• 0

welke aangiftes moet ik doen?

In augustus 2006 ben ik samen met een compagnon een vof gestart. Daarnaast hebben we allebei nog een fulltime job.

 

Wij voldoen niet aan het uren criterium en over 2006 hebben we ook recht op volledige btw teruggave.

 

Mijn vraag:

 

Moet ik nu zowel als particulier aangifte doen, want daar heb ik een brief van gehad en ook nog namens de vof?

Indien we alleen de IB via de vof moeten doen, is dat dan gezamelijk, of ieder apart.

 

Kortom, mijn vrouw en ik en zijn vrouw en hij op 1 aangifte ondernemer?

Of mijn vrouw en ik apart en zijn vrouw en hij apart.

 

Of zit het nog anders. :-[

 

mvg Koen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De jaarrekening van de VOF wordt ingevuld bij de winstaangifte. Deze winstaangifte is de bijlage bij de aangifte inkomstenbelasting van zowel jou als jouw partner (dus allebei dezelfde gegevens in dit onderdeel invullen). In de aangifte zelf geef je aan wat jouw aandeel in de winst is.

 

Dus jij en jouw vrouw kunnen nog steeds voor fiscaal partnerschap in aanmerking komen (indien wenselijk) en gezamelijk aangifte doen. Die van jou moet elektronisch (inlogportal website belastingdienst als je het zelf doet), die van jouw fiscale partner via het aangiftebiljet op papier of ook elektronisch.

 

Succes met invullen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Uitstel is inderdaad in mijn geval een goede optie.

Ter geruststelling. Die heb ik aangevraagd en gekregen hoor. Was geen probleem.

 

Die van jou moet elektronisch (inlogportal website belastingdienst als je het zelf doet), die van jouw fiscale partner via het aangiftebiljet op papier of ook elektronisch.

 

Bedoel je hier mee, dat ik aangifte moet doen via het portal, dus IB ondernemers en mijn vrouw via de aangifte voor particulieren via bijvoorbeeld het downloadprogramma?

Of moet ik zowel via het portaal als met het particulieren programma de boel invullen?

Link naar reactie
  • 0

Jij moet jouw aangifte via de portal invullen (of uitbesteden natuurlijk), want je hebt winst uit onderneming. De winstaangifte is een bijlage bij de normale aangifte en die zit niet in die download voor aangiften van particulieren. Je vrouw dient weer wel gebruik te maken van dit downloadprogramma.

 

Succes met de invuloefening!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Dus resume:

 

stap 1: angifte doen via het portal van de belastingdienst. Hieruit volgt de winstaangifte. Als het goed is komt hier ook een bedrag dat ik als extra inkomsten heb uit de onderneming.

 

stap 2: aangifte doen via het particuliere programma van de belasting om daar de extra inkomsten op te geven en daar belasting over te betalen.

 

Vraag. Kunnen mijn vrouw en ik dan alsnog gezamelijk aangifte doen, of moet ik apart aangifte doen via het pariculiere programma.

Link naar reactie
  • 0

Jij hoeft zelf alleen de aangifte IB ondernemers in te vullen want hier wordt ook het prive gedeelte ingevult.

De aftrekposten en hypotheekrente vul je wel van allebei de fiscale partners is.

Je vrouw moet echter een aparte particuliere aangifte doen met daarin jou inkomensgegevens voor de correcte berekening van de aftrekposten. Jullie kunnen dus niet meer een gezameijke aangifte doen. Jullie blijven echter wel gewoon fiscale partners.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.