Sinds 1 april heb ik een winkeltje in Rotterdam. Harstikke leuk en het loopt ook nog eens als een trein. Mijn huur is 1.000 euro ex en mijn omzet om en nabij de 10.000 euro per maand (met de zomercollectie, dus hoogstwaarschijnlijk nog meer met de wintercollectie).
Omdat het een eenmanszaak is, heb ik me nooit zo'n zorgen gemaakt om waar ik mijn boodschappengeld vandaan haalde. Uit de kassa of van de bank (pin/creditcard) omdat ik dacht/denk dat het toch alleen maar mijn potje is waaruit gehaald wordt. Belasting betaal je toch over je omzet en die staat op de bon van de kassa.
Nu ben ik eerst heel netjes begonnen met van alles wat ik verkocht een bonnetje te schrijven, dit werd alleen een zooitje. Met die bonnetjes ben ik kort geleden eigenlijk dus mee gestopt, omdat ik dacht/denk; op de kassa kun je toch zien wat ik verkocht heb? De totaal omzet vanaf dag 1 en ik heb alle artikelen onder een code gebracht; dus bijv merk A onder code 1. etc.
Nu kon ik zo snel niet vinden hoe je op deze kassa een maand omzet uit draait, ongeacht van welke maand. Ik zou dus willen uit kunnen draaien : totaal omzet maand Juni 2007. Ben er nog niet uit of dit kan. Is dit nu dus erg, nu ik geen bonnetjes meer schrijf?
Maandag heb ik een gesprek met een boekhouder/belastingspecialist. Hij doet het de zaken voor het restaurant dat naast me zit, dus wel een man met kennis. Hij zei: ik wil alle bonnetjes zien van wat je verkocht hebt, per artikel (die heb ik dus niet allemaal meer... ) en hij wilde van al mijn uitgaven ook een bonnetje zien (.. vraag ik me dan af.. van alles? Ook als ik een pakje kauwgom koop? of een bioscoop kaartje?? -- of juist van alle uitgaven die van belang zijn voor het bedrijf: kantoorartikelen, schoonmaakmiddelen, lunch? etc..?
Het is allemaal heel snel gegaan met mijn winkel en daarom dat ik dit (belangrijke) onderdeel niet meteen goed geregeld heb, maar wel zo goed mogelijk alles bij gehouden heb zodat zodra de boekhouder tijd vrij kon maken om met mij te starten met een goede boekhouding. Maak me dus wel een beetje zorgen maar denk aan de andere kant ook weer dat het toch niet zoooo'n issue kan zijn als ik van een korte periode geen bonnetjes meer heb? Op de bon staat wel wat de totale omzet is vanaf 1 april ...
Vanaf maandag zal alles aan mijn boekhouder uitgegeven worden en hoef ik me geen zorgen meer te maken over dat ik iets mis of niet goed doe, omdat ik anders zijn voet in mijn achterste krijg ;) maar vooralsnog zou ik graag willen weten wat jullie reactie is op deze.
in afwachting
mvgr Jaimie
liever een dwaas dan een pessimist die altijd gelijk heeft!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
jaimiefanatic
jaimiefanatic
hallo,
Sinds 1 april heb ik een winkeltje in Rotterdam. Harstikke leuk en het loopt ook nog eens als een trein. Mijn huur is 1.000 euro ex en mijn omzet om en nabij de 10.000 euro per maand (met de zomercollectie, dus hoogstwaarschijnlijk nog meer met de wintercollectie).
Omdat het een eenmanszaak is, heb ik me nooit zo'n zorgen gemaakt om waar ik mijn boodschappengeld vandaan haalde. Uit de kassa of van de bank (pin/creditcard) omdat ik dacht/denk dat het toch alleen maar mijn potje is waaruit gehaald wordt. Belasting betaal je toch over je omzet en die staat op de bon van de kassa.
Nu ben ik eerst heel netjes begonnen met van alles wat ik verkocht een bonnetje te schrijven, dit werd alleen een zooitje. Met die bonnetjes ben ik kort geleden eigenlijk dus mee gestopt, omdat ik dacht/denk; op de kassa kun je toch zien wat ik verkocht heb? De totaal omzet vanaf dag 1 en ik heb alle artikelen onder een code gebracht; dus bijv merk A onder code 1. etc.
Nu kon ik zo snel niet vinden hoe je op deze kassa een maand omzet uit draait, ongeacht van welke maand. Ik zou dus willen uit kunnen draaien : totaal omzet maand Juni 2007. Ben er nog niet uit of dit kan. Is dit nu dus erg, nu ik geen bonnetjes meer schrijf?
Maandag heb ik een gesprek met een boekhouder/belastingspecialist. Hij doet het de zaken voor het restaurant dat naast me zit, dus wel een man met kennis. Hij zei: ik wil alle bonnetjes zien van wat je verkocht hebt, per artikel (die heb ik dus niet allemaal meer... ) en hij wilde van al mijn uitgaven ook een bonnetje zien (.. vraag ik me dan af.. van alles? Ook als ik een pakje kauwgom koop? of een bioscoop kaartje?? -- of juist van alle uitgaven die van belang zijn voor het bedrijf: kantoorartikelen, schoonmaakmiddelen, lunch? etc..?
Het is allemaal heel snel gegaan met mijn winkel en daarom dat ik dit (belangrijke) onderdeel niet meteen goed geregeld heb, maar wel zo goed mogelijk alles bij gehouden heb zodat zodra de boekhouder tijd vrij kon maken om met mij te starten met een goede boekhouding. Maak me dus wel een beetje zorgen maar denk aan de andere kant ook weer dat het toch niet zoooo'n issue kan zijn als ik van een korte periode geen bonnetjes meer heb? Op de bon staat wel wat de totale omzet is vanaf 1 april ...
Vanaf maandag zal alles aan mijn boekhouder uitgegeven worden en hoef ik me geen zorgen meer te maken over dat ik iets mis of niet goed doe, omdat ik anders zijn voet in mijn achterste krijg ;) maar vooralsnog zou ik graag willen weten wat jullie reactie is op deze.
in afwachting
mvgr Jaimie
liever een dwaas dan een pessimist die altijd gelijk heeft!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13127-administratie-boekhoud-vragen-v-eenmanszaak-kledingwinkel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag