• 0

berekenen gemeenschappelijke ruimte

Wij gaan een kantoorpand huren van 400 vierkante meter. 100 vierkante meter is gemeenschapelijk (ingang, kantine, vergaderruimte). De kantoor unit's zijn 18.5 tot 60 vierkante meter.

 

Mijn vraag is hoe de formule is wanneer iemand bijv.18 vierkante meter huurt, hoeveel % van de gemeenschapelijke ruimte komt er dan nog bij?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

;)ben je er al uit? zoniet hier een reactie van een facilitymanager die onlangs voor zichzelf begonnen is:

Kantoren worden verhuurd op basis van vvorplaatsingsruimte: Vrij Verhuurbaar Oppervlak.

dat kan Netto Vrij Verhuurbaar zijn, of Bruto Vrij verhuurbaar. De verschillen hebben te maken met variabele kosten, die al of niet in de huurprijs zijn inbegrepen. "gemeenschappelijke ruimte" zoals jij dat noemt, is maar een deel van de gemeenschappelijke ruimte die in werkelijkheid in rekening word gebracht! Wat te denken bijv. van "horizontale & verticale verplaatsingsruimte", ofwel gangen en liften&trappen, leiding-en luchtkanalen enz. De huurprijs (per m2) heeft een relatie met de totale kosten van het pand, incl grond, vergunningen, dak, muren waterschap enz enz. en ook nog een opslag voor winst...

Als je dus 18 of 60 van de beschikbare meters huurt, heb je recht op een evenredig gebruik van gemeenschappelijke ruimte. Het gebruik daarvan gaat in goed overleg; de relatie met overige huurders komt onder druk te staan als je werkelijk op m2 niveau rechten zou willen claimen.... Groetjes & succes! Edwin de Jong

Link naar reactie
  • 0

Het zal aan mij liggen .....Maar wat is mijn vraag? En wat is je antwoord....

 

Na het lezen van dit verhaal zou ik bijna van de brug springen. Begrijp mij niet verkeerd ik zie (lees) het vaker op higherlevel mooie verhalen waar je niets mee kunt. Een in mijn ogen simpele vraag maar een ongedefineerd antwoord op komt. Leuk als manager om zoiets te lezen. :-X

 

 

;)ben je er al uit? zoniet hier een reactie van een facilitymanager die onlangs voor zichzelf begonnen is:

Kantoren worden verhuurd op basis van vvorplaatsingsruimte: Vrij Verhuurbaar Oppervlak.

dat kan Netto Vrij Verhuurbaar zijn, of Bruto Vrij verhuurbaar. De verschillen hebben te maken met variabele kosten, die al of niet in de huurprijs zijn

Link naar reactie
  • 0

Jef,

 

Dit is ook geen exact antwoord, maar in m'n huurcontract uit 2005 voor een kantoor in een bedrijven/startersverzamelgebouw www.tbcz.nl in Schoondijke in je regio wordt verklaard dat een marktconforme prijs 167,50 p/m is voor 18 m2, ofwel 9,30 p/m/m2.

Dit is inclusief receptie-service, gebruik gemeenschap. vergaderruimte, verwarming, maar exclusief electra en telefoon e.d.

Om het gebouw vol te krijgen is er een korting en betaal ik in het tweede jaar van huur 150 Euro p/m na in het eerste 112,50 p/m betaald te hebben.

Er zijn geen aparte te betalen service-kosten, je betaalt per m2 die je huurt.

 

Succes met de onderverhuur,

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Het zal aan mij liggen .....Maar wat is mijn vraag? En wat is je antwoord....

 

Na het lezen van dit verhaal zou ik bijna van de brug springen. Begrijp mij niet verkeerd ik zie (lees) het vaker op higherlevel mooie verhalen waar je niets mee kunt. Een in mijn ogen simpele vraag maar een ongedefineerd antwoord op komt. Leuk als manager om zoiets te lezen. :-X

/quote]

 

Beste Jef,

hartelijk dank voor je sympathieke reactie op de bijdrage van een newbie..

Toegegeven, ik gebruikte wat veel woorden; de boodschap is echter dezelfde als die van anderen: je huurt de meters incl. gebruik van gemeenschappelijke ruimte! succes verder!

Edwin

Link naar reactie
  • 0

Even met mijn boerenverstand.

 

Maak je jezelf niet ontzettend moeilijk door de netto en bruto oppervlakten erbij te halen.

Stel je hebt effectief 300 m2 in de verhuur terwijl het pand 400m2 is,en je wilt dat je 3000 euro huur voor het hele pand binnenhaalt dan kom je uit op een tientje de meter.

Ik denk dat het weinig toevoegd als je daar allerlei gemeenschappelijke ruimte als gangen in mee gaat nemen, een verhuurder zal ook denken, wat een onzin dat ik ook de hal bij de ingang deels betaal.

 

Ik zou het als volgt doen.

Een netto vierkante meter prijs bepalen.

En vervolgens staffel kortingen instellen voor als iemand meer als x meter huurt en/of een hele verdieping huurt.

Kliene huurders heb je in principe net zoveel handeling van als een grote huurder.

Je moet zelf een visie hier op ontwikkelen.

Want ik zeg wel korting bij een hele etage, maar je kunt natuurlijk ook zeggen dat de bovenetage duurder is omdat het inzekere zin meer privacy bied.

Link naar reactie
  • 0

Een marktconforme prijs? Voor een locatie in Schoondijke..... Dat bedrag vragen ze in de randstand nog niets eens.

 

Ik zit op dit moment op 115 euro all-in

 

Kom maar snel weer deze kant op.... :D

 

www.tbcz.nl in Schoondijke in je regio wordt verklaard dat een marktconforme prijs 167,50 p/m is voor 18 m2, ofwel 9,30 p/m/m2.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.