• 0

Achterhalen van bedijfsinformatie maatschap

Ik heb een nieuwe potentiele partner waarbij ik er niet zeker van ben of zij kredietwaardig zijn en of het bedrijf bestaansrecht heeft. Het probleem bij het achterhalen van de benodigde bedrijfsinformatie is dat een maatschap zoals bekend niet ingeschreven hoeft te staan bij de kvk. Ik heb inmiddels ook al geinformeerd bij de gemeente, CBS, MEZ, dreamstart.nl maar een resultaat van nul. Is er iemand die mij kan vertellen hoe je informatie kunt opvragen over een maatschap? Om het rechtstreeks bij de bron op te vragen vind ik zelf nogal onbetrouwbaar. Wat zijn mijn mogelijkheden? :-\

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag naar het originele jaarverslag van de accountant. Dat is meestal redelijk betrouwbaar. Neem eventueel contact op met de accountant om te vragen naar zijn oordeel over de maatschap, doe dit wel in overleg met je nieuwe partner.

 

Als je iets meer zekerheid wil (of er geen accountant is), kan je vragen naar de jaarstukken en de aangifte inkomstenbelasting van de maten. Deze moeten aansluiten. Bij banken en kredietinstellingen is dit de gangbare praktijk. In jouw geval zal het iets gevoeliger liggen, maar dan weet je direct wat je aan je partner hebt.

 

Misschien dat je jezelf nog de vraag moet stellen of je wel een partner wil, waarvan je nu al aangeeft dat je hem niet vertrouwd?

 

Succes, Arjan

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Voordeel van een maatschap is dat de maten hoofdelijk aansprakelijk zijn. Dit kan wel weer worden afgedekt middels een b.v. tussen de maat en de maatschap te zetten (gebruikelijk voor accountants).

Als je een vordering hebt zal deze overgaan op de maat of diens b.v. je kan hier dus weer jouw geld claimen. Als de maat geen b.v. heeft zal ik even kijken of hij in een mooi huis woont ;)

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.