• 0

Giften van B.V. aftrekbaar?

Mij is verteld dat giften die een B.V. doet tot maximaal 10% van de winst aftrekbaar zijn voor de vennootschapsbelasting. Op deze website van de belastingdienst kan ik dit nergens terugvinden, maar ik neem even aan dat het klopt.

 

1. Mag ik meer dan 10% van de winst weggeven aan goede doelen? Ik begrijp dat dit deel dan niet aftrekbaar is, maar als ik meer geef gaat het wel van het ondernemersvermogen af. Gevolg is dus dat ik het niet als dividend aan mezelf uitkeer (Geen dividendbelasting / geen Box 2) en is het dus toch voordeliger dan eerst als dividend uitkeren en daarna via prive geven. (Prive heb ik de 10% van de inkomensdrempel ook al bereikt namelijk). Zie ik dit goed?

 

2. Hoe kan ik dit in de boekhouding verwerken? Ik neem aan dat giften van de BV geen kosten zijn, toch?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mij is verteld dat giften die een B.V. doet tot maximaal 10% van de winst aftrekbaar zijn voor de vennootschapsbelasting. Op deze website van de belastingdienst kan ik dit nergens terugvinden, maar ik neem even aan dat het klopt.

 

Elsevier VPB Almanak 2006 zegt dat giften 100% als bedrijfskosten gerekend mogen worden, mits er zakelijke belangen mee zijn gemoeid.

Link naar reactie
  • 0

Dag cdgrit,

 

Een goed verhaal over giften via de BV:

 

Aftrek van giften in de vennootschapsbelasting is alleen mogelijk als de schenker aan vennootschapsbelasting is onderworpen. Dat zijn B.V.’s, bijna alle N.V.’s en sommige verenigingen en stichtingen. Als gift (onverschillig of het gaat om een bijdrage in geld of in natura) komen in aanmerking bevoordelingen uit vrijgevigheid en al dan niet verplichte bijdragen, donaties, contributies e.d., voor zover daardoor geen op geld waardeerbare aanspraken ontstaan. Net als in de inkomstenbelasting kent de giftenaftrek een niet-aftrekbare drempel en een maximum. De niet-aftrekbare drempel bedraagt € 227, het meerdere is aftrekbaar tot een maximum van 6% van de winst. Onder winst wordt verstaan de fiscale winst voor verliescompensatie. De winst moet wel positief zijn om deze aftrek te kunnen genieten. In een verliesjaar is er geen giftenaftrek mogelijk in de vennootschapsbelasting.

 

In de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 is bepaald dat giften aan algemeen nut beogende instellingen aftrekbaar zijn onder de volgende voorwaarden: - de giften moeten gedaan zijn aan in Nederland gevestigde voor het algemeen nut beogende instellingen. - zij blijken uit schriftelijke bescheiden; - zij zijn slechts aftrekbaar voor zover zij samen in een kalenderjaar meer dan € 227 bedragen (de eerste € 227 zijn dus niet aftrekbaar) - de aftrek bedraagt maximaal 6% van de winst (aftrekbaar is dus het meerdere boven de eerste € 227).

 

Tevens verdient het aanbeveling om na te gaan of u de bijdrage in de vorm van bedrijfskosten kunt gieten. Bedrijfskosten zijn immers volledig aftrekbaar van de winst. Een voorbeeld van omzetting van een gift in bedrijfskosten is het vervangen van een gift door een betaalde advertentie of het sponsoren van activiteiten. De grenzen tussen volledig aftrekbare zakelijke giften en sponsoruitgaven aan de ene kant en slechts gedeeltelijk aftrekbare uitgaven voor representatie (daaronder begrepen relatiegeschenken) aan de andere kant zijn moeilijk te trekken. Wanneer bijsponsoring een tegenprestatie wordt bedongen, bijvoorbeeld in de vorm van gratis toegangsbewijzen voor het personeel of relaties, is op het gedeelte van de tegenprestatie de regels van de gemengde kosten van toepassing. Een voorbeeld hiervan is een gratis toegangsbewijs voor de eigen directeuraandeelhouder of loon in natura.

 

Of de cijfers actueel zijn? De wettekst in elk geval wel.

 

Groet,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoe staat het dan met giften van een eenmanszaak?

 

Binnenkort begin ik met FundAid, intermediair tussen de fondsen en zakelijke markt. Wij gaan kantoorartikelen (bedrukt met het logo van fondsen) aan de zakelijke markt aanbieden. Van de omzet wordt een bepaald percentage afgedragen aan het fonds.

 

Zijn de bedragen die ik aan het fonds afdraag aftrekbaar? het is een zakelijke gift. Of moet er een overeenkomst gesloten worden met het fonds waarin vermeld staat dat ik hun logo mag gebruiken en zij daarvoor giften krijgen op basis van gerealiseerde verkoop van de kantoorartikelen, dit dan zodat er een zakelijk belang is.

 

Wat zou de beste situatie zijn?

 

Groet,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Helder wat de zakelijke last betreft. Maar ook een eye-opener voor het verhaal van licenties. Als ik op basis van een licensie overeenkomst een afspraak maak met een goed doel dan lijkt mij het betalen van een gift in de vorm van commissie een helder verhaal. Daarnaast zal een licentie overeenkomst meer binding geven tussen fonds en FundAid dan het telkens overmaken van een 'x' bedrag in de vorm van een distributievergoeding.

 

Echter, in de beleving van de ontvanger van de kantoorartikelen zal men sneller een product afnemen waarbij vermeld wordt dat er een bedrag als gift aan het goede doel wordt geschonken dan dat er een afdracht zal zijn op basis van een licentie.

 

In een van de vorige antwoorden binnen dit topic was vermeld dat er een maximum bedrag van 6% van de winst aftrekbaar is. In onze opstelling willen wij 12% van onze omzet aan het goede doel schenken. Is hier geen mogelijkheid in om het totaal aftrekbaar te maken?

 

Nog even de opzet van FundAid: FundAid verkoopt een select assortiment kantoorartikelen aan de zakelijke markt. Deze artikelen zijn bedrukt met het logo van het goede doel. Van de omzet wordt 12% aan het goede doel geschonken. Het goede doel heeft zelf geen kosten aan deze actie en stelt enkel hun logo en samenwerking ter beschikking.

Momenteel is FundAid nog een onderdeel van PromoGoods, beiden zijn VOF. Op basis van groei/omzet zal FundAid later als BV doorgaan.

 

Alvast mijn dank voor de info,

Rick

 

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat het goede doel hier de afnemer is.

 

Overigens zie ik bijna nergens staan dat er een gift aan een goed doel wordt gedaan, meestal staat er iets als "van de opbrengst gaat zoveel naar dit goede doel". Staat dus nergens of het een gift of licentie of wat dan ook is.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat het goede doel hier de afnemer is.

 

Overigens zie ik bijna nergens staan dat er een gift aan een goed doel wordt gedaan, meestal staat er iets als "van de opbrengst gaat zoveel naar dit goede doel". Staat dus nergens of het een gift of licentie of wat dan ook is.

 

je hebt helemaal gelijk. Ik veronderstelde dat de afnemer ook het goede doel was, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heren Ronaldinho en Denarius,

 

jullie hebben gelijk, de afnemers zijn de zakelijke markt. Het fonds krijgt een gedeelte van de opbrengst maar betaald niet mee aan de kantoorartikelen die door de zakelijke markt worden afgenomen.

 

De betaling (12% van de bruto omzet) van ons aan het goede doel zie ik vooralsnog als een gift. Maar eerder was vermeld dat een aftrek maximaal 6% van de winst kan zijn, blijft in dit geval nog 6% over dat niet aftrekbaar is. Ik dub nu of ik het als gift moet overmaken of toch een constructie in de vorm van een licentieovereenkomst.

In ieder geval probeer ik een zo fiscaal gunstige constructie te vinden waar ik bedragen die uit de verkoop van goederen komen aan goede doelen kan overmaken.

 

Kunnen jullie mij een advies hierin geven?

 

Groet,

Rick

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

ictonfdernemer,

 

Een eenmanszaak is niet belastingplichtig (buiten de BTW) dus komt aftrekbaarheid van giften "nicht im Frage". Indien het een sponsorrelatie (voor wat hoort wat) is dan zijn het mogelijk reclamekosten (die uiteraard aftrekbaar zijn), maar of er parameters hieraan verbonden zijn weet ik niet.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Hoi ictondernemer

 

Giften uit een eenmanszaak volgen de regels voor particulieren. Dus met een drempek van 1% van het belastbaar inkomen in box 1 voor de persoonsgebonden aftrek en max. 10% van datzelfde inkomen.

 

Als de gift gedaan wordt in het kader van de bedrijfsactiviteit (sponsoring of publiciteit) dan is de gift volledig aftrekbaar als bedrijfslast. Let dan wel op mogelijke BTW (er is een tegenprestatie, dus geen zuivere gift!).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Neen hoor, de eigenaar wordt belast niet de zaak. De eenmanszaak is geen fiscale indentiteit.

 

Dat de eigenaar wordt belast, neemt niet weg dat de winst van de eenmanszaak belast wordt. Het scheelt dus behoorlijk of een gift wel of niet in de zakelijke kosten terecht komt. Als je een gift mag aftrekken, betaal je over de winst die je anders had geen belasting meer.

Link naar reactie
  • 0

Kom heren

 

De EMZ zelf bestaat IB-fiscaal niet. De heffing IB gaat namelijk naar de eigenaar van de EMZ. Daarin heeft Karel gelijk. Dat het vervolgens niets uitmaakt, klopt Maarten.

 

Voor de aftrek van de bedoelde giften heeft Maarten gelijk. Als het gaat om bedrijfsgiften die verband houden met de bedrijfsvoering, dan zijn deze aftrekbaar van de winst zonder drempel! Zijn het geen bedrijfsgerelateerde giften dan geldt de drempel van 1% van het inkomen in box 1 voor de persoonsgebonden aftrek (normale giftenaftrek).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is overigens niet op voorhand te zeggen wat voordeliger is, om het nog leuker te maken.

 

Als je toch al boven de drempel uitkomt, (en je nog niet aan het maximum zit), wil je juist gebruik maken van de normale giftenaftrek in plaats van kostenaftrek in de eenmanszaak. Dan is je gift namelijk volledig aftrekbaar, terwijl kosten in de eenmanszaak je winst verlagen, en daarmee ook je MKB-winstvrijstelling lager wordt. Bij kosten krijg je dus minder terug van de fiscus dan bij giften.

 

Wel even opletten dat het een gift aan een ANBI is, daar kan ook nog verschil in zitten.

 

Best leuk, belastingen... ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.