• 0

wi-fi oppertunity?

Ik zat gisteren even naar CNN te kijken, en de wereld heeft eindelijk door dat wi-fi een serieuze bedreiging is voor 3g mobiele diensten (doh!).

 

Maar het probleem is natuurlijk dat je niet roaming bent met je wifi kaartje in je laptop. Nou zat ik te denken. Kan je niet een applicatie-tje maken waarmee je verschillende wifi abbo's vanaf je computer aan elkaar sluit.

 

Ik weet dat het nog toekomst muziek is, maar stel je voor.

 

De regio Den Haag telt in 2009 4 wifi providers, allen hebben ze andere abbo vormen etc. Je installeerd wifi-everywhere op je laptop/pda/mobieltje/whatever en je kan van alle verschillende providers gebruik maken. Je betaald voor de hoeveelheid data die je per provider gebruikt.

 

Is dit mogelijk? Is het een leuk idee? Wat vinden jullie?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wifistandaard goed voor 320 Mb/s

 

Gepubliceerd op maandag 14 april 2003

Het IEEE-instituut, een instelling voor technische standaarden, heeft de eerste specificaties voor 320 Mb/s wifi bekendgemaakt. De 802.11n standaard lijkt goed nieuws voor mobiele downloaders.

De '802.11' is een standaard voor draadloos internet. Op dit moment is in de wifiwereld de 802.11a, met een snelheid van rond de 10 Mb/s, het meest gangbaar. En sinds enige tijd is er de 802.11g die een theoretische snelheid van 54 Mb/s heeft.

 

Volgens onder andere The Register en Unstrung is de snelheidsaanduiding van de nieuwe 802.11n standaard aangepast: in de huidige standaarden zit veel overhead, bijvoorbeeld van pakketjes data om het verkeer te regelen. Daarmee daalt de effectieve snelheid.

 

De bedoeling is om het netwerkverkeer zelf te optimaliseren en efficiënter te laten verlopen, zonder opnieuw zomaar de doorvoerstroom te vergroten. De officiele 802 standaarden zijn hier te vinden.

 

802.11n is de voorlopige naam die de IEEE gebruikt. Volgens de 'High Throughput Study Group' van de IEE kan het nog wel tot 2005 of 2006 duren voordat de standaard helemaal af is en de apparatuur in de winkel ligt. De snelheid zal tussen de 108 Mbps tot 320 Mbps liggen.

 

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Dit is nu wat je noemt overhypen. Vele marketeers hebben de bel horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Als oud wi-fi expert web ik de volgende argumenten tegen dit hotspot geneuzel:

 

1. Wi-fi maakt gebruik van licentie-vrije frequenties. Kortom, iedereen heeft het recht elkaar te storen. Binnen de telecom sector zijn er twee zaken die de waarde van een onderneming bepalen: Aantal abonnees en de frequentie licentie. Dat laatste bestaat niet binnen wi-fi en dus zijn hotspots bijna waardeloos.

 

2. Wi-fi is wireless lan. Lan staat voor local area network. Wi-fi is dan ook ontwikkeld om de gewone bekabelde kantoor netwerken te vervangen. Binnen de frequentieband die beschikbaar is voor wi-fi kunnen er 4 afzonderlijke netwerk op 1 punt naast elkaar bestaan. Kortom, er is geen ruimte voor particulier gebruik bij 2 wi-fi aanbieders.

 

3. De range van een accesspoint (basestation) is met geluk in het open veld 300 meter. Binnen gebouwen mag je blij zijn met 30 meter, maar 15 a 20 is meer waarschijnlijk. Het is dus ondoenlijk om de door jouw voorgestelde service in een stedelijk gebied aan te bieden. Wettelijke voorschriften stellen dat je geen range vergroten door vermogen of antenne te verhogen/verbeteren.

 

4. De bandbreedte van 11 Mb is in werkelijkheid zeker niet meer dan 6 Mb. Deze bandbreedte moet gedeeld worden tussen de gelijktijdige gebruikers.

 

Denk rustig over deze punten na en ga alsjeblieft in een andere business investeren. Laat de bestaande hotspot leverancier de telco's maar gek maken en voor veel geld hun bedrijfje verkopen.

Ben bang dat dit de next bubble is...

 

Dit was slechts mijn mening (gebaseerd of kennis en feiten)

 

Emba

 

Link naar reactie
  • 0

Overhyped. Ha ha.

 

Wellicht heb je gelijk. Moest altijd lachen om de gerespecteerde marktonderzoeks bureau's die over elkaar vielen met superlatieve getallen over het gebruik van Bleutooth en Mobiele telefonie. Die rapporten konden "zomaar" een paar 100 miljoen gebruikers uit elkaar liggen. En uiteidelijk is het helemaal niks geworden.

 

Zolang het roamen nog niets word tussen al die WiFi hotspot's zal het nog niet meevallen. En de echte bandbreedte word pas aangekondigd voor 2005 en zal dus wel 2007 worden.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Even doorzeuren:

 

Bandbreedte is pas nuttig als het op elk moment op elke locatie beschikbaar is. Met wi-fi zal het altijd over "license free" gaan. En dus per definitie ongeschikt voor een commerciele service. (ik durf een uitzonndering voor een hotel of zo te maken, maar zelfs dan blijft het riski)

 

 

Emba

Link naar reactie
  • 0

als alles goed gaat ga ik me de komende maanden flink bezighouden met wifi, en dan ga ik meteen eens kijken of roaming software mogelijk is. i'll keep you informed.

 

HP Wireless Connection manager:

http://www.hp.com/solutions1/corporatebusiness/wcm/

 

Alleen bied HP onder de naam HP Wireless WIFI aan. Weet dus niet hoe onafhankelijk ze zijn. Maar ik ga het in ieder geval eens uittesten.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Zrski

 

Je hebt het over een perfecte wereld. Basestations zullen simpelweg noet allemaal openstaan, net zo min als bedrijven ethernetpoorten monteren aan de buitenkant van hun gebouwen.

Niet alle draadloze netwerken dienen hetzelfde doel.

 

En inderdaad als iedereen accesspoints installeerd, dan is de ellende niet meer te overzien. Twee accesspoints werkend binnen hetzelfde netwerk binnen elkaars bereik zullen elkaar storen en communicatie traag of zelfs onmogelijk maken. Dit geld ook als het twee afzondelijke netwerken zijn.

 

Emba

Link naar reactie
  • 0

Hmm, verfrissende blik :)

 

Denk je dat deze problemen op den duur opgelost kunnen worden. Ik kan me nog een redelijke Novell/Microsoft hell herinneren. De hoeveelheden dataloss over ethernet netwerken is ook erg hoog... Dus als men de instabiliteit kan beperken staat de weg naar de toekomst dan weer open?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik merk nu al problemen als er een aantal WiFi aanbieders vlak bij elkaar zitten. Inderdaad wordt het signaal dan steeds vaker gestoord/instabiel. Is ier in toekomstige standaarden rekening mee gehouden?

 

Hoe zit dit bijvoorbeeld in 802.11g of in de nieuw voorgestelde standaarden?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

802.11g zal ook geen oplossing bieden.

Er is weinig anders in het spectrum gebruik met deze standaard.

Om het hotspot principe met licensie vrije frequenties mogelijk te maken zal er naar hele andere standaarden gekeken moet worden.

Neem bijvoorbeeld ultra wideband. Deze techniek is meer instaat om om te gaan veel aanbieders en gebruikers.

 

Maar die technology draait nog geen volume, dus de prijzen zijn hoog.

Mobiele communicatie is nog steeds, helaas, het beste af met GPRS.

 

Wellicht hebben jullie uit voorgaande reacties het idee gekregen dat ik een zware telco aanhanger ben, dit wil ik even ontkrachtigen. De nederlands telcos hebben bar weinig kaas gegeten van mobiele data communicatie. De wi-fi boy's begrijpen het beter, alleen jammer dat ze de techniek niet in huis hebben.

 

Emba ( of emile irl)

Link naar reactie
  • 0

He Emile,

 

leuke punten. Ik had in wired iets gelezen over ultrawideband. Lijkt me wel een slim concept. Hoe dan ook denk ik toch dat wireless de volgende grote stap is. Momenteel kan ik via mijn phone met dial up aansluiting mijn mail en websites checken. Zou ook via GPRS kunnen, maar heb hier in zweden niet het juist abbo daarvoor.

 

Ik vind dit zo onwijs handig en ik kan me niet voorstellen dat ik daar alleen in ben.

 

Ik hoop echt dat wifi verbeterd of dat we/ze iets kunnen vinden waardoor het makkelijker volledig dekkend kan worden.

 

Ook vond ik KPN's stap naar hubhop wel grapig. Eind 1999 had ik gesprekken met ze over wifi en ze wisten niet eens wat het was. Jouw opvatting over telco's ben ik het dus helemaal mee eens. (Wel miljarden in GPRS investeren en niet even checken wat mogelijke alternatieven zijn)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

hoe kan het nu dat dit niet in nederland is uitgevonden ?

 

De eerste WiFi fiets rijd door New York, de Magic Bike;

 

Magic Bike is a bicycle which gives out free wireless Internet access to whichever space it's in. In effect, it's a traveling wireless hotspot. Anyone with a wireless enabled laptop or device can connect to the Internet if MagicBike is nearby. The project is made possible by the support of Eyebeam's Emerging Fields artist-in-residence.program.

 

http://magicbike.net/index.html

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 372 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.