• 0

Bestuursleden van stichting - hoe te betalen?

Ik ben een zelfstandig ondernemer (ICT) en zit als bestuurslid (secretaris) in een stichting met in totaal 5 bestuursleden.

 

De stichting heeft onlangs een substantiele subsidie gekregen om een project uit te voeren over een termijn van 3 jaren. Het project behelst het uitbrengen van een digitaal magazine.

 

De stichting is vrijgesteld van BTW en VPB.

 

We zijn nu al ongeveer een halfjaar bezig en hebben allen de intentie om betaald te krijgen vanaf het begin. Echter is dit nog nooit uitgevoerd.

 

Sommige bestuursleden (waaronder de penningmeester) willen vanaf het begin (begin dit jaar) tot 1 september hun gelden (1500 euro per jaar voor 19 uur per week) als "vergoeding" krijgen. Ze denken er zo geen sociale lasten en geen BTW over kwijt te zijn. De gelden geven ze dan op bij de aangiftes en betalen dan alleen inkomstenbelasting over het geheel. Zij zijn echter allen niet zelfstandigen; alleen ik ben dat.

 

Het idee van 'vergoedingen' stamt bij ons overigens af uit het verleden, waar we ooit gehoord hadden dat een stichting vergoedingen mag betalen aan bestuursleden, maar dat deze vergoedingen bij onder de 700 euro PER JAAR onbelast blijven. We hebben het nu echter over veel hogere bedragen (1500 per maand). Dus ik vraag me zelfs af of zo een hoge vergoeding wel kan. Als wij allen bonnetjes sparen e.d. halen we het nooit. Het gaat echt om een vergoeding van de tijd die wij in het project stoppen.

 

Vanaf 1 september willen zij een loondienst invoeren en vanaf dan dus loon betalen. (Loonbelasting, Sociale lasten, maar geen BTW.)

 

Nou zijn mijn vragen:

- Een bestuurslid van een stichting. Mag die wel in loondienst zijn van de stichting?

- Moet ik als enige zelfstandige ondernemer als enige BTW afdragen over mijn inkomsten, terwijl alle andere bestuursleden de BTW-deel mogen houden?