Ga naar inhoud
Geplaatst:

Gast

Hallo,

 

Bijgevoegd een link naar een screenshot van mijn boekhoudprogramma.

http://img261.imageshack.us/img261/9206/begin8sa.jpg

 

Mijn vraag luidt; waar moet ik invoeren hoeveel ik op de bedrijfsrekening heb gestort? (waaronder valt dat)?

 

Want dit moet ik toch eerst doen voordat ik uberhaupt kan beginnen met facturen inboeken etc? ( Anders zou het ergens in de - gaan want er is dan geen begin saldo)

 

Alvast bedankt

Featured Replies

Geplaatst:

old account

Beginbalans, dat boek je niet maar kan je als 'start' opgeven bij het opzetten van je boekhouding. Vanuit daar ga je dan beginnen met je boekhouding.

Geplaatst:

Esset

Yep, dat klopt. Als je net begint, heb je nog geen bezittingen en schulden en hoef je geen beginbalans in te voeren. Jouw eerste transactie is waarschijnlijk een privestorting op de zakelijke bankrekening. Als je de bank gaat boeken in het bankboek dan luidt de eerste boeking:

Bank 1.000

aan Privé 1.000

 

En je bestaat....

Je hoeft de beginbalans niet in te vullen. Je kunt dus in principe gewoon beginnen met banken/facturen boeken.

Boekhouden in Excel - http://www.boekhoudeninexcel.nl - Dashboard, grafische analyses, automatische jaarrekening

 

Tip: Gratis mooie facturen maken in Excel? http://www.excelfacturen.nl

  • 1 year later...
Geplaatst:

Peter Knapen

Mag je wel een beginbalans invoeren (Eigen Vermogen)? Mogen de tegenboekingen hiervan alleen balansposten zijn, of mag er ook bijv. op Bank en een kostenrekening geboekt worden (i.v.m. aanloopkosten die niet onder een balanspost (voorraad, kas, bank e.d.) vallen)?

Geplaatst:

ecofin

Piet,

 

Theoretisch moet je onderscheid maken tussen de beginbalans en de daarop volgende mutaties. In dat geval bestaat een beginbalans uiteraard uitsluitend uit balansposten. Enerzijds datgene dat als actief wordt ingebracht (machine, pc, auto, voorraden, geld) en anderzijds dat als schulden moet worden opgenomen (leningen) en het eigen vermogen.

 

Vervolgens komen de eerste mutaties aan de beurt. Dat kunnen b.v. zijn de door jou als gesignaleerde kosten die reeds gemaakt zijn vóór aanvang van de onderneming maar die wel te maken hebben met die onderneming.

 

In de praktijk zullen bovengenoemde mutaties (beginbalans en eerste mutaties) bij elkaar worden gezet. Dat gebeurt dan in een memoriaal.

 

Er bestaan boekhoudprogramma's die gebruik maken van een specifiek ingestelde Beginbalans. In wezen is dit een separaat memoriaal dat vervolgens elk jaar kan worden gebruikt om de balansposten van een voorgaand boekjaar in te zetten.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Geplaatst:

Peter Knapen

Oké, bedankt voor je reactie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.