• 0

de marketingmix vs een website als product

Hi Levelers,

 

Ben bezig met een marketingplan voor een website. Van situatieanalyse tot activiteitenplan. Waar ik ook lees of browse: Altijd weer is de marketingmix onderdeel van het marketingplan. De vier P's.

 

Mijn vraag hierover is de volgende: Hoe kan ik gebruik maken van de marketingmix als het product een website is?

 

Het Product is een website, en is in een eerder stadium al uitvoerig aan bod geweest. Is het nou echt de bedoeling het product vervolgens nogmaals te gaan beschrijven? Een doelgroep is reeds bepaald en normaliter hou je hier met de Prijs in je mix rekening mee. Echter: De website is gratis te bezoeken! Ook de Plaats vind ik een lastig verhaal. Er is toch geen sprake van een distributiekanaal? Het ding staat gewoon online... Promotie komt toch gewoon tot uiting in het na doelstellingen geformuleerd te hebben aanwezige activitieitenplan?

 

Iemand een idee hoe ik hier tegenaan dien te kijken?

 

thanks

 

 

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De website is net zomin het onderwerp van jouw marketingmix als een winkel dat zou zijn. Die website is het vehikel van informatie, amusement, kennis: de omschrijving mag je zelf kiezen. Een distributiekanaal dus. Als de informatie die je verspreidt waarde heeft, willen mensen daar wellicht voor betalen. En anders wel adverteerders die contact zoeken met de mensen die jouw informatie komen opzoeken.

 

Klinkt als een schoolopdracht....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

@TwaLevel: Bedankt voor je reactie, ik begrijp echter nog steeds niet hoe het invullen van de mix meerwaarde biedt voor je marketingplan. Dat de website een overdrager van informatie is klopt, maar je hebt dit product toch al in een eerder stadium aan de orde gebracht als je het bijvoorbeeld vergelijkt met andere producten in de concurrentieanalyse?

 

 

  • 0

Marketing van een website moet je uitsplitsen in marketing van de gratis informatie/functies (d.w.z. meer en betere bezoekers trekken) en marketing van het betaalde aanbod (advertenties, sponsoring).

 

Plaats: waar treffen mensen jouw website aan? Er staan 10.000.000.000 (ofzo) webpagina's 'gewoon online' en toch concurreren die om bezoekers door de plaatsen waar ze te vinden zijn.

 

Dat marketingmixverhaal is een triviaal en zeer generiek modelletje, waar je zelf een nuttige betekenis aan moet geven in een concreet geval. Vergeet ook de vijfde P niet: de paarse koe.

  • 0

Ik snap niet zo goed wat je wilt gaan doen. Hoezo is je product een website?

Dat kan toch geen product zijn? TwaLevel schreef in andere bewoordingen ook al: een website is een middel om iets te doen. Leden genereren, producten verkopen, promotie maken. En misschien vergeet ik nu wel wat, maar een product?

 

Wat me uit jouw verhaal niet duidelijk wordt, is wat je product nu precies is. Dus misschien kun je dat nog even verduidelijken?

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 36 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.