• 0

Functioneel ontwerp 'ultieme' webshop

Een vriend van me heeft een nieuwe webshop nodig. Omdat het liefde werk oud papier is en ik een leuk projectje voor het leren van php zocht ben ik die dus nu aan het bouwen.

 

Om de investering in tijd (mogelijk) terug te kunnen verdienen wil ik het dusdanig flexibel opzetten dat de code ook voor andere shops geschikt is. Ik ben dus op zoek naar functionele en technische wensen/eisen van webshop-eigenaren / ontwerpers en techneuten.

 

Wat ik tot zover heb zijn vooral technische aspecten (zie onder) Maar waar lopen jullie verder tegen aan bij het implementeren of runnen van een webshop? En dan vooral dingen die gewoon weg niet kunnen in bestaande shops of omslachtig zijn (lees teveel tijd kosten) Toeters als flash animaties voor de laatste aanbiedingen vind ik niet zo interessant ;)

 

 

Winkelmandje zonder eerst aan te hoeven melden.

 

Code toevoegen / wijzigen zonder de bronbestanden te hoeven aanpassen. Hierdoor blijft upgraden van de shop zelf mogelijk.

 

Scheiding inhoud en presentatie met 100% (nou ja 96% ;) ) css. Verder scheiding layout en kleuren/opmaak in aparte css bestanden.

 

Eenvoudig aan te passen layout / template systeem. Mijn idee is om alleen voor de basis layout (header, twee/drie kolommen, footer) een aantal vaste basis opties te maken en de rest helemaal vrij.

 

Diverse betaalmethodes uiteraard.

 

Import / export van boekhouding en of orderadministratie.

 

Ondersteuning voor samengestelde producten en producten met diverse opties (kleur en maat bijvoorbeeld) Dit zouden aparte producten moeten zijn (dus eigen art.nr) maar gepresenteerd kunnen worden als één geheel.

 

Zelf extra velden definieren voor producten, groepen en klanten.

 

Vriendelijke urls: dus www.shop.nl/producten/printers/ in plaats van ?p=1&cat=4

 

 

Vossie en Victor bedankt voor jullie input buiten HL om!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Aanpasbare metatags en mogelijkheid voor een mod_rewrite voor php url's.

- Mogelijkheid tot het weergeven van "verwante aanbiedingen"

- Mogelijkheid tot het geven van een recensie op een bepaald product (niet voor alle webshops relevant)

- Goede statistieken ;D

- Formulieren aanpasbaar maken, dus niet per se de volle 27 velden moeten overnemen

- Mogelijkheid tot tracking binnen het account (track and trace) na bestelling.

- Standaard xml sitemap, automatisch gegenereerd

- Mogelijkheid tot plaatsen van meerdere foto's per product

 

Verder kom ik even niet ;-)

 

ps: zie dat een aantal dingen al genoemd zijn....

 

Link naar reactie
  • 1

* Automatische cross indexing van de producten op zelf te definieren eigenschappen (in autootjes gedacht: modelmerk, automerk, autotype, kleur, schaal)

* Vrij te definieren 'nieuws' feitjes op categorie niveau (bv op producent nieuws, te verwachten items etc)

* deze nieuwsfeiten moeten ook direcht zichtbaar en apart gegroepeerd op de index pagina staan. Beetje BLOG achtige functionaliteit.

* te verwachten artikelen die NIET besteld kunnen worden tegelijk met reeds aanwezige producten, zodat er geen half open orders blijven staan (produkten die wel binnen zijn moeten zo snel mogelijk de deur uit en een nog te verwachten product houdt zo'n order op) Dus wel apart te bestellen

* mogelijkheid aan admin kant om orders van dezelfde klant samen te kunnen voegen tot één order (bespaar op verzendkosten!)

* mogelijkheid tot pre-orderen of parkeren van producten door klanten

* Bij het 'klanten kochten ook' principe, daar ook een paar producten random toevoegen uit de aanbieding hoek... (dit werkt verbazingwekkend goed)

* Op een product pagina, links maken naar overzicht van andere producten van het merk van het getoonde product (zie alles van Matchbox) en van andere zelf in te stellen eigenschappen (zie meer BMW) (dit als een klant op product info niveau op je site terechtkomt, dan de mogelijkheid bieden om direct op zijn zoekterm die hij gebruikte in de zoekmachine verder te kunnen zoeken)

* automatische generatie van tekstuele 'wat is nieuw' lijst op index pagina, bv per fabrikant (zelf in te stellen)

* checkout procedure op één pagina...

* email naar klanten in PLATTE TEKST!!! GEEN HTML!!!

* mooie nieuwsbrief module (ook weer in platte tekst)

* volledige RSS integratie

* Kunnen definieren van verschillende groepen gebruikers (retail, wholesale.. etc) met aparte prijzen en ook op produkt en categorie niveau toegang kunnen verlenen op groepniveau.

* een Easy populate optie om middels bv Excel artikelen te kunnen uploaden inclusief alle attributen per artikel

* verregaande integratie van alle bekende SEO truken

* CMS integratie: klantemails kunnen loggen bij de betreffende order en niet als losse email, antwoorden op emails ook loggen bij de betreffende order om zodoende mooie archieven op te bouwen. Dit is een must bij lastige klanten!!!

* CMS II: klanten kunnen groeperen en selecteren op kenmerken, zoals afname, aantal bezoeken, interesse gebieden gebaseerd op parameters van de gekochte arikelen, etc... Maar ook op de standaard items zoals land, etc...

* meerdere webshops op één database, en dat je per product kunt aangeven in welke webshop het getoond wordt. Bv, een aparte webshop met alleen gele autootjes: tiny yellow cars dot com. Maar die modellen staan dan ook (als ik dat wil ) in mijn hoofdwinkel te koop.

* mooie modules om automatisch de verzendkosten (wereldwijd) te berekenen gebaseerd op het gewicht van de aritkelen in de winkelwagen, inclusief de verpakking... Dit realtime kunnen tonen aan de klant tijdens het shoppen.

* Uiteraard diverse BTW opties, hoog laag, geen, maar ook buiten EU btw vrij.

 

Etc.... Eigenlijk zoals mijn webshop nu is... ;)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Ik ben dus op zoek naar functionele en technische wensen/eisen van webshop-eigenaren / ontwerpers en techneuten.

 

Een van de grootste uitdagingen zal zijn het zodanig op te zetten dat het eenvoudig uit te breiden is door derden zonder dat deze wijzigingen bij een update overschreven worden.

 

Denk hierbij aan dingen als custom betaalmodules en dergelijke.

 

Joomla heeft dat op zich wel aardig aangepakt door componenten te kunnen toevoegen die op hun beurt weer aan een blok toegewezen kunnen worden - bijvoorbeeld 'header' of 'left'. In de pagina die alles naar de browser serveert kun je dan de basis HTML zetten waarbinnen je die blokken aanroept.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal tot zover voor de wensen. Heb nog wat werk voor de boeg zo te zien ;)

 

Een van de grootste uitdagingen zal zijn het zodanig op te zetten dat het eenvoudig uit te breiden is door derden zonder dat deze wijzigingen bij een update overschreven worden.

Die eis staat dan ook hoog op mijn lijstje en is de belangrijkste reden van mijn vraag. Hoe meer ik weet over wat een shop moet doen hoe beter ik de basis op kan zetten om die wensen later te kunnen faciliteren.

 

te verwachten artikelen die NIET besteld kunnen worden tegelijk met reeds aanwezige producten, zodat er geen half open orders blijven staan (produkten die wel binnen zijn moeten zo snel mogelijk de deur uit en een nog te verwachten product houdt zo'n order op) Dus wel apart te bestellen

Als ik je goed begrijp wil je te verwachten producten wel tonen samen met de reguliere producten maar mag een klant geen bestelling plaatsen met daar in een regulier product en een te verwachten product? Is dat niet verwarrend voor je bezoeker? Ik zou of deellevering verwachten (eventueel met dubbele verzendkosten als ik aangeef niet te willen wachten) of voorintekening. Je hebt met producten die niet op voorraad zijn trouwens hetzelfde probleem van niet compleet uitleverbare orders.

 

Link naar reactie
  • 0

te verwachten artikelen die NIET besteld kunnen worden tegelijk met reeds aanwezige producten, zodat er geen half open orders blijven staan (produkten die wel binnen zijn moeten zo snel mogelijk de deur uit en een nog te verwachten product houdt zo'n order op) Dus wel apart te bestellen

 

Dit is zo'n ding waarbij je moet oppassen hoe je dat verwerkt, terwijl het systeem wel toepasbaar moet blijven voor andere winkels.

 

Het wel/niet samen kunnen bestellen van een deels-op-voorraad order is business logic die per gebruiker gekozen moet kunnen worden, en hoort feitelijk niet hardcoded in een universeel systeem thuis.

 

Overigens geldt dit voor meer aspecten van webshops, en is dat goed krijgen een grote uitdaging als je iets universeels wilt maken.

 

Wat scheiding van content en presentatie betreft: Dat blijft natuurlijk een soort heilige graal als het werkbaar moet zijn. Feitelijk zou je het zo kunnen inrichten dat het winkelssysteem XML output geeft, en je dat in een 2e laag middels XSLT doorzet naar webpagina's voor de bezoeker.

 

In theorie werkt dat prachtig, en in de praktijk soms ook best goed. Probleem is alleen dat het opzetten van de compelte xslt zoveel werk gaat worden dat er van -praktische- aanpasbaarheid weinig over blijft.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik je goed begrijp wil je te verwachten producten wel tonen samen met de reguliere producten maar mag een klant geen bestelling plaatsen met daar in een regulier product en een te verwachten product? Is dat niet verwarrend voor je bezoeker? Ik zou of deellevering verwachten (eventueel met dubbele verzendkosten als ik aangeef niet te willen wachten) of voorintekening. Je hebt met producten die niet op voorraad zijn trouwens hetzelfde probleem van niet compleet uitleverbare orders.

 

Yep, dat bedoel ik idd... Ik heb het zelf nog niet voor elkaar. Voorintekenen is een optie...

Verzendkosten berekenen blijft dan ook lastig omdat je waarschijnlijk het gewicht van het product nog niet weet...

 

Oh ja, nog een gewenste optie: Een Order Editor...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

@Ben: ben het helemaal met je opmerking over implementeren van business logica. Waar ik eigenlijk nog meer gevaar in zie is dat er zoveel instellingen komen dat een normaal mens de logica niet meer kan volgen.

 

Scheiding content / presentatie is één van de dingen dat perfect geregeld is in een MVC ontwerp. Off-topic voor hier maar als je wilt wil ik je via MSN wel wat laten zien.

 

@Henri: je kunt een pre-order wellicht zonder verzendkosten laten staan en je klant de order laten afmaken, en dus verzendkosten toevoegen, op het moment dat het product leverbaar is. Technisch gezien trouwen interessante case :)

Link naar reactie
  • 0

Even nog een update, na 1,5 jaar: Ik heb het sinds een half jaar (ja, lekker actueel) werkend dat klanten produkten kunnen reserveren.

Als het produkt dan daadwerkelijk beschikbaar komt, wordt van de voorraad het aantal gereserveerde artikelen afgetrokken.

Deze klanten krijgen een email dat artikel X beschikbaar is. Binnen een week kunnen ze het produkt daadwerkelijk bestellen. Alle niet bestelde produkten worden na die week bij de voorraad weer opgeteld en niet geclaimde reserveringen komen te vervallen.

 

Super systeem! Vooral bij verzamelaars erg interessant!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.