• 0

(internationaal) auteursrecht op fora-, blog- en reviewsites

Wie is eigenlijk de juridisch eigenaar van de reacties op discussiefora, weblog- en reviewsites ? Is er verschil tussen Nederlands en internationaal auteursrecht m.b.t. dit vraagstuk ?

 

Stel ik copieer regelmatig volledige reacties over een bepaald onderwerp uit een aantal weblogs naar mijn eigen, commerciële, website. Even afgezien van het feit of dit "netjes" is, vraag ik mij af of dit jurridisch gezien wel mag. Ik snap dat op de startpost in de weblog het auteursrecht van de eigenaar van het weblog zit. Maar wordt de eigenaar van het weblog ook automatisch de juridisch eigenaar van alle reacties ?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Dit draadje is al van een tijdje terug, maar ik zit met een soortgelijke vraagstelling voor een nieuw op te zetten blog. Mijn partner wil een blog schrijven over een bepaalde modeniche. Nu wil zij schrijven over deze niche en daarbij merken behandelen die in deze niche beschikbaar zijn. Het moet een soort verzamel/nieuwssite zijn voor de bezoeker. De site zal in eerste instantie niet bedoeld zijn om inkomsten uit te trekken, echter weet ik wel dat er een commerciele bedoeling geïntegreerd gaat worden in de vorm van een shop.

 

Elk merk heeft zo zijn product, maar om de teksten op te leuken van haar blog wil ze foto's gebruiken van de producten van een bepaald merk. Dit om de lezer een beter beeld te geven om wat het gaat. Nu vraagt zij zich het volgende af (waarbij ik zelf geen antwoord wist) :

 

- Heb je per publicatie voor een blog toestemming nodig van het merk om een (product) foto te mogen gebruiken?

(Ook al is dit een foto die op vele andere buitenlandse blogs rouleert). Er zouden bijv. ook persfoto's gebruikt kunnen worden.

Of desnoods een creditvermelding van de uitgever van de foto.

 

Als dit niet het geval is, zou het betekenen dat mijn vrouw per nieuwsitem/bericht correspondentie moet onderhouden met het

betreffende merk. Het artikel (tekst) is in principe ter promotie van dat merk, het is een nieuwsbericht op de blog met een

verwijzing naar de merksite of plek waar het verkrijgbaar is.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Zoek eens op fotocitaat.

 

Bedenk bovendien dat veel merken publiciteit zoeken en daarvoor foto's ter beschikking stellen. Wanneer je fotografie van de merkeigenaar gebruikt (al dan niet als citaat - let op, daar zijn vormvoorwaarden aan verbonden) is de kans op een auteursrechtclaim gering. Ga je daarentegen foto's kopiëren die door een fotograaf bv voor een blaf of zine gemaakt zijn, dan koers je op een botsing aan.

 

Als jouw partner wil gaan publiceren dmv een blog, doet ze er verstandig aan eens uit te zoeken wat auteursrechten (op tekst en beeld) zijn. Als ze overigens een shop toevoegt aan haar blog, dan wordt ook uitputting van het merkrecht (en samenhangend auteursrecht) relevant.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.