Jump to content
Ploppy
Verberg

Welke methodes zijn er om hoeveelheid klanditie in te schatten

vraag

Wij zijn bezig met een ondernemingsplan voor een horecagelegenheid. Om zaken goed door te kunnen rekenen en de haalbaarheid te toetsen moet je uitgaan van een bepaalde verwachte omzet. Inschatten is één ding, maar het onderbouwen een andere. We hebben gezocht naar cijfers bij het bedrijfschap, koopstromen binnen de gemeente maar nergens vinden wij cijfers die we goed kunnen gebruiken om het te onderbouwen.

 

Zijn er methodes om dit te achterhalen, ook al is het van zoveel factoren afhankelijk want ook horeca ondernemers stappen toch niet zonder toetsing overal zomaar in?

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Er zijn bijna net zoveel methoden als er ondernemingsplannen zijn...

 

Eén manier is om een prognose te maken van het aantal klanten en de gemiddelde besteding per klant. Bij voorkeur nog uit te splitsen in perioden (bijv. per maand, doordeweek vs weekend). Dit kan je inschatten op basis van statistieken/enqueteren van inwoners, klanten van vergelijkbare gelegenheden en/of passanten in de omgeving.

 

Een andere manier is om vierkante meters te vermenigvuldigen met een gemiddelde omzet per vierkante meter. Dat maar dat is niet altijd even betrouwbaar.

 

Het is altijd slim om een aantal scenario's op te zetten, door bijvoorbeeld het aantal klanten 20% hoger of lager in te schatten, en dan door te rekenen wat dat voor gevolg heeft voor je bedrijfsresultaat.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inderdaad is ondernemingsplanning heel divers, omdat het over de persoonlijke (ondernemers) visie gaat. De gemiddelde besteding per bezoek hanteren is in de horeca zeer gebruikelijk. Verder gaat ondernemings(marketing-) planning globaal steeds over het volgende:

Omgevinganalyse: In welke vijver vis ik? Marktsegmenten: Op welke vissoort(en) ga ik vissen? Waar bevindt zich die soort? Concurrentieanalyse: Door hoeveel anderen wordt daar al gevist en hoe kan ik daar nog een winstgevend deel van meepakken? Marketingstrategie: Hoe ga ìk ze vangen? Wat heb ik daarvoor (nodig)?

 

Het komt er dus op neer dat je omgeving (markt, doelgroep, concurrentie) goed in kaart brengt en dat je jouw concept daar tegen aan houdt. Dan krijg je zicht op (toetsing van) haalbaarheid van jouw concept.

 

Succès en groet,

 

Hans

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 174 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept