Jump to content
djluc
Verberg

Twijfel over contracten e.d.

vraag

Ik maak op dit moment gebruik van wat contracten die ik zelf heb geschreven. Ik heb 0 juridische opleiding o.i.d. en ik schrijf die dingen dus gewoon op basis van boerenlogica om het maar even simpel te zeggen.

 

De opdrachten worden steeds groter, zowel in omzet als in verantwoordelijkheden e.d. Daarom ben ik eens gaan kijken naar de overeenkomsten. Ik heb:

 

Algemene voorwaarden: De standaard KvK voorwaarden, aangepast volgens de aanwijzingen die je daar bij krijgt.

 

Vervolgens heb ik per product een contract, ik zal het nu even specifiek over de websites hebben.

 

Voor het ontwikkelen van een website schrijf ik een offerte met daar een stuk tekst in als:

Overeenkomst voor de ontwikkeling van de website: x.nl bestaande uit onderstaande pagina's:

1. Homepage: Stukje tekst + enkele foto's.

2. Menukaart: Lijst met alle gerechten + prijzen. Eventueel enkele foto's van gerechten

3. Wijnkaart: Lijst met de wijnen + prijzen. Eventueel enkele foto's van de wijnen.

4. Route: Beschrijving van de rout.

5. Contact: Adres/telefoon gegevens. Geen email adres.

 

Er zal een ontwerp gemaakt worden op basis van de schets gemaakt tijdens ons gesprek. Er is 1 aanpassingsronde inbegrepen bij deze offerte. Tijdens deze ronde is het mogelijk om kleine aanpassingen te maken. De klant levert alle teksten en digitale foto's gereed voor plaatsing aan.

Hieraan worden nog allerlei dingen toegevoegd, denk bijvoorbeeld aan auteursrechten, levertijden enzovoorts.

 

Ik zit er nu over te denken om een contract op te laten stellen zodat dit soort zaken juridisch gezien goed geregeld. De kosten hiervoor zijn zo'n 500 euro indien de algemene voorwaarden afdoende zijn. Anders komt er nog zo'n 400 euro bij (excl. btw).

 

Ik vraag me af wat jullie ervaringen met dit soort zaken zijn. Het is in principe een preventieve maatregel. Ik vind het nogal flinke bedragen voor iets dergelijks. Aan de andere kant ook wel weer zeer belangrijk.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

In eerste instantie maakte ik/wij al onze contracten zelf. Ik doe dat eigenlijk nogsteeds, maar heb mijn algemene voorwaarden laten checken/aanpassen door een jurist (Edward van 4legal).

 

Zo af en toe vraag ik feedback van ervaren klanten of van een jurist. Doe ik het goed? Vergeet ik wat? Ik kijk ook altijd goed naar de contracten van mijn leveranciers. Er zijn een paar formele zaken die je goed moet regelen. Maar 90% is boeren verstand.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je wilt per project een contract door een jurist op laten stellen?? Lijkt me redelijk onzinnig. Goede av op laten stellen die je gebruikt als basis met wat extra paragraven die je naar wens in een contract kunt opnemen en je hebt 95% van de gevallen gedekt. Denk aan een extra teksten voor overdracht van ie als dat niet standaard is in je av.

 

Wat bedoel je trouwens met 'kleine aanpassingen' en 'gereed voor plaatsing'? Dat kan juridisch nog best eens afwijken van wat jij denkt dat het betekent.

 

Aanvulling: onzinnig tenzij je met hele grote projecten te maken hebt of leveringsvoorwaarden van je klant.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik zou dan 1x een standaard website-bouw contract laten opzetten en een aantal variable clausules als voorbeeld die ik naar wens toe kan voegen. (Denk aan overdracht auteursrechten e.d.)

 

Zoals je al aangeeft zijn de juridische termen niet echt goed, zaken als "gereed voor plaatsing" zouden inderdaad tot discussie kunnen leiden.

 

Mijn vraag is ontstaan door het feit dat we steeds meer en grotere projecten gaan doen. Ik heb wat met juristen gesproken en die zien zoveel dingen. Overdracht van auteursrechten: We gebruiken een open-source CMS systeem, dat moeten we dus uitsluiten omdat wij dat auteursrecht e.d. uiteraard niet mogen overdragen aangezien we het niet hebben.

 

Zijn er geen standaard contracten voor iets dergelijks ofzo?


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

We zaten in dezelfde situatie. Ook met eigen gefabriceerde contracten en een toenemende omzet, risico en complexiteit.

Wij zijn lid van ICT Office en hebben daar onze contracten laten controleren (kost een paar honderd Euro, relatief weinig). Zaten toch nog wat kritische fouten in!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi djluc,

 

Ik heb een contract voor mijn website van mijn "huisjurist". Dit betrof een programmeur die inmiddels uit beeld is. Ik zou inderdaad werken met een standaard contract en een Scope of work waarin je de opdracht specificeert.In het contract pas je een paar kleine dingen aan, wat termijnen, voorwaarden en viola. Artikel uit mijn contract betreffende levering:

 

7. Levering

 

7.1. De levering van het product door VA bestaat uit vier componenten: het opstellen van een ontwerp, het ter beschikking stellen van bedrijfsklare software, het implementeren daarvan en het uitvoeren van nazorg.

7.2. Het ontwerp: binnen 14 dagen nadat deze overeenkomst is ingegaan legt VA aan BN een ontwerp voor voor de te bouwen software. Alvorens VA met de bouw aanvangt dient het ontwerp door BN te zijn goedgekeurd.

7.3. De software: het product is gereed bij het eindigen van de eerste fase uit artikel 4 en wordt derhalve aan BN geleverd voor xx maand xxxx.

7.4. De te leveren software dient bij levering getest en bedrijfsklaar te zijn en volledig te voldoen aan de specificaties die zijn beschreven in de SOW, tenzij partijen tijdens de looptijd wijzigingen aan de SOW overeenkomen conform artikel 10 van deze overeenkomst.

7.5. Testen van de software geschiedt door het uitproberen van betaversies door een door BN te formeren gebruikersgroep in een testomgeving.

7.6. Implementatie: de implementatie van het product bestaat uit het zorgdragen door VA dat de software wordt geinstalleerd en gebruiksklaar wordt gemaakt op een door VA, op kosten van BN, te leveren server, alswel het aansluiten van de server op de hardware bij een hosting service provider.

7.7. De levering omvat mede het opstellen en ter beschikking stellen van een zodanige beschrijving van het product dat BN zelfstandig in staat is om na de garantieperiode zelfstandig reparaties uit te voeren en om het product verder uit te bouwen.

 

VA= voornaam achternaam programmeur,

BN= bedrijfsnaam

SOW= Scope of work

 

Djluc, als je het hele contract zou willen inzien kan ik het best naar je sturen. Ik heb alle namen/data/bedragen weggehaald..

 

edit: voor wat verduidelijking...

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 148 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept