• 0

Hulp bij laatste stukjes financieringsplan (MBO)

Ik ben al een hele tijd bezig met het financiële gedeelte van mijn ondernemingsplan. Volgens mij is de investeringsbegroting, en het exploitatieplan wel ok, ik zit echter in mijn maag met de liquiditeitsbegroting en de eindbalans.

 

Mijn vragen zijn:

-Mijn inkoop is vrij lastig te schatten, ik weet wel mijn brutowinst (30%).

Kan ik dan zeggen dat mijn inkopen de IWO betreffen, 70%.?

-Ik twijfel of ik de BTW goed heb berekend bij de liquiditeitsbegroting.

-In mijn scenario huur ik een pand van mijn ouders, echter spendeer ik wel 100k aan verbouwingen. Hoe muteert dit op de eindbalans?

-Welke btw vormen komen op de eindbalans, en hoe muteren deze.

-Hoe muteert de voorraad naar de eindbalans toe?

 

Ik heb mijn financiële deel in constructie toegevoegd. als bijlage!

Wie wil mij helpen

:-[

finan.doc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt zó'n specifieke vraag, en verwacht in 10 minuutjes al antwoord? Iedereen hier is druk bezig met z'n eigen bedrijf hoor, geef ze even wat tijd :)

 

uhh, met feedback bedoelde ik dat mensen ook commentaar zouden kunnen achterlaten op mijn financiële plan. Ik bedoelde absoluut niet dat ik ongeduldig aan het worden was.

Link naar reactie
  • 0

Mmm. maar je zet ook weer kosten onder vlottende activa??

 

Met alle respect...ik vind het moedig van je dat je je plan met ons deelt maar volgens mij mis je de basiskennis om zelfstandig een goed financieel plan te maken. Aangezien je aangeeft over een behoorlijk eigen vermogen te beschikken raad ik je aan met je plan naar een goede accountant te gaan. Kost wat maar dan wordt het professioneel plan waarmee je naar de bank kunt.

 

Nog een tip. Trek geen te grote broek aan. €60000 investeren in een kantoorruimte is voor een starter m.i. veel te veel. Als je dat in je plan laat staanzal geen bank je willen financieren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een aantal punten mis ik in het plan.

 

Over je uitgaven kan je de BTW terugvorderen van de fiscus en over je ontvangsten moet je de BTW afdragen aan de fiscus.

Als je een pand huurt kan je dit vaak exclusief BTW doen, maar dit moet je met het bedrijf zelf bespreken.

 

Ook mis ik nog een aantal afschrijvingskosten en haal je de woorden balans / en begroting door elkaar en volgens mij klopt de berekening van jouw debiteurensaldo niet, maar ik zou deze anders nog eens narekenen.

 

Een aantal punten die nog terug in het plan zouden moeten komen zijn liquiditeit, rentabiliteit, solvabiliteit, cashratio, debt-ratio, rtv, rev, rvv etc.

 

Veel succes !

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan Post

 

Link naar reactie
  • 0

@PforPieter ...ik leg de opmerking "wie met veel verstand hiervan, en tijd" even aan de kant ;D

 

Allereerst wil ik je complimenteren voor de gedetailleerd van je plan. Hierin schuilt echter ook een gevaar, je loopt dus ook het risico meer fouten te maken. Maar het siert je dat je je plan toont en je dus openstaat voor opbouwende kritiek.

 

De eerste vraag die ik zou willen stellen aan je: wat is het doel van je ondernemingsplan?

 

- is het een schoolopdracht?

- wil je daadwerkelijk een bedrijf beginnen?

 

Als het het eerste is dan scoor je op dit moment nog een onvoldoende. Er staan diverse feitelijke fouten in. Daarnaast maak je enkele inzichtfouten.

 

Inherent hieraan zou ik op basis van dit ondernemersplan je adviseren geen onderneming te beginnen. Dat wil niet zeggen dat je geen geschikte ondernemer zou zijn, ik zie alleen de woorden en de getallen die jij neergetypt hebt en ga dus alleen uit van je hier getoonde plan.

 

Een verkeerd inzicht is dat je je jaaromzet door vieren deelt en er gemakshalve van uitgaat dat je de eerste dag dat je met je bedrijf begint dezelfde omzet draait als de 300e dag. Door deze aanname kloppen eigenlijk alle andere getallen niet meer. De cash-flow verloopt geheel anders, je maakt aanloopkosten waarmee je geen rekening houdt in je financiering, je voorraadmutatie zal anders zijn waardoor je je leveranciers uit andere middelen zult moeten gaan betalen etc etc

 

Wel spreekt er uit je plan een soort enthousiasme en gedrevenheid. Ook het gegeven dat je de hier gemaakte opmerkingen over allerhande ratio's verwerkt in je plan geeft aan dat je gebruik maakt van de opbouwende kritiek die je krijgt. Dus in die zin is er zeker hoop!!!

 

Probeer met iemand in een persoonlijk gesprek je plan of ideeen te bespreken. Hierdoor zal je inzicht ook groeien waardoor je plan ook aanmerkelijk beter wordt.

 

Veel succes!!!! Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor je reactie!

 

Dit plan is idd een schoolopdracht, echter wil ik na mijn opleiding dit plan realiseren.

 

Ik begrijp dat de jaaromzet nergens gelijk is maar dit is tevens besproken met mijn leraren.

 

Zou je mischien zo vriendelijk willen zijn en vertellen waar mijn fouten precies zitten? Kan ik weer gaan rekenen ;)

Link naar reactie
  • 0

@Pieter:

 

Welke opleiding volg je?

 

Los daarvan even in het kort een paar voorzetjes:

wanneer je verwacht in een jaar tijd een bepaalde omzet te draaien, stel 1,2 miljoen euro dan zul je rekening moeten houden met allerlei invloeden.

 

Wanneer je een startend bedrijf bent heb je nog geen kopende klanten. Je zult dus eerst kosten gaan maken (promotie) om klanten te trekken. Dus bijvoorbeeld adverteren of potentiele klanten persoonlijk bezoeken. In veel gevallen is er dus sprake van een aanloopperiode naar de start toe, waarin wel kosten gemaakt worden, maar er nog geen opbrengsten zijn. Hiermee zul je rekening moeten houden in je financiering/liquiditeit/exploitatie.

 

Ook zal de omzet (meestal) een stijgend karakter hebben. De eerste maand zal het dus lager zijn dan de volgende maand. Tevreden klanten komen terug en je weet weer nieuwe klanten te trekken. Dus de kwartaalomzet van het eerste kwartaal kan misschien maar 10% zijn van je jaarambitie.

 

Ook de werking van seizoenen/ weer speelt in veel branches een rol. December is in veel branches een "dubbele omzetmaand" , terwijl januari en februari vaak erg slap zijn.

 

In de betiteling van sommige onderdelen zitten ook een paar vergissinkjes/fouten, hier op higherlevel of elders op internet is met enige moeite wel een goed voorbeeldplan te achterhalen waarbij de onderdelen voorzien zijn van de juiste naam.

 

Succes met je opdracht. Ard

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

Ik studeer internationale handel / internationale handel.

 

Dat mijn omzet niet het gehele jaar hetzelfde kan zijn besef ik. Echter door omstandigheden (tijdgebrek) was ik genoodzaakt om mijn omzet als het ware "statisch" te maken. Dit is echter met een leraar besproken. Als ik dit plan ga realiseren zal ik het uiteraard veranderen.

 

Ondertussen heb ik geconstateert dat ik mijn BTW en voorraad verkeerd berekend heb. Dit is ondertussen veranderd maar nog steeds heb ik een kromme eindbalans. Ik twijfel nog wel over mijn voorraad, op mijn investeringsbalans heb ik deze berekend met behulp van een omloopsnelheid (5) + 20% extra voorraad). De rest van mijn inkopen gedurend het jaar staan gelijk aan mijn iwo. Zou het kunnen dat ik mijn beginvoorraad ook gelijk moet stellen aan mijn iwo?

 

Zou je mischien de punten waarop ik de fout inging kunnen noemen?

 

Alvast erg bedankt!

finan_5.doc

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er weinig starters zoveel geld in een gebouw/kantoor zullen steken. Denk dat de meeste toch zullen beginnen op hun zolderkamertje of van een bevriende relatie.

 

Iets waar je leraar misschien wel op moet letten:

 

Hou ook rekening met de "verborgen" kosten die om de hoek komen kijken bij telefoon en auto. Je noemt maandbedragen. Als voorbeeld: de auto die jij noemt, rijdt 1 op 10 ongeveer.. Als je stevige agenda hebt met klantafspraken, dan kan je elke dag gaan tanken.

Alleen maandkosten voor een auto is wel heel kort door de bocht.

 

Succes in elk geval.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Het plan ziet er al een stuk beter uit, maar om dit plan goed te kunnen evalueren zullen wij ook het marketingplan (ondernemingsplan) moeten zien.

 

Deze financiële cijfers kunnen wij natuurlijk niet ‘’goed’’ beoordelen als wij niet precies weten wat voor plan je wilt ontwikkelen.

 

Een belangrijk punt dat door een mede zibb genoot werd genoemd is de detail waarmee je het plan hebt geschreven. Als een startend bedrijf kan je dit natuurlijk nooit echt onderbouwen en dat zou ik ook buitenbeschouwing laten (mocht je dit plan willen indienen bij de bank)

 

Ik kan je persoonlijk alleen verder helpen als je het plan (of een deel daarvan) hier post.

 

Als bedrijf moet je ook rekening houden met initiële aankopen, additionele aankopen, vervangingsvraag etc. Ik weet alleen niet of je dit verwerkt in een scriptie voor het mbo.

 

Kortom: De financiële onderbouwing voor je eindscriptie begint inzicht te komen, maar mocht je dit willen indienen bij de bank of eventuele andere financierders is het nog lang niet af!

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan Post

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.