• 0

Kosten import uit China

Hallo iederen

 

Ik ben een startend ondernemer en zou graag mijn goederen importeren uit China.

 

De vraag is nu, als ik mijn kostprijs ken in China , hoeveel percent zou ik er dan moeten bij tellen als ik mijn product hier voor mijn deur wil hebben staan ? Wss verzekering van container, kost van transport, en ik weet niet wat voor kosten ze je allemaal aanreken als je het importeert, dus invoerrechten en al de rest.

 

Alvast bedankt

 

groetjes

Dimitri

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb al eens eerder Bosman vermeld, maar er zijn natuurlijk veel meer grote transporteurs. Het voordeel van een grote transporteur is hetf eit dat ze echt wereldwijd in een netwerk zitten en dus samenwerken met een bedrijf in Shanghai/China, maar ook in Luxemburg. Dat zal de kosten reduceren en formallieren-gedoe voorkomen. Dan kun je FOB in China laten aanleveren en hoef je je verder alleen nog maar om ontvangst van de originele factuur te bekommeren. De B/L wordt dan al via de bestaande lijnen tussen de transporteurs doorgegeven.

 

Je transporteur kan je ook zeggen of er nog speciale papieren of voorwaarden nodig zijn als het bepaalde goederen betreft waarvoor dat zou moeten. Zo'n bedrijf heeft zelf een douane-specialist in huis die ook naar jouw "zaak" kijkt als er een offerte wordt uitgedaan en dan weet je meteen of dat het geval is en ook meteen of er wel of niet sprake is van het betalen van invoerrechten.

Link naar reactie
  • 0

En wat heb je zelf allemaal gedaan om achter de antwoorden op deze vragen te komen? je stelt zo ongeveer alle belangrijke vragen over het transport en de risico's daarbij, Het meeste is gewoon op te lossen in de leveringsvoorwaarden die je opstelt in overleg met de leverancier, dus gewoon een kwestie van wat spreek je af? waar brengt de leverancier de spullen heen en vanaf welk punt ben jij verantwoordelijk voor de goederen en het (verdere) transport.

 

Er is niet 1 standaard oplossing hoe al het vervoer gaat, het hangt ook van je wensen en eisen af. Je zou eens kunnen beginnen met het doorgronden van de incoterms die link laat een mooi schema zien hoe en op welk moment de risico's overgaan. hier nog een link met wat meer uitleg en discussie over incoterms. Op die manier krijg je ook meer gevoel bij hoe bepaalde voorstellen in elkaar zitten en waarom het één zoveel duurder is als het ander.

 

Dat klopt Roel. Vandaar dat ik de antwoorden algemeen hou. De uiteindelijke expertise kan b.v. door de douane-specialist van een expediteur worden gegeven/vastgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Net als bijvoorbeeld Bosman hebben bijna alle expediteurs een agent zitten in China, dus groot of klein zegt niets over prijs, kwaliteit en snelheid. En als we het over klantgerichtheid of klantvriendelijkheid hebben is wellicht een klein bedrijf wel juist beter, zeker als je zelf niet te groot bent (om belangrijk te zijn voor de expediteur).

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Gezien Luxemburg toch al enkele honderden kilometers landinwaarts is, moet ik dan op veel extra kosten rekenen in vergelijking met een bedrijf dat bijvoorbeeld in Brussel of Utrecht gevestigd is. En ik vermoed dat het extra oppassen is, gezien de douane van de haven (BE of NL) niet gelijk is aan het land van ultieme aankomst?

Ja het maakt uit dat je verder landinwaarts zit. De afstand is immers groter dus daardoor zijn de kosten hoger. Dat is een logisch verhaal! Echter de vraag is zit jij weer dichter bij de eindgebruiker? Verder is je vermoede over de douane niet juist. Je zou immers als je daar behoefte aan hebt ook gewoon in Nederland of Belgie aangifte kunnen doen? De regels bij invoer zijn bijna overal gelijk op een paar uitzonderingen na.

Verder zou ik je vragen eens voorleggen aan een expediteur deze kan je adviseren over dit soort zaken ook voor je organiseren. Zorg verder ook dat je de juiste INCOTERMS met je leverancier afspreekt!

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

De Chinezen hebben me enkele HS/Tarriff codes gegeven:

 

4202918000

3926909808

3919909000

8504405509

 

Bij de eerste krijg ik dit te zien:

Douanerecht derde landen (01-01-2005 - ) :    3.00 %   

Dus ik vermoed dat hier 3% op komt (omdat het in leer is).

 

De 3 andere codes komen niet voor in TRAFIC: "De goederencode dient geldig te zijn op de referentiedatum".

Betekent dit dat er geen invoerrechten zijn?

Link naar reactie
  • 0

De Chinezen hebben me enkele HS/Tarriff codes gegeven:

 

4202918000

3926909808

3919909000

8504405509

 

Bij de eerste krijg ik dit te zien:

Douanerecht derde landen (01-01-2005 - ) :    3.00 %   

Dus ik vermoed dat hier 3% op komt (omdat het in leer is).

 

De 3 andere codes komen niet voor in TRAFIC: "De goederencode dient geldig te zijn op de referentiedatum".

Betekent dit dat er geen invoerrechten zijn?

 

Het is verstandiger om dit soort vragen eerst aan de douanespecialist van je transporteur voor te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Ben het met PJ dit kan je het beste met een expert bespreken. Je gaat nu doe het zelven met 10 cijferige chinese nummers welk in Nederland waarschijnlijk niet gebruikt gaan worden. Wereldwijd zijn de eerste 4 of 6 nummers het zelfde. De overige onderverdeling verschild van land tot land!

paar dingen die dus kan doen. Zelf uitzoeken waar eea onderverdeelt is, contact opnemen met een douane expediteur/transporteur of met de douane zelf.

 

Echter op HL ga je op deze manier geen antwoord krijgen. Immers weet niemand om wat voor goederen het gaat. Nu wil ik je met plezier een beetje op weg helpen maar dan heb ik niet zo veel aan alleen de Chinese nummers. Zal dan ook een exacte omschrijving van het product moeten hebben dan kunnen we aan de hand daarvan verder kijken!

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Oh, ik wist niet dat die codes niet gelijk waren tussen landen

.

Het gaat gewoon om hoesjes voor tablets en telefoons, sommige in leer, andere niet.

 

eerste is Protect cases (leather)

tweede dezelfde maar niet in leer (synthetisch)

derde is een LCD Screen protector (plastieken velletjes)

en vierde zijn telefoonopladers

Link naar reactie
  • 0

Om problemen bij het inklaren te voorkomen zul je toch een douanespecialist van een transporteur moeten inschakelen. Als bepaalde HS-Codes hier in de EU niet worden geaccepteerd, zal deze je de te hanteren code opgeven en de Chinees zal kijken of hij die ook kan gebruiken. Soms zijn er codes die in China wel worden toegepast maar hier niet.

Link naar reactie
  • 0

OK zijn vermoede had ik al ;) Maar heb even snel wat opgezocht! Alleen nummer 2+3 kan ik geen goed uitsluitsel geven. Omschrijving die je geeft is simpelweg te beperkt. Heb er wel een indicatie bij vermeld. Hou er verder rekening mee dat je vanuit een hoop landen lagere rechter moet betalen dan vanuit China. Dit omdat er met China bijna geen enkele handels overeenkomst is. Maar dit even ter info.

 

1)

4202   Reiskoffers en valiezen, koffers voor toiletbenodigdheden, documentenkoffertjes, aktetassen, school- en boekentassen, etuis, foedralen en kokers voor kijkers, voor camera's, voor wapens, voor muziekinstrumenten of voor brillen, alsmede dergelijke bergingsmiddelen;

reiszakken, isothermische zakken voor voedsel of voor dranken, toiletzakken, rugzakken, handtassen, boodschappentassen, portefeuilles, portemonnees, kaartentassen, sigarettenkokers, tabakszakken, gereedschapstassen en -zakken, tassen, etuis, foedralen en kokers voor sportartikelen, etuis, foedralen en kokers voor flacons, juwelendoosjes, poederdozen, etuis, foedralen en kokers voor messenmakerswerk, alsmede dergelijke bergingsmiddelen, van leder, van kunstleder, van kunststof in vellen, van textiel, van vulkanfiber of van karton, of geheel of voor het grootste deel bekleed met deze stoffen of met papier

- 4202 91   andere

- - 4202 91   met een buitenkant van leder of van kunstleder

- - - 4202 9180   andere

- - - - 4202 9180 90   andere

3%+21% OB

 

 

2,3

Goederen omschrijving moet veel uitgebreider om tot de juiste code te komen maar qua invoerrechten in deze categorie moet je rekening houden met 6.50% + 21% OB

 

 

4

8504   Elektrische transformatoren, statische omvormers (bijvoorbeeld gelijkrichters), smoorspoelen en zelfinductiespoelen

- 8504 40   statische omvormers

- - 8504 4030   van de soort gebruikt voor telecommunicatietoestellen, automatische gegevensverwerkende machines en eenheden daarvoor

- - - 8504 4030 90   andere

=0% OB 21%

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, Logic4l!

Het is dus erg belangrijk dat de vrachtbrief uit China al codes bevat die ook in Europa bestaan, en niet die codes die ze opgegeven hebben, als ik het goed begrijp?

 

Grappig dat je blijft volharden om het via een forum uit te zoeken. Als je straks je zaakjes krijgt opgestuurd via DHL of een andere transporteur, zul je wellicht ook van hun zijde vragen moeten beantwoorden en duidelijkheid moeten geven. Maar meestal laat een bedrijf als DHL het niet zover komen en accepteert automatisch gangbaar gebruikte codes en zal niet van een vaste procedure afwijken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, Logic4l!

Het is dus erg belangrijk dat de vrachtbrief uit China al codes bevat die ook in Europa bestaan, en niet die codes die ze opgegeven hebben, als ik het goed begrijp?

 

Het gaat er om hoe de douane in Nederland de goederen inschaalt. Kijk een op deze link: Bindende tariefinlichting

Sebastiaan van der Valk helpt, als adviseur / coach / begeleider, organisaties met vormgeven aan veranderingen.

 

Daarnaast zet ik ideeën voor new business op papier, verken de ideeën en breng ze in de praktijk. Zo is bv www.espressokopjes-online.nl ontstaan en uiteindelijk verkocht per 30-12-2015.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sebastiaan,

Wat je zegt is bijna correct het gaat er inderdaad om hoe de douane eea inschaalt en dit is de zelfde methode hoe dit gebeurd bij douane expediteurs. De BTI wordt voornamelijk gebruikt als er twijfels zijn hoe een bepaald product ingedeeld moet worden. Soms zijn er namelijk twijfels hoe de indelings regels geïnterpreteerd/toegepast moeten worden. In z'n geval kan een BTI inderdaad uitkomst bieden. Hou er echter rekening mee dat een BTI aanvragen niet heel simpel, je moet vrij veel omschrijven en dit kan je eigenlijk alleen goed als je ook de producent bent tevens kan de BTI ook kosten met zich meebrengen!

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

voor de goederen die u omschrijft zijn er al tariefcodes bekend, dus een BTI zal niet van toepassing zijn.

daarnaast wat u betaald aan invoerrechten verschilt door de incoterms die hier van toepassing zijn.

 

EXWorks zending zullen de invoerrechten berekend worden over de totalewaarde van de goederen + uw vrachtbedrag.

 

laat u uw zeevracht door uw fabriek betalen dan worden de invoerrechten enkelt berekend over de totale waarde van uw goederen.

 

daarnaast kan er ook een verlaging worden aangevraagd door middel van een EUR 1 certificaat, echter vanaf de meeste havens vanuit China is deze niet geldig, dus laat u goed informeren.

Met Vriendelijke Groet / Best Regards / Saygilar,

Jan van den Herik

010-7891155

Link naar reactie
  • 0

Hallo Fivestar,

Ook bij een CFR zending betaal je uiteindelijk invoerrechten over de zeevracht immers zitten de vrachtkosten op dat moment verwerkt in de verkoop prijs ipv dat apart geteld moet worden. UIteindelijk betaal je altijd de rechten/btw over de CIF/CFR waarde!

 

Daarnaast is het verhaal omtrent de EUR 1 absolute onzin. China is immers helemaal niet in deze handelsovereenkomst opgenomen!

Zie hier een link naar de laden welk wel bij het EUR 1 verdrag zijn opgenomen!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sebastiaan,

Wat je zegt is bijna correct het gaat er inderdaad om hoe de douane eea inschaalt en dit is de zelfde methode hoe dit gebeurd bij douane expediteurs. De BTI wordt voornamelijk gebruikt als er twijfels zijn hoe een bepaald product ingedeeld moet worden. Soms zijn er namelijk twijfels hoe de indelings regels geïnterpreteerd/toegepast moeten worden. In z'n geval kan een BTI inderdaad uitkomst bieden. Hou er echter rekening mee dat een BTI aanvragen niet heel simpel, je moet vrij veel omschrijven en dit kan je eigenlijk alleen goed als je ook de producent bent tevens kan de BTI ook kosten met zich meebrengen!

 

 

Je zou beter moeten weten. Een bti is altijd gratis, makkelijk aan te vragen en je hoeft er naast een monster en gebruikershandleiding niets voor te hebben. Zorg dat je monster en handleiding bij de douane terechtkomen en zij doen de rest. Geen bti = aansprakelijkheid van de invoerder, ook in geval de expediteur verkeerde Tariq heeft gebruikt. Niet voor niets moet je directe vertegenwoordiging tekenen bij elk zichzelf respecterend expediteur.

 

Ook zonder twijfel omtrent Tariq : vraag een bti aan voor elk product mits je absolute zekerheid wenst. Er zijn genoeg verschillende codes voor "gelijkende" producten, waar voor het "gemak" wordt gekozen voor de 0 I.p.v. De 14% omschrijving, de verschillen worden pas duidelijk als je een controle krijgt en je met een beetje pech voor 3 jaar aangeslagen wordt met 50% boete.

Link naar reactie
  • 0

 

Re: Kosten import uit China

« Antwoord #295 Gepost op: 21 december 2012, 13:44 »

Goedendag,

 

voor de goederen die u omschrijft zijn er al tariefcodes bekend, dus een BTI zal niet van toepassing zijn.

daarnaast wat u betaald aan invoerrechten verschilt door de incoterms die hier van toepassing zijn.

 

EXWorks zending zullen de invoerrechten berekend worden over de totalewaarde van de goederen + uw vrachtbedrag.

 

laat u uw zeevracht door uw fabriek betalen dan worden de invoerrechten enkelt berekend over de totale waarde van uw goederen.

 

daarnaast kan er ook een verlaging worden aangevraagd door middel van een EUR 1 certificaat, echter vanaf de meeste havens vanuit China is deze niet geldig, dus laat u goed informeren.

 

Ook onzin. Recent voorbeeld :

 

Twee bedrijven importeren hetzelfde product via dezelfde expediteur, televisies. Bedrijf a heeft een bti voor product cx111 met dezelfde eigenschappen al product sa333 van fabrikant b zonder bti. Fabrikant b denkt geen bti nodig te hebben want de expediteur geeft aan dat de invoerrechten bekend zijn. Na 2 jaar ontdekt een inspecteur per toeval dat de televisie ook als computerscherm gebruikt kan worden en trekt aan de bel. Betreffende Tariq code beland in de zwarte lijst en inkomende zendingen worden ten alle tijden gecontroleerd, bij welke expediteur dan ook. Bedrijf à krijgt bezoek van de douane en de bti blijkt ten onrechte verstrekt; pech, desalniettemin is het geen probleem voor de onderneming en de bti blijft zelfs nog een jaar geldig! Bedrijf à krijgt bezoek van de douane, echter hebben ze geen bti voor product sa333. De molen gaat lopen, inspecteurs duiken in de administratie en gaan na wat je de afgelopen 3 jaar hebt gedaan. I.p.v. 0 blijkt de juiste heffing 14% te bedragen, ze slaan je aan voor 3 jaar met 50% boete. Geen excuus mogelijk.

 

In het gunstigste geval heb je een bv en is geen opzet gebleken door de ondernemer; als je niet kunt betalen bedrijf failliet en de douane vordering gaat over op expediteur.

 

In het minst gunstige geval heb je een bv maar wordt opzet verondersteld (je hebt de expediteur beïnvloed): bedrijf failliet, vordering gaat over op expediteur, expediteur verhaalt het prive en je wordt strafrechtelijk vervolgt.

 

Wat er gebeurt in geval van een emz laat zich raden.

 

Invoeren is geen spel; afgezien van primaire risico's loop je minstens zoveel secundaire risico's die je leven voorgoed kunnen veranderen. Vandaar: praat alleen als je weet waarover..

 

Link naar reactie
  • 0

Dat een BTI altijd gratis is is niet juist. De douane maakt niks voor niks een opmerking in vak 10 van het aanvraag formulier.

 

Daarnaast is als je helemaal geen kaas hebt gegeten van importen een BTI invullen niet makkelijk voor een onervaren importeur. Neem als voorbeeld termen als TARIC, Nomenclatuur en voor sommige is het ook niet duidelijk dat de douane ID het EORI nummer is? Daarnaast is het voorbeeld wat jij schetst een typisch voorbeeld van een twijfel geval waar ik ook naar verwees!

In dit geval ging het dus om producten die een tweeërlei gebruik hebben en voor dat soort zaken kan de BTI zoals ik eerder al melde uitkomt bieden. Dat het dus onzin is ben ik niet met je eens. Ben het wel met je eens dat de BTI uitkomst zekerheid bied! Maar de vraag is wel of het voor kleine eenmalige zendingen opweegt tegen de administratieve lasten van de aanvrager dat dat daargelaten!

 

En verder wordt vaak niet voor het "gemak" gekozen voor codes waar 0% invoerrechten op zit ;)

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.