• 0

recht van overpad..

Hai allemaal,

 

ik ben hier nieuw op het forum en had gelijk even een vraag!

 

voordat mensen denken dat ik niks andersa geprobeerd heb: heb o.a contact gehad met het juridisch loket, rechtswinkels, interpret afgezocht, maar tot op heden niets zinnigs kunnen vinden!

 

ik heb een bedrijfspandje (oud woonhuis met gewijzigd bestemmingsplan, nml. bedrijfsruimte) op het oog en wil daar t.z.t dan een lijstenmakerij/kunsthandeltje in beginnen.

 

nu is het zo dat het pandje achter een ander pand staat.

 

hierbij de situatie: aan een doorgaande weg waar de huizen pal naast elkaar staan staat ook een pandje van een kopieerzaak.

het pand is boven bewoond door de eigenaar van het pand en de benedenverdieping is dus verhuurd.

pal naast dat pand is een steeg (eigendom bewoner/verhuurder kopieerzaak) die is afgesloten door een deur.

 

loop je die steeg uit, dan kom je bij het pand wat ik op het oog heb.

 

de ellende is dat in die steeg ook de deur zit naar de bovenverdieping (waar eigenaar woont) van het voorgelegen pand.

 

nu zit die deur tot op heden altijd op slot en alleen toegankelijk voor de bewoner van het pand en door de eigenaar van het achtergelegen pand wat ik op het oog heb.

 

het pand is overigens alleen maar te bereiken via die steeg!!!

 

nu zit ik met de vraag dat als ik het pand koop, dat de bewoner aan voorkant de deur dicht kan houden voor mijn klanten.

 

het recht van overpad is m.i alleen voor de eigenaar.

 

 

ik zit aan de andere kant te denken...het bestemmingsplan voor mijn "toekomstige pand" is gewijzigd en kan iemand dan de toegang weigeren aan de klanten door de deur dicht te houden?!

ik bedoel, d eplanning is dat er toch geld word verdient en dat kan iemand toch niet weigeren!? (althans er zal wettelijk gezien toch wel iets zijn dat je iemand niet het recht mag ontnemen om geld te verdienen?!

 

wie weet het antwoord!??!

 

mag ik "verwachten" dat die steegdeur open blijft voor de klanten of mag de bewoner aan voorzijde de deur dichthouden voor mijn klanten?!

 

ik heb nog even een magere tekening erbij gevoegd hoe de situatie is. (geen idee waar is gebleven is..!!)

 

alvast bedankt!!

 

vr. groet, Taco

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tjsa, sowieso zou ik het eerst overleggen met de bewoner. Daarnaast vraag ik me af of je behalve de bestemming "bedrijfsruimte" een meer concrete omschrijving hebt. Ik kan met bijvoorbeeld voorstellen dat detailhandel niet mag.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

sorry als ik een beetje onvolledig was!!

kan gebeuren... :D

 

het is dus een oud vissershuisje wat recentelijk een bedrijfsbestemming heeft gekregen...ben bij de gemeente geweest en die zei dat alleen detailhandel toegestaan was.

 

ook mijn toekomstige lijstenmakerij zou dus geen enkel probleem zijn!! (werd zelfs door de betreffende ambtenaar zéér gewaardeerd!)

 

groeten, Taco

Link naar reactie
  • 0

Er geldt recht van overpad. Dat is niet gekoppeld aan een persoon. Het is echter zo dat alleen de eigenaar van het begunstigde pand (jij dus) het recht kan inroepen tegenover de eigenaar van het bezwaarde erf. Een willekeurige bezoeker kan dit dus niet doen. Natuurlijk kun je wel voor jouw bezoekers de toegang vorderen.

 

Een recht van overpad is niet afhankelijk van de bestemming. De bestemmingswijziging is toch een interessant gegeven in deze.

 

Indien en voor zover de eigenaar van het bezwaarde erf geen bezwaar heeft gemaakt tegen de wijziging van het bestemmingsplan dan zou je heel goed de stelling kunnen verdedigen dat hij willens en wetens akkoord is gegaan met de wijziging van het bestemmingsplan en dus de verzwaring van zijn last.

 

Wat in deze ook nog interessant kan zijn, van wie is het achterliggende pand. Wanneer de bezwaarde eigenaar het verkoopt zou je de kwestie expliciet kunnen regelen in de koopovereenkomst.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

het klinkt verdomd aannemelijk wat betreft dat die man willens en wetens geen bezwaar heeft gemaakt tegen de wijziging van bestemmingsplan! :)

 

@Edward: het pand wat ik op het oog heb is van een andere eigenaar dan het voorliggende pand.

 

het bestemmingsplan is overigens al enige tijd van toepassing, dus het is niet van de laatste week!

 

ik mag er dus vanuit gaan dat als de buurman aan de voorzijde moeilijk gaat doen, dat ik de vrije doorgang toch krijg voor mijn klanten!?

 

zijn er verder nog zaken waar ik rekening moet houden m.b.t een evt. aankoop?!

 

en nog even mijn complimenten voor deze site!!

vlot antwoord etc. etc. ;D

 

ik zal hier nog wel wat vaker van me laten horen denk ik zo ;D

 

vr. groet, Taco

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een ander aspect van de situatie: hoe wil je aan de straatzijde naar mogelijk klanten communiceren dat je er zit? Ben je afhankelijk van langslopende klanten, of werk je bijvoorbeeld voor andere kunst- en posterverkopers, of voor de zakelijke markt? Misschioen kun je met de eigenaar van die deur afspreken dat je op die deur een verwijzing naar achteren mag plakken, of mag je van de gemeente een bord op de stoep plaatsen, maar het lijkt me belangrijk om dat nu vast uit te zoeken hoe je die klanten gaat trekken.

Link naar reactie
  • 0

Snap ik, maar valt het dan nog steeds onder detailhandel? Diverse bronnen hebben het over de consument. Ik intepreteer dat als een particulier persoon.

 

Stel ik maak een website voor een bedrijf (ben geen groothandel o.i.d.) ben ik dan detaillist?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

recht of geen recht, als je buurman je tegenwerkt dan verlies je klanten en geld. dus kijk minder naar je rechten maar probeer er met hem over te praten.

 

Link naar reactie
  • 0

het bestemmingsplan is overigens al enige tijd van toepassing, dus het is niet van de laatste week!

 

Dat is irrelevant

 

ik mag er dus vanuit gaan dat als de buurman aan de voorzijde moeilijk gaat doen, dat ik de vrije doorgang toch krijg voor mijn klanten!?

 

zijn er verder nog zaken waar ik rekening moet houden m.b.t een evt. aankoop?!

 

Die kans is zeer reeel, maar wat heb je aan een boze buurman. Een goede verstandhouding levert veel meer op, dan juridisch getouwtrek. Ga eerst een goed gesprek aan met de buurman en leg uit wat jouw plannen zijn, dan kun je op basis van de uitkomst een keuze maken of je tot aanschaf van het pand wilt overgaan dan wel voor de harde weg gaat.

 

Voor wat het waard is. Ik heb enige ervaring met dit soort burengeschillen. Het laatste wat ik aanraad is om het conflict op te zoeken.

 

Laten we eerlijk zijn, een lijstenmakerij is toch niet bepaald een publieksmangneet met dagelijks drommen bezoekers. De buurman zal dit toch ook in alle redelijkheid in kunnen zien dat de overlast zeer beperkt is.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 44 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.