• 0

Terug verkopen aan leverancier

Ik zit met een vraagstuk,

 

Vorige week ben ik met een grote leverancier overeengekomen dat hij mijn over voorraad terugkoopt, deze was ontstaan na een ongelovelijk slecht inkoopbeleid door de vorige eigenaar. Dat was dus zeer goed nieuws. :)

 

Dit brengt mij echter tot het volgende probleem, ik zou deze retourzending/verkoop graag opnemen als omzet in mijn rapportage welke ik maandelijks voorleg aan mijn geldschieters.

 

Mijn vraag is alleen: mag dit? Kan ik dit inderdaad zien als verkoop, of mag ik dit zo niet opnemen (ook met oog op de belastingdienst).

 

Rest me nog te zeggen dat de levering van deze voorraad al lang betaald is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mogen en mogen is twee, maar of je het nu zo moet opnemen? Ik zou het zelf niet doen. Ik beschouw dit meer als een (bijzondere vorm van) retourinkoop.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

De voorwaarde van de leverancier was dat er van mijn kant geen factuur tegenover mocht staan, zij zouden een creditfactuur opstellen en dat bedrag terug betalen.

 

Ik zou dan dus intern een factuur hebben, maar deze niet aan mijn leverancier sturen.

 

Wanneer zij betalen boek ik (in geval van facturenen), de bankontvangst tegen de factuur en boek ik de creditfactuur van de leverancier niet in.

 

Dus ik maak een factuur die ik niet aan de leverancier stuur, en ontvang een creditfactuur die ik niet inboek. Het klinkt eigenlijk te simpel, maar ik vraag me af of ik dat wel mag doen ;D

Link naar reactie
  • 0

Rest me nog te zeggen dat de levering van deze voorraad al lang betaald is.

 

Hoe bedoel je dat ?

 

Bedoel je dat de vorige eigenaar deze reeds betaald had, of bedoel je dat de leverancier deze terugkoop al eerder betaald heeft.

 

Ik zou je geldschieters wel even melden welk deel van de maand omzet bestaat uit deze terugverkoop, deze omzet draagt natuurlijk nul of minder bij aan de winst en betekend natuurlijk ook dat je voorraad "minder waard is".

 

Wat ga je eigenlijk met het geld doen ?

Meer voorraad nemen met snellopers waar je nu soms nee moest verkopen, of ga je een deel van je schulden aflossen ?

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je nu wat ik bedoelde. Het wordt derhalve beschouwd als een retourinkoop. Je kunt (moet) die creditfactuur gewoon boeken als negatieve inkoop en dus ontstaat er een vordering op de crediteur. Bij de ontvangst van het geld boek je die vordering gewoon weg.

 

De tegenboeking van de creditfactuur is de voorraadrekening, waarbij een eventueel positief of negatief verschil naar het resultaat moet worden geboekt. Dit lijkt me een duidelijk geval van een Incidenteel verlies of Incidentele winst.

 

De van de leverancier ontvangen creditfactuur is een officieel extern stuk dat je dus wel zult moeten boeken. Renseignement van de Belastingdienst bij de crediteur zal opleveren dat men de boeking in jouw administratie niet kan vinden als je dit niet doet.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

@ tech-nico: Ik bedoel te zeggen dat de vorige eigenaar deze goederen al had betaald aan de leverancier.

 

Het bedrag ik hiervoor terug ontvang zal gebruikt worden om het balanstotaal te verminderen, en te investeren in een nieuwe artikelgroep.

 

Na het lezen van de reacties lijkt het mij nu ook het beste om dit niet als omzet op te nemen (wel erg jammer) maar als een incidenteel resultaat.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.