Ga naar inhoud

Vooruitbetaling vs factuurdatum

Geplaatst:

RSAV

Ik heb een vraag over de datum van een factuur.

 

De betaling van een bestelling geschiedt volgens vooruitbetaling.

De leveringsdatum is op dat moment nog niet bekend.

 

Wat wordt dan de factuurdatum? Op het moment dat het product geleverd wordt, of de datum dat de betaling binnen is?

 

Ik heb ergens gelezen dat beide data op een factuur moeten staan overigens...

 

Alvast bedankt!

Featured Replies

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Wat wordt dan de factuurdatum? Op het moment dat het product geleverd wordt, of de datum dat de betaling binnen is?

 

De datum dat je de factuur aanmaakt...

Geplaatst:

RSAV

  • Auteur

Wat wordt dan de factuurdatum? Op het moment dat het product geleverd wordt, of de datum dat de betaling binnen is?

 

De datum dat je de factuur aanmaakt...

 

Maar stel nou dat het product 1 maand na de factuurdatum wordt geleverd, hoe zit dat dan met de garantietermijn van (bijvoorbeeld) 1 jaar? Dan heeft de klant het product volgens de factuur (=garantiebewijs) nog maar 11 maanden garantie.

 

Hoe pak je dat het beste aan?

 

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Dan kun je eventueel bij de levering een factuur meesturen waarbij de aanbetaling vermeld is, en het totaal te betalen bedrag nu is, met dus een recente factuurdatum waarnaar je kunt verwijzen m.b.t. de garantie.

 

De factuurdatum moet nu eenmaal gelijk zijn aan de datum waarop je de factuur aanmaakt.

Geplaatst:

renep

Maar stel nou dat het product 1 maand na de factuurdatum wordt geleverd, hoe zit dat dan met de garantietermijn van (bijvoorbeeld) 1 jaar?

 

Die staat los van de factuur en bedraagt gewoon 1 jaar vanaf de leverdatum. De leverdatum staat bij vooruitbetalen normaliter in een apart document, zoals een pakbon, afleveringsbewijs o.i.d.

Geplaatst:

renep

Dan kun je eventueel bij de levering een factuur meesturen waarbij de aanbetaling vermeld is, en het totaal te betalen bedrag nu is, met dus een recente factuurdatum waarnaar je kunt verwijzen m.b.t. de garantie.

 

Dat lijkt me minder handig, omdat je daarmee aan beide kanten extra boekhoudhandelingen veroorzaakt, die niet nodig zijn om een aflevering en garantietermijn te documenteren.

Geplaatst:

RSAV

  • Auteur

Kan ik niet gewoon een vakje "leverdatum" aan de factuur toevoegen, en deze invullen/bijwerken zodra de leverdatum bekend is?

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Dat lijkt me minder handig, omdat je daarmee aan beide kanten extra boekhoudhandelingen veroorzaakt, die niet nodig zijn om een aflevering en garantietermijn te documenteren.

 

Klopt, zoals je al zei, een pakbon is veel geschikter.

 

Kan ik niet gewoon een vakje "leverdatum" aan de factuur toevoegen, en deze invullen/bijwerken zodra de leverdatum bekend is?

 

De factuur die bij de klant thuis in de map zit, bedoel je?

Geplaatst:

RSAV

  • Auteur

Dat lijkt me minder handig, omdat je daarmee aan beide kanten extra boekhoudhandelingen veroorzaakt, die niet nodig zijn om een aflevering en garantietermijn te documenteren.

 

Klopt, zoals je al zei, een pakbon is veel geschikter.

 

Kan ik niet gewoon een vakje "leverdatum" aan de factuur toevoegen, en deze invullen/bijwerken zodra de leverdatum bekend is?

 

De factuur die bij de klant thuis in de map zit, bedoel je?

 

Wat ik nu doe is de factuur naar de klant sturen, tegelijk met de levering van de order.

Ik hou een kopie van die factuur voor mijn administratie.

 

De factuurdatum (=betaaldatum) is dan al van een tijdje geleden, maar dan zou ik, als de order daadwerkelijk uitgeleverd wordt, nog de leverdatum op de (zelfde) factuur zetten.

De klant heeft dan de factuur nog niet gehad, en de factuur is officieel nog niet in mijn map gegaan met verkoopfacturen. (al zou dat volgens mij wel moeten).

 

Een klant bewaard meestal toch de factuur, dus het lijkt me lastig om een apart garantiebewijs te bewaren...

 

 

 

Geplaatst:

frans74

Ik snap je punt niet helemaal aangezien je factuurdatum=betaaldatum schrijft.

 

  • Je krijgt een bestelling binnen, en verstuurt op basis daarvan een factuur. De datum waarop je de factuur aan je klant verstuurt is de factuurdatum en die moet op je factuur staan
  • op die factuur zet je tevens de vermoedelijke leverweek/leverdatum, en een betaaltermijn die een aantal dagen voor die vermoedelijke leverdatum ligt.
  • Op die factuur (die tevens orderbevestiging is) vermeld je dat de garantie ingaat op het moment van afleveren van de goederen en dat de pakbon (voorzien van juiste leverdatum) het bewijs van ingang garantietermijn is.
  • Normaalgesproken krijg jij een ondertekende pakbon retour van je transporteur waardoor je een redelijk waterdicht systeem hebt lijkt me, met zo min mogelijk papieren correspondentie

 

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Geplaatst:

nonex.nl

Je kunt ook een pro-forma factuur sturen en pas de echte factuur met de bestelling verzenden zodra de betaling binnen is.

Geplaatst:

Tonino

@Nonex

Nee, dat mag niet. Tenminste, dat kreeg ik van de BD te horen. Op het moment dat je geld ontvangt van je klant moet daar een factuur tegenoverstaan. Dit ivm BTW enzo. Internationaal is een Pro-Forma factuur wel handig, de factuur gaat dan met de goederen mee.

Geplaatst:

RSAV

  • Auteur

Mijn vader is boekhouder en die zegt dat je de factuurdatum = leverdatum van het product kunt aanhouden.

De betaling boek je dan in je grootboekrekening als 'vooruitbetaling levering' of iets dergelijks neerzetten.

 

BTW hoef je dan nog niet te verekenen volgens mij, aangezien de goederen op de betalingsdatum nog niet geleverd zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.