• 0

Nederlandse holding of beheer BV met Zweedse AB

Wie kan mij (uit ervaring) vertellen hoe de combinatie van een Nederlandse holding of beheer BV met Zweedse AB fiscaal gezien wordt? Waar zijn de holding en AB belastingplichtig? In Nederland, respectievelijk Zweden?

 

De Nederlandse holding of beheer BV zou een managementvergoeding gaan betalen aan een Nederlander die 75% van de tijd in Zweden werkt voor de AB. Waar betaalt 'de Nederlander' inkomstenbelasting?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In hoeverre mijn vraagstelling niet juist is, kan ik niet inschatten, maar een nadere toelichting geef ik uiteraard graag: de holding is een persoonlijke holding en de Nederlander is al DGA van de holding en de AB zou nog opgericht moeten worden. Iemand advies? Of is internationaal opereren vanuit een Nederlandse BV gangbaar? Ik zou graag lokaal vertegenwoordigd zijn, maar vraag me de fiscale consequenties af.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre mijn vraagstelling niet juist is, kan ik niet inschatten, maar een nadere toelichting geef ik uiteraard graag: de holding is een persoonlijke holding en de Nederlander is al DGA van de holding en de AB zou nog opgericht moeten worden. Iemand advies? Of is internationaal opereren vanuit een Nederlandse BV gangbaar? Ik zou graag lokaal vertegenwoordigd zijn, maar vraag me de fiscale consequenties af.

 

off-topic:

Dit soort dingen zijn het duidelijkst als je ze uittekent, daarom heeft een gemiddelde belastingadviseur al snel een blackboard.

 

On-topic:

Dga houdt aandelen in een holdingstructuur, ervan uitgaande dat dit bekend is vervolg ik, zonder nadere toelichting, dus is er sprake van 3 personen. Nu is de vraag wie gaat er in het buitenland opereren? De Dga of de bv?

 

Gaat de BV opereren via de AB (rechtspersoon besluit 18-12-2006 min fin) in Zweden dan is de kans groot dat alle winst ook aldaar belast zal zijn, met een rechtspersoon heb je namelijk sneller voldoende aanwezigheid in Zweden om onderhevig te zijn aan desbetreffende belastingen. Gezien de vpb-tarief resp dividendtarief, 28% resp 25% (2006) lijkt me dat ook niet veel gunstiger.

 

IB-tarieven zijn gunstiger in Zweden dan in NL (IB-tarieven vergeleken van 2006) en het zou dan voor de hand liggen om de DGA uit te zenden, zo snel gezegd o.b.v. de weinig beschikbaar gestelde informatie.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, ik houd me aanbevolen voor advies, maar ga me ook in Zweden informeren. Ik wil daar waarschijnlijk vertegenwoordigd zijn met een rechtsvorm, of misschien dat zelfs een zweedse rekening van een Nederlande bv nog kan volstaan, voor zover dat mogelijk is.

 

DGA van de holding en werkzame persoon binnen de BV of AB is één persoon, Nederlander, ik/jag ;)...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De Nederlandse holding of beheer BV zou een managementvergoeding gaan betalen aan een Nederlander die 75% van de tijd in Zweden werkt voor de AB. Waar betaalt 'de Nederlander' inkomstenbelasting?

 

Bedoel je dit niet andersom? Namelijk dat er vanuit Zweden een managementvergoeding wordt betaald aan de Nederlandse holding. Dat lijkt mij vrij logisch. De holding verloont vervolgens de DGA en dit betekend gewoon nederlands inkomen volgens de Nederlandse IB.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de bezwaren van Edward met de vraagstelling geloof ik door, Kelvin heeft ook gelijk. BV betaalt een managementvergoeding aan een holding, dat is uiteraard wat ik bedoel...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.