• 0

De E-Factor

De E-factor column (van mij) op expertlog van sprout

 

Start-up13 december 2006

 

Het blijft een lastige zaak dat ondernemerschap. Wat is nou een goede ondernemer? Wat zijn de kwaliteiten en succesfactoren die zo'n ondernemer onderscheiden van de rest? Onderzoek en analyse zijn de voor de hand liggende stappen. Maar is het echt zo ingewikkeld? Heeft ondernemerschap niet iets magisch?

 

Sinds ondernemen semi-wetenschappelijk benaderd wordt, is de verwarring helemaal compleet. Het succes van de ondernemer wordt geanalyseerd en de onderzoeker zet dat af tegen een aantal onderscheidende factoren, zoals aard, leeftijd, opleiding, ervaring etc. Het wordt allemaal in mooie matrix gezet. Dit soort onderzoek wordt al tientallen jaren gedaan. Het resultaat is niet echt bevredigend te noemen. De succesfactoren in het ene onderzoek worden weer tegengesproken door het andere onderzoek. Resultaten in het ene land zijn weer geheel in strijd met de resultaten in het andere land. Kortom het beeld is niet helder en er kunnen uit de onderzoeken nauwelijks conclusies getrokken worden.

 

lees verder ...

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nils,

 

E-factor vind ik een slap aftreksel van x-factor. Het feit dat het afgeleide naam is doet de term veel geweld aan.

 

Ik vind het bijzonder dat in nuchter Nederland ook in context van het ondernemerschap een kwaliteit als ''e-factor'' beschreven kan woorden.

 

Persoonlijk denk ik dat er sowieso in de maatschappij veel zaken zijn die op je onderbewustzijn inwerken en het (nog) moeilijker maken je dromen te vertalen in een sterk staaltje daadkracht. Ik denk ook dat niet enkel voor ''niet ingewijden'' de ''e-factor'' moeilijk te herkennen is.

 

De ondernemer die nog niet (helemaal) doorheeft waar hij of zij thuishoort, kan als potentiele ster in de praktijk als gedegradeerde grijze muis leven, en niet precies snappen wat er aan de hand is.

Loondienst is de harde realiteit en de zekerheid, en dromen zijn maar dromen - onzekerheid.

 

Persoonlijk zeg ik altijd dat ondanks dat je naasten je van interessant feedback kunnen voorzien, ze ook heel negatief kunnen inwerken op je onderbewustzijn. Soms moet je niet-ondernemers als orienterend ondernemer mijden als de pest. Of je, wat besprekingen betreft over je mogelijkheden als ondernemer en mogelijkheden van je onderneming, iemand moet vermijden, kan je meestal meten of de persoon kan spreken in kansen of mogelijkheden, of enkel in problemen.

 

Een quote van Einstein: ''Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds''

 

Als je mooie en grote dromen hebt, onderzoek alle mogelijkheden om ze te verwezenlijken, en laat de dromen je inspireren. Laat je niet wijsmaken door mensen in je omgeving dat je megalomaan bent puur omdat je grootse dromen hebt!

 

Conclusie: Je ''E-factor'' heeft veel te maken met je mooiste dromen, en om een je een weg te banen van dromen(E-factor tot bloei laten komen) naar doelen(droom met deadline), zul je echt een selectie moeten maken van mensen te mijden(in ieder geval tijdelijk) in je omgeving.

 

P.S. Naar aanleiding van het artikel gebruik ik maar E-factor als overkoepelende term.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Pavel,

 

Bedankt voor je bijdrage aan deze discussie. Het is me alleen niet helemaal duidelijk waar je naar toe wil. Of de E-factor een goede naam is of niet, is niet relevant. Dat deze factor afgeleid is van de X-factor is evident. Het gaat ook om het zelfde. Hoe komt het dat de ene ondernemer succes heeft en de ander niet. Hoe komt het dat de ene artiest succes heeft en de ander niet. Hoe komt het dat succesvolle ondernemers en/of succesvolle artiesten bijna niet na te doen zijn.

 

Het gaat steeds om het zelfde. Hoe je het noemt maakt niet uit. Het is in ieder geval moeilijk te copiëren omdat het sterk persoonsgebonden is. Jouw weg naar succes is niet het zelfde als die van mij. Dus je hebt ook niks aan mijn wijze lessen of die van een ander. Je moet goed opletten en goed luisteren, maar vervolgens je eigen koers varen.

 

De rest van je verhaal kan ik niet zo goed volgen. Ben je het nou een of oneens met mijn stelling over het belang van iets dat je E-factor kan noemen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

 

Ik dacht dat uit mijn reactie duidelijk was dat ik een ''e-factor'' onderschrijf. Ik vind het persoonlijk alleen een suffe term. De rest van mijn verhaal gaat over mensen die een e-factor hebben maar deze nog tot bloei moeten laten komen, of mensen die duidelijker een e-factor hebben, maar die alsnog wat onderdrukt kan worden i.v.m. de mensen in de directe omgeving.

 

Ik denk namelijk dat sommigen van wie we zouden denken dat ze de e-factor hebben, deze enkel tot bloei moeten laten komen. Hun dromen leven moeten inblazen en zich laten inspireren om de persoon van buiten te zijn die ze eigenlijk al zijn van binnen.

 

Ik ben jong, maar heb net als veel ondernemers te maken gehad met typische ''tegenliggers'' in m'n omgeving, die ondermerschap als geheel maar zweverig en vaag vinden. Soms kan een vonk bij iemand om het juist anders te doen opgevat worden door mensen in de omgeving als onzin, die je dan vertellen dat het nu juist niet zo gebeurt en dat je maar eens moet meelopen ergens om dat te zien, en tot dan: kop houwe!

Ik heb daar een hekel aan.

 

Vaak, als je weinig benul hebt van een vakkgebied kan je wellicht onzinnige of ''onpraktische'' ideeen hebben, maar net zo vaak kan een geweldig goed idee juist komen van iemand buiten een vakgebied die een frisse kijk heeft op zaken.

 

edit: P.S. Ik denk dat sommige kleine en middelgrote ondernemers het ook wel zo goed als zonder die e-factor kunnen doen. Of met heel beperkte e-factoren. Je ziet ook dat veel informatie brochures van KvK of banken, nou niet echt voor de visionair geschrveen zijn, maar eerder voor de patatzaak op de hoek(niet oneerbiedig bedoeld).

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

ondernemen heeft met meer dan alleen eigenschappen te maken. namelijk geluk en connecties. dus een e factor is er niet naar mijn mening iedereen kan ondernemen alleen is het niet op hetzelfde nivo of soort branch.

Link naar reactie
  • 0

Niet op hetzelfde niveau, nee, maar er is wel een nuance aan te brengen. Ik heb ook mijn connecties, maar ik dank die juist aan mijn e-factor. Dus wat ik zeg is dat die twee met elkaar verbonden zijn. Mijn investerdeers zijn niet ''makkelijk'' te benaderen, maar ik heb eerst een vriendschap opgebouwd(jaren terug) en nu investering nodig. Het zijn dan wel mijn connecties waardoor ik een aanzienlijk bedrag voor mijn bedrijf kan regelen, maar toch ook de e-factor dat ik ze eerder al aansprak als persoon.

 

Nog een nuance is dat je wellicht zou denken dat des te kleiner je onderneming des te minder relevant de e-factor is, dat denk ik juist niet. Veel kleine ondernemers die gemiddeld of veel klantencontact hebben moeten zich realiseren dat zij deel uitmaken van de marketing. Als de bedrijfsfilosofie niet lijkt te stroken met de persoon, heb je een probleempje,.

Link naar reactie
  • 0

@ Pawelotti

misschien zou je kunnen beginnen met te omschrijven wat volgens jou dan die e factor is.

 

@allen

Het verhaal over dromen vind ik altijd erg leuk klinken, maar het hebben van een droom is geen garantie voor succes. kijk eens om je heen, hoeveel dromers zijn er niet in hun fantasie blijven hangen.

 

Om Einstein maar weer eens te quoten;

"It is intelligent to have a plan, but neurotic to fall in love with it"

 

Dromerig kan misschien beter als visionair omschreven worden als het gaat om kansen hebben en creeren.

 

Verder vind ik het kortzichtig om je omgeving als remmende factor te bestempelen als het gaat om weerstand voelen, natuurlijk weegt dit mee, maar het speelt vooral in je eigen beleving. Mensen trekken over het algemeen gelijkgestemden aan, als je eenmaal onderweg bent zullen die afremmers vanzelf uit je netwerk verdwijnen en vervangen worden door mensen die op dat moment net zo denken en doen als jij.

Als mensen zich niet los kunnen maken uit hun bestaande netwerk zijn dat misschien wel de socialskills die ze missen om goed te kunnen ondernemen. En als je niet de juiste contacten hebt, wel ga naar ze op zoek.

 

Mijn ervaring is dat een bedrijf vrijwel altijd een afspiegeling is van de persoonlijkheid van de eigenaar. Een bedrijfsfilsofie die niet strookt met het karakter van de eigenaar, kan het misschien zo zijn dat je niet het hele plaatje ziet.

 

Overigens heeft bijna iedereen een andere definitie van succes. Bij de jongeren op dit forum wordt dit vooral afgemeten aan materiele rijkdom, de meer volwassen ondernemers zoeken het op andere vlakken.

Link naar reactie
  • 0

Dromen helpt je niet aan succes, maar aan de grootste successen ligt wél een droom ten grondslag. Een droom (niet dromen) brengt passie en visie. Visie breng focus en overtuigingskracht. Focus in combinatie met dadendrang brengt resultaat en veel resultaat noemen we succes. Aldus is de cirkel weer rond..

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@ Pawelotti

misschien zou je kunnen beginnen met te omschrijven wat volgens jou dan die e factor is.

 

Ik vind het nog steeds een snert term. Enfin, het is volgens mij een sterke droom hebben die inderdaad passie en visie brengt. Om vervolgens iemand te zijn die de e-factor heeft voor de buitenwereld moet je een combinatie van een zeker charisma en sociale vaaridgheid hebben.

 

De vraag om een definitie van mij vind ik okee, maar ik vind veel van de gerelateerde issues die ik aangehaald heb ook erg interesssant. Hoe de maatschappij op je inwerkt, en niet-ondernemers, waardoor als je nog zoekende bent je e-factor onderdrukt wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja! Ik heb een betere! De o-factor. O van ondernemen!!!

 

Grapje........

 

Gelukkig is het niet een vereiste om een alternatief te bieden in geval van afkeur.Ik bedoel het ook niet als afbrekende kritiek; ik vind het artikel van Nils heel goed, en het onderwerp zeker heel belangrijk. Voor de duidelijkheid is baat het ook een overkoepelende term te hanteren die verwijst naar die special mix van dromen, passie, daadkracht, charisma etc.

Link naar reactie
  • 0

Wat er in de rest van de zin en alinea stond:

 

Ik ben jong, maar heb net als veel ondernemers te maken gehad met typische ''tegenliggers'' in m'n omgeving, die ondermerschap als geheel maar zweverig en vaag vinden. Soms kan een vonk bij iemand om het juist anders te doen opgevat worden door mensen in de omgeving als onzin, die je dan vertellen dat het nu juist niet zo gebeurt en dat je maar eens moet meelopen ergens om dat te zien, en tot dan: kop houwe!

Ik heb daar een hekel aan.

 

Nils schrijft:

''Die E-factor is zeldzaam en voor niet ingewijden moeilijk te herkennen.''

 

Hier ben ik het mee eens. Met tegenliggers bedoelde ik mensen die je impliciet en expliciet het ondernemen ''afraden''. Het ''thuisfront'', of familie zoals ouders(als je nog niet al te oud bent), die rasechte ''niet-ondernemers'' zijn, die kunnen voor veel vetrtraging zorgen, ook al ben je visionair en sta je sterk in je schoenen. Mondige mensen die ouder zijn dan je, en zogenaamd meer ervaring hebben, maar geen snars van ondernemen snappen. Mensen die ook nooit geschikt zullen zijn voor ondernemen. Die hebben, om een voorbeeld te noemen, bijvoorbeeld de nare eigenschap om telkens naar ''de realiteit'' te referen, alsof het een statisch gegeven betreft. Als je dan een pionier/innovator in spe bent en met de ''gekste'' ideeen komt, wordt je verteld dat je er niets van snap en even moet ''meelopen'' ...''want zo gaat toch echt niet in de realiteit''.

 

Dus ook al heb je die e-factor: als je, in de woorden van Nils, met veel ''niet ingewijden'' te maken hebt, kunnen ze je toch echt flink downen.. als dit veel van je naasten betreft, is het moeilijk jezelf ''er uit te slepen''. Die meningen zullen op je inwerken.

 

Mijn advies ook altijd aan mensen die aan ondernemen denken om met andere ondernemers te praten en/of mensen die duidelijk dergelijke ambities hebben, of tenminste ''ondernemend'' bezig zijn in hun leven, m.a.w. het lot in eigen handen hebben genomen.

Ik bedoel niet denigrerend, maar het gros van de bevolking bestaat toch wel uit ''loonslaven''.. mensen die zich niet anders kunnen voorstellen dan onder een werkgever werken. ma t/m vr werken, zaterdag koteletje, zondag naar de kerk.. elke week opnieuw... tot de vakantie.. die plan je, neem je, en dan terug in de molen... help..!

 

P.S. Er zijn genoeg mensen die in loondienst werken maar harstikke ondernemend bezig te zijn, ik bedoelde dus niet te stellen dat je in loodienst meteen ''slaaf'' bent. Hoewel vanuit mijn perspectief het bijna daar op neer komt. Als ik niet ondermenen ging, zou een creatieve marketing functie vrijwel het enige zijn waar ik zou kunnen gedijen( de kunstwereld niet acht genomen in deze!)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.