Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Inventaris - afschrijven of niet?

Geplaatst:

Jer

Hallo iedereen. Ik ben kleine zelfstandige (vertaler), en weet dat ik alle aangeschafte inventaris boven de 450 euros af moet schrijven over enkele jaren. Maar ik heb natuurlijk daarnaast ook afgelopen jaren allerlei andere dingen aangeschaft, zoals software,boeken,stoel etc etc die minder dan 450 euro waren.

 

Mijn vraag is: bestaat mijn inventaris voor mijn boekhouding naast mijn computer ook uit deze andere aangeschafte benodigdheden?

 

Bedankt voor jullie advies! - Jer

 

[onderwerp verduidelijkt - mod]

Featured Replies

Geplaatst:

Nils de Witte

Ik zou het bij voorkeur gewoon alles als kosten boeken, tenzij dat niet mag. Scheelt een hoop gedoe.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Geplaatst:

renep

  Quote
bestaat mijn inventaris voor mijn boekhouding naast mijn computer ook uit deze andere aangeschafte benodigdheden?

 

Waarschijnlijk bedoel je iets anders dan je vraagt, want het is ongebruikelijk als kleine zelfstandige je inventaris te administreren. Nee, je hoeft niet alle inventaris / aangeschafte zaken te activeren en af te schrijven, als je dat bedoelt. De belastingdienst zegt hierover:

 

  Quote
"Op bedrijfsmiddelen die minder kosten dan € 450, hoeft u niet af te schrijven. U mag die kosten volledig aftrekken in het jaar van aanschaf."
Geplaatst:

Jer

  • Auteur

Bedankt, maar het lijkt mij vreemd dat mijn aangeschafte spullen na aftrek van de belasting geen waarde meer hebben in het volgende boekjaar.Ik dacht dat ik de restwaarde moet inboeken bij de inventaris aan het begin van het jaar.

 

Nogmaals bedankt! - Jer

Geplaatst:

renep

  Op 26-11-2006 om 17:27, Jer zei:

Bedankt, maar het lijkt mij vreemd dat mijn aangeschafte spullen na aftrek van de belasting geen waarde meer hebben in het volgende boekjaar.Ik dacht dat ik de restwaarde moet inboeken bij de inventaris aan het begin van het jaar

 

Dat laatste is het systeem van activeren en afschrijven en dat hoeft dus pas vanaf 450. Dat artikelen daaronder volledig als kosten ten laste komen van het huidige boekjaar is gebruikelijk.

Geplaatst:

Nils de Witte

  Op 26-11-2006 om 17:27, Jer zei:

Bedankt, maar het lijkt mij vreemd dat mijn aangeschafte spullen na aftrek van de belasting geen waarde meer hebben in het volgende boekjaar.Ik dacht dat ik de restwaarde moet inboeken bij de inventaris aan het begin van het jaar.

 

Nogmaals bedankt! - Jer

 

Ik snap je probleem. Maar het is goed ondernemersgebruik om kosten zo snel mogelijk te nemen en opbrengsten zo laat mogelijk. Dat maakt je bedrijf steviger en je drukt de winst, zodat je pas later belasting hoeft te betalen. Dat is allemaal "money in the bank".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Geplaatst:

empire

Als de inventaris uit prive voortkomt en je brengt het in de onderneming in, idien je dit te doen onder de materiele vaste activa.

 

Als volgt;

 

Je bepaald de waarde van de goederen.zaken, vervolgens neem je deze waarde debet op in de balans onder M(ateriele) V(aste) A(ctiva).

 

Hierop schrijf je dan jaarlijks af.

 

Is de totale waarde van de ingebrachte goederen < € 450,- breng je de waarde ineens naar de VenW is de waarde > €450,- komt het eerstgenoemde naar voren d.w.z. afschrijven dus (4 jaar).

Geplaatst:

Jer

  • Auteur

Iedereen hartelijk bedankt! Ik ga het toepassen - Jer

Geplaatst:

Iwan van Geelen

Belastingdienst zegt:

 

Voor startende ondernemers: willekeurige afschrijving

In sommige gevallen mag u als startende ondernemer afwijken van de normale manier van afschrijven. U mag dan willekeurig afschrijven. Dat wil zeggen dat u zelf mag bepalen wanneer u de totale afschrijvingskosten aftrekt. Een voordeel van willekeurig afschrijven op de korte termijn is dat u door veel af te schrijven minder winst heeft (of zelfs verlies lijdt). U betaalt dan dus minder belasting of u krijgt zelfs belasting terug. Informatie over het verrekenen van ondernemingsverliezen vindt u in het site-onderdeel Aangifte doen, belastingen en premies betalen.

 

 

Meer : http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-05.html

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.