• 0

Twee bedrijven onder 1 inschrijving kvk?

Goedemiddag allemaal,

 

Ik wil een communicatie-adviesbureau beginnen, mijn man staat met een internet-ontwerpbureau al ingeschreven bij de kvk. Kan ik met een nieuwe handelsnaam gebruik maken van zijn inschrijving, of moet ik mij apart inschrijven met mijn bedrijf?

Mijn man heeft een eenmanszaak, ik wil ook een eenmanszaak. Het is dus allemaal heel kleinschalig.

 

Weten jullie of dat kan?

Communicatie is kunnen delen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt diverse mogelijkehden

 

Je schrijft jouw activiteit in als activiteit van de eenamanszaak van jouw man

 

Je schrijft zelf een eenmanszaak in voor jouw activteit

 

Jullie vormen samen een VOF waarin jullie één of beide activteiten samenbrengen.

 

Omdat je het hebt over man neem ik aan dat jullie getrouwd zijn.

Gaat er iets mis bij een van de ondernemingen dan zijn jullie automatisch allebei aansprakelijk.

Als je jouw activteit onderbengt in het bedrijf van je man dan kun je bijvoorbeeld het huis en de boedel op jouw naam zetten.

Daarvoor kun je een notaris raadplegen mbt huwelijkse voorwaarden.

 

Er zitten dus een paar haken en ogen aan.

 

Een accountant zal jullie waarschijnlijk een hele bv kerstboom aanraden, wees daar ook terughoudend in omdat het veel kosten meebrengt.

Link naar reactie
  • 0

Omdat je het hebt over man neem ik aan dat jullie getrouwd zijn.

Gaat er iets mis bij een van de ondernemingen dan zijn jullie automatisch allebei aansprakelijk.

Als je jouw activteit onderbengt in het bedrijf van je man dan kun je bijvoorbeeld het huis en de boedel op jouw naam zetten.

Daarvoor kun je een notaris raadplegen mbt huwelijkse voorwaarden.

 

Wij zijn inderdaad getrouwd in gemeenschap van goederen. En het huis en de inboedel staat op beider namen. Heeft het een voordeel dat op 1 naam te zetten?

Communicatie is kunnen delen!

Link naar reactie
  • 0

 

Wij zijn inderdaad getrouwd in gemeenschap van goederen. En het huis en de inboedel staat op beider namen. Heeft het een voordeel dat op 1 naam te zetten?

 

Als je achteraf nog huwelijkse voorwaarden opstelt en daarmee de boedel op de naam van een van beide zet, en de ander de bedrijfsinschrijvingen voor zijn rekening neemt dan heeft dat als voordeel dat als de boel failliet gaat je niet ok meteen je huis kwijt bent

 

Dit is overigens niet iets waar je voor over een nacht ijs moet gaan.

Laat je voorlichten door bv een notaris, ik wete niet wie nu de administratie doet, als jullie dit uitbesteed hebben dan kun je ook bij hun terecht voor een stukje advies.

 

De andere kant is dat mochten jullie ooit gaan scheiden dat weer neiuwe problemen oplevert.

Het klinkt bizar maar eigenlijk is het een afweging tussen de risico's van een faillisement versus de gevolgen van een echtscheiding

 

Maar goed, ik wil je ontmoedigen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Het is dus allemaal heel kleinschalig.

 

Om even de woorden van Clinton te gebruiken: define kleinschalig?

 

een opdrachtje gemiddeld per maand voor 200 euro, waarschijnlijk het handigste om het via de zaak van je man te factureren, eventueel kom je nog in aanmerking voor meewerkaftrek dan

 

ga je er echt een beetje aan trekken en zou je dus voor de inkomstenbelasting als ondernemer worden gezien (o.a. 1225 uur per jaar), pak dan gewoon zelf een eenmanszaak, kost 5 tientjes per jaar extra in jouw geval

 

denk ook aan het communicatieve aspect ;), je hebt een eigen kvk inschrijving, het is een zelfstandig, volwaardig bedrijf en niet een bij-activiteit ....

 

Succes!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

denk ook aan het communicatieve aspect ;), je hebt een eigen kvk inschrijving, het is een zelfstandig, volwaardig bedrijf en niet een bij-activiteit ....

Dit vind ik zelf ook een belangrijk aspect. En ik doe het inderdaad niet om een factuurtje van 200 euro te schrijven, dus ik ga er zeker voor!

Communicatie is kunnen delen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.