteen voor de duur van de door mij gewenste 9 jaar looptijd?

 

Of een andere aanpak?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel een zakelijke overeenkomst op. Denk hierbij ook aan de bepalingen m.b.t. de opeisbaarheid en aflossingen. Het rentepercentage zul je moeten koppelen aan de termijn waarvoor je de rente vast zet. Vergelijk de tarieven van soortgelijke leningen. Over het algemeen wordt een percentage van 5% geaccepteerd echter, dit is geen zekerheid. Schroom niet om een concept overeenkomst voor te leggen bij de inspecteur en de reactie af te wachten. Stel het tarief desnoods naar boven bij indien de inspecteur zijn "zegen" niet geeft. De vergelijking die je maakt met de bank gaat volledig mank daar dit de rentevergoeding betreft voor de spaarders. Kijk naar de tarieven van (onderhandse) leningen en niet van spaarrekeningen.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedenk ook dat hoe meer zekerheden je kunt stellen in de leenovereenkomst, hoe lager de rente kan zijn.

 

Het dient zoals genoemd een zakelijke rente te zijn m.a.w. op welke voorwaarden kan de bv zelf leningen afsluiten bij banken etc. Zonder enige vorm van zekerheid (onderpand) kom je dan al gauw richting 7-8%.

 

Zelfs met heel wat gestelde zekerheden kom ik in de praktijk niet vaak onder de 4% tegen.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijk, kan ik (100%?) van het geld in de Stamrecht BV aan mezelf lenen tegen een marktconforme rente en hiermee privé beleggen. Ik moet alleen dus zorgen dat ik aan de renteverplichting voldoe.

Op deze manier groeit uiteindelijk het bedrag in de Stamrecht BV weer tot het initiele bedrag + rente.

Kan ik dan vervolgens starten met de stamrecht uitkering tot het helemaal leeg is?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen fiscalist maar volgens mij moet je het zo zien:

De stamrechtconstructie is bedoelt om het betalen van belasting uit te stellen. Als je dus uitkeringen doet vanuit de stamrecht bv dan worden die in prive belast tegen maximaal 52%.

 

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je in prive wilt gaan beleggen door geld te lenen vanuit de stamrecht bv. Mocht je binnen deze constructie verlies lijden dan ben je toch verplicht om de lening terug te betalen aan de stamrecht bv. Waarom niet beleggen binnen de bv? Verliezen kun je afschrijven en als de bv uiteindelijk niet (volledig) aan de stamrechtverplichting kan voldoen dan is het helaas pindakaas voor de fiscus (mits er geen sprake is van mismanagement!)

 

Link naar reactie
  • 0

Door gebruik te maken van het hefboomeffect is het inderdaat een optie om in prive te beleggen. Maar je hebt ook rekening te houden met de te betalen belasting door de B over de ontvangen rente. Het zijn al met al best ingewikkelde berekeningen waarvoor dit forum eigenlijk niet bedoelt is..

 

Ik verwijs je daarom naar deze links voor verdere verdieping:

 

http://www.lieshout-partners.nl/financiele_planning_beleggen_in_bv_of_in_prive.htm

 

http://66.102.9.104/search?q=cache:kn9rGBwkgNgJ:www.arces.nl/DGA%27s/03DGA07.pdf+beleggings+bv+koerswinst&hl=nl&ct=clnk&cd=2&gl=nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.