• 0

Marktonderzoek

Een goed ondernemingsplan bevat een degelijk marktonderzoek. Op school genoeg over gepraat, thuis genoeg over gelezen, nu nog in de praktijk! En dat blijkt toch wel wat moeilijker...

 

Het kan via het internet, via de telefoon en op straat. Werken bedrijven eraan mee als ik ze bel? Is die informatie betrouwbaar? Hoeveel respondenten moet je hebben om een betrouwbaar beeld te krijgen? Kortom... allemaal vragen?

 

Hoe hebben jullie dat gedaan of zouden dat nu doen?

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is een beetje afhankelijk van de business die je begint. Ik heb in ieder geval nooit meegemaakt dat de marktgegevens klaar lagen om in het businessplan te verwerken. De kwantitatieve gegevens misschien wel, maar de kwalitatieve gegevens bijna nooit.

 

Voor een marketingplan moet je je klanten GOED kennen. Je moet eerst bepalen wie je klanten zijn en ze vervolgens opzoeken. Ga met ze praten. Stuur geen ellelange enquête formulieren en val ze niet te lang lastig over de telefoon, maar ga er langs maak een afspraak en vraag beleefd of je ze wat vragen mag stellen. Vertel ook wat, want mensen vinden het niet prettig om "ondervraagd" te worden. Ze voeren liever een gesprek.

 

Voor een kwalitatieve analyse van je klanten is diepgang belangrijker dan aantallen. Voor een kwantitatieve analyse zijn aantallen wel belangrijk. Misschien moet je die twee aspecten scheiden. Een paar eenvoudige vragen voor de kwantitatieve analyse en een paar diepe intervieuws voor de kwalitatieve analyse.

 

Als je echt iets nieuws gaat beginnen, dat je klanten nog niet kennen heeft marktonderzoek maar beperkte waarde. Vragen naar zaken waar de klanten geen ervaring mee hebben lijdt tot weinig zeggende antwoorden.

 

Heb je daar iets aan?

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het zet me zeker tot denken. Het lijkt me een goed idee om de wat algemene vragen in een telefonisch marktonderzoek te verwerken. Vraag me zus wel of ze wil bellen ;D

 

Vervolgens kan ik een soort pilot opzetten met daaraan een onderzoek. Het is immers eerst goed investeren om tot een kwalitief product te komen. De klant een cursus voor weining (of niets) en ik de feedback.

 

Ik laat me gedachten er eens over gaan!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

ik moet op dit moment een marktonderzoek doen

bedrijven die zich op dezelfde markt begeven als ons

we zijn nieuw op deze markt

weten dus ook niet wie er meespeelt

welke bronnen kunnen mij deze informatie geven??????

moet echt alles weten...

 

hoe kom ik zo snel mogelijk alles over de concurrenten te weten?????

Link naar reactie
  • 0

Leuk onderwerp, ik ben er nu dus ook mee bezig en je het kost even wat moeite om erin te duiken... maar het leverd zeker wel veel waardevolle informatie op!

 

Waar je moet zoeken, kan ik zo niet zeggen... dat is branche afhankelijk! Kijk eens op de site van de kamer van koophandel, daar kan je alles per sector en regio vinden. (Aantal bedrijven).

 

Het CBS voor specifieke cijfers over een branche en dan uiteindelijk een branchevereniging, mits deze aanwezig is!

 

Je moet eerst uiteraard wel weten wat je wil weten!

 

Succes

Persoon

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Nou dit wil ik weten!

 

Benchmark van bedrijven die zich, gegeven onze strategie/profiel begeven op het vlak van:

-   Het aanbieden van metalen componenten en/of diensten zijnde:

-   Stansen, vormen, assembleren

-   Ontwikkeling van geavanceerde stans,- en omvormgereedschappen

-   Contract manufacturing

-   Producten op klantspecificatie

-   Design en co-design in processen en producten

-   Equipment leveringen

-   Positioneren van producten

-   Micro-laser-lassen van componenten

-   Industrialisatie vanuit integrale aanpak van product,- en process ontwerp

 

Speerpunten:

Nagaan waar de verschillen liggen op productiemogelijkheden en technologie-nivo, zowel in de diepte als in de breedte.

Waar liggen de overlaps en waar de verschillen mbt:

·   Nauwkeurigheden

·   Snelheden

·   Grootte

·   Materiaaldikten

·   Machinepark oa. Persen

·   Aantallen producten

·   Faciliteiten als 3D-meten, SEM, cleanroom, finishing, etc.

·   Werkend in bedrijvengroep of netwerk

 

Scope:

Benchmark bedrijven:

·   In een straal van ca. 300km.

·   Die qua grootte liggen tussen ca. 50-250 medewerkers

 

alle hulp is welkom!!!!!!!!!!!!

dit is mijn eerste opdracht......

Link naar reactie
  • 0

Zelf onderzoeken! Doe net of je De Cock bent ;D Bellen, snuffelen, vragen etc.

 

Gebruik eerst:

KvK

Google

ABC bedrijven

Gouden Gids

Telefoon Gids

FME (branche organisatie metaalbedrijven)

 

Verzamel eerst alle adressen en zoek dan uit of de bedrijven aan het profiel voldoen. Allemaal handwerk! Als je er eenmaal aan begonnen bent (speuren) vind je op een gegeven moment vanzelf je weg in die jungle. Niet te lang nadenken, niet wachten op kant en klaren antwoorden, gewoon in gaan hangen.

 

Succes,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nu na een paar dagen flink bellen en mailen ben ik al veel wijzer. Een hoop cijfers, vervolgens kan je daarmee gaan rekenen, wat logische aannames doen en wat voorspellingen richting de toekomst uitvoeren.

 

Alle geleerde theorie even goed in de praktijk gebracht en met succes! Het geeft een cijfermatig inzicht in de zaken waar je mee bezig ben... En de telefoon is er een goed middel voor, je zal versteld staan wat mensen vrijgeven tijdens zo'n telefoongesprek!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Voor mijn opleiding moet ik ook een benchmark uitvoeren bij een organisatie. Hierbij is het doel kosten besparen en ik mag op zoek gaan waar ik die kosten kan besparen. Ik heb al wel cijfers van de interne sectoren, en ik moet 1 sector benchmarken met de overige.

 

Kan iemand mij vertellen hoe ik zo'n onderzoek uitvoer, welke methodes gebruikt kunnen worden, en hoe ik dus de cijfers uitwerk tot conclusies, hoe kan ik uit bepaalde cijfers opmaken dat ze "te hoog" zijn? Er zijn toch genoeg zaken die meespelen om tot die cijfers te komen?

 

Als iemand andere tips heeft zijn ze welkom!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.