• 0

Aanslag, Elec-Aangift en VT.

Beste allen.

 

Ik weet het niet meer.

 

Ik starte, met veel tegenwerking van het uwv (wao), op 4 september 2003 een eigen bedrijf(je). Op het einde van het jaar 1200,- euro verlies vanwege

inkoop aanloopkosten e.d. Nu had ik een ww uitkering en een wao uitkering. Nu moet ik 3800,- belasting terug betalen.

Met andere woorden 1200,- verlies + 3800,- belasting is 5000,- netto minder jaarinkomen oftewel mijn hele WAO-uitkeing ingeleverd.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Morgen komt de belasting deurwaarder of 3800,- halen of beslag leggen. Een regeling treffen met een ondernemer mag schijnbaar niet meer en mijn argument dat dit bedrag niet voortvloeide uit de onderneming zet geen zoden aan de dijk.

Ik betaald dus eigenlijk over mijn uitkering 3800,- belasting.

 

Dan dit.

Ik zeur al sinds 2004 bij de belastingdienst voor een electronische aangifte want als ik inlog staat alleen maar BTW-aangifte klaar.

Nu zegt de belastingdienst dat ik dan maar een aanfigte voor particulieren in moet vullen en de inkomsten van de zaak als overige inkomsten in moet vullen. Van deze inkomsten tel ik de kosten e.d. af.

Maar ik heb het gevoel dat ik dan toch te veel belasting betaal omdat dit als overige inkomsten wordt getelt dit in combinatie met inkosten uit vroegere arbeid(WAO)

Als ik bel vragen ze mij of ik als ondernemer wordt aangemerkt. Ja dus

1225uren regel enz allemaal van toepassing nu vind ik het niet een probleem dit als overige inkomsten in te vullen maar volgens mij loop ik toch heel wat voordeel mis of wordt er een te hoog percentage berekend.

 

tot slot. (hoort misschien niet hier)

Mijn vriendin heeft geen inkomen nu heb ik(heeft zij) over 2006 geen VT-gehad omdat we niet zeker wisten of zij wellicht zou gaan werken.

Voorgaande jaren heeft zij wel deze voorlopige teruggaaf ontvangen

Nu dachtt ik dit op het einde van het jaar te vragen maar als ik dus een IB2006 invul met 0 inkomsten krijgt ze ook niks.

Hoe kan zij nu alsnog haar VT krijgen (niet werkende partner)

Ik heb altijd ingevuld dat wij geen fiscaal partner zijn om te voorkomen dat zij ergens voor aansprakelijk gesteld zou worden, zou de zaak over de kop gaan.

 

Wie kan mij de weg wijzen. Ik ben nu eenmaal geen papierman

 

Alvast bedankt

 

Gr Stic

 

Toevoeging:

Sorry niet opgelet.

Ik heb aan de beheerder inmiddels gevraagd deze in de juiste groep te zeteen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Stic,

 

ik maak uit je verhaal op dat je al enige tijd met je onderneming bezig bent (sinds 2003).

 

Wie doet je boekhouding eigenlijk want ik vermoed dat jij niet direct een goed overzicht hebt van hoe en wat.

 

Los van de administratieve/belasting problematiek: hoe gaat het met het bedrijf zelf???

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Allereerst wil ik je toch veel sterkte toewensen in deze nare situatie.

 

Wel wil ik hierbij meteen de kantekening plaatsen dat het in jouw geval waarschijnlijk beter was geweest om vanaf het begin een adviseur, boekhouder of accountant in te schakelen. Dan waren deze zaken anders verlopen en vermoedelijk ook eerder inzichtelijk geweest. Overigens begrijp ik best, dat een gemakkelijke open deur was en dat je situatie nu niet meer kunt terugdraaien.

 

Sinds enige tijd is het niet meer mogelijk om betalingsregelingen te treffen met de belastingdienst. De belastingdienst werd namelijk nogal vaak gebruikt als een soort kredietverstrekker en die periode is nu over. Verschuldigde belasting moet betaald gaan worden, met als stelling als er uit de berekening blijkt dat er belasting verschuldigd is, dan moet je deze betalen. Hierbij wordt vaak voorbij gegaan aan het feit dat de baten voor de belastingschulden uitgaan en je moet hierop dus zeer beducht zijn als ondernemer.

 

Helaas is het lastig te achterhalen uit jouw verhaal waar de EUR 3800 te betalen belasting uitvoortkomt en hierop heb ik dan ook geen antwoord. Als het goed is ligt hieraan een aanslag ten grondslag en hiertegen heb je bezwaar kunnen maken (binnen 6 weken na dagtekening aanslag). Ik vermoed dat je reeds meerdere aanslagen en aanmaningen binnen hebt gehad, want de deurwaarder is ook bij de belastingdienst een van de laatste stadia om het geld te innen. Ze sturen deze collega's niet meteen na de eerste vervaldag de straat op (alhowel het hierop soms wel lijkt).

 

Mijn aversie tegen de 'gratis' tools en opgaven van de belastingdienst groeit ook weer bij het lezen van jouw verhaal. Het niet beschikbaar zijn van formulieren en het niet juist functioneren van de aangifte software is natuurlijk heel vervelend.

 

Mijn advies in deze is om morgen de deurwaarder te ontvangen met een bakje koffie en deze man de ruimte te geven zijn werk naar behoren uit te voeren. Beslag leggen is namelijk niets anders dan de zaken noteren en waarderen op waarde. Jij mag dan niet meer deze zaken verkopen ten tijde van het beslag. Vervolgens als een speer een goede adviseur, boekhouder, accountant in de buurt opzoeken die het een en ander voor jou gaat regelen.

 

Aandachtspunten bij het zoeken van deze adviseur, boekhouder of accountant zijn dat hij geen gebruik maakt van de gratis software van de belastingdienst, middeling kan toepassen (de belasting berekenen over het gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 jaren - hetgeen kan leiden tot een belastingteruggave), de aangiften van een aantal jaren terug gaat herzien (fiscaal partnerschap leidt nimmer tot aansprakelijkheid en is louter bedoelt om fiscale aftrekposten tussen partners die een duurzame huishouden voeren te verdelen - hetgeen leidt tot een zo gunstig mogelijk belastbaar inkomen per partner). Ik weet dat zo'n persoon je wel wat gaat kosten, maar in jou geval levert deze persoon direct geld (lees belastingbesparingen) op.

 

Nogmaals heel veel succes toegewenst.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

@Smart4U:

Letop! Het fiscaal partnerschap betekent naar derden toe geen aansprakelijkheid van de partner voor schulden van de andere partner.

 

belastingschulden (zoals in dit geval!) mag de fiscus hoofdelijk bij één van de partners innen! Goede zaak dus van Sticmer om dit zo geregeld te hebben.

 

Vraag: Waar stamt de aanslag uit? Is hier niets tegen te doen?

Link naar reactie
  • 0

Hoi allen,

Ten eerste bedankt voor de info en steun.

 

De Belastingdeurwaarder is inmiddels geweest en heef beslag gelegd op 3 auto's totaal waarde ca 1000.-

 

Waar kwam de aanslag vandaan nou volgens de belastingdienst zou UWV te weinig in gehouden hebbeniets met tabellen en enzo. Weer UWV. Toen wilde starten had ik een redelijk gevulde portefeuille met toezeggingen, echter door een slechte begeleiding (naar verkeerde instanties gestuurd verkeerde trajecten opgestart enzo) kon ik pas twee maanden later starten. Het gevolg was dat er van deze toezeggingen een deelnaar andere aanbieders zijn gegaan.

 

Ik heb hier echt geen brood van gegeten Ik doe immers alles zelf en ik weet dat ik het ook niet op de juiste manier doe.

 

De staat van het bedrijf is niet erg denderend ik heb 1 opdrachtgever die goed is voor ca 1500,- per 4 weken hier draait alles op. zo nu en dan komen er andere klussen voorbij. Inmiddels hebben ik er weer een reguliere baan bij.

Nu wl ik (in overleg met de belastingdienst) de aanslagen van 2003/4/5/hernieuwd indienen. Ik kan echter alleen als particulier aangifte doen dus gaat de winst uit onderneming naar overige inkomsten. Van die winst trek natuurijk Kilometers, Zelfst. Aftrek, Starters Aftr, en alle andere kosten af. toch blijven het dan overige inkomsten. Mijn vraag, betaal ik meer belasting als ik het invul bij overige inkomsten dan dat ik het als zelfstandig ondernemer aangeeft als winst uit onderneing. zo ja dan betaal ik dus tevee en zou ik een herbereking kunnen vragen.

 

Ik zou dit alles bij een adviseur kunnen navragen maar pas over 4 weken als mijn 1ste loon binnen is hier heb ik nl geen financiele ruimte voor.

Is het bedrijf levensvatbaar? Er zijn geen schuldeiser nergens lopen leningen of watdan ook. Ik begon met een kromme schroevendraaier en een hamer en alleoverige zaken zijn alleen aangeschaft van cash. Wat ik namelijk niet wilde is door schuld moeten stoppen. (op de belastingdienst na dan) anders moet ik blijven draaien alleen m de schuld te betalen...echt niet dus Bovendien zijn van die ene opdracht gever toch leuke centjes en zeker gegardeerd voor een jaar of tien. Het nadeel ....Veel papierwerk.

 

Nog even dit de VT-va mijn vriendin, kanik deze nog over 2006 aanvragen?Zals ik het aangifte programma geloof krijgt ze niks behalve als we kiezen voor fiscaal partnerschap.

 

Gr sTIC

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Vervelend in de situatie waar je nu in zit. Als ik jou was zou ik snel een boekhouder in de arm nemen om de boel voor je uit te zoeken en alls recht te trekken. De kosten die hiervoor kwijt wegen misschien niet ees op tegen het doen van de juiste aangiften met wellicht nog een behoorlijke teruggave.

 

Succes,

 

Patricia

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.