• 0

Help! Mijn BTW nummer bestaat niet...

Een buitenlands bedrijf waar ik zaken mee wil doen accepteert mijn BTW nummer niet. Als reden geven ze aan dat mijn BTW nummer niet geldig is. Ze checkten het hier:

 

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/nl/vieshome.htm

 

En inderdaad, als ik het zelf probeer dan zie ik ook dat het niet klopt. Vreemd, want in de Engelstalige FAQ staat dat BTW nummers online en realtime in het land van herkomst worden gecontroleerd.

 

Maar als ik de belastingdienst bel hoor ik een heel ander verhaal: er is géén realtime controle mogelijk met Nederlandse BTW nummers. Wel kan ik een verklaring toegezonden krijgen en die kan ik vervolgens toezenden aan het bedrijf. Die heb ik inmiddels ontvangen maar het bedrijf hecht weinig waarde aan dit papiertje. Het is weliswaar in het engels opgesteld maar het ziet er niet al te officieel uit. Alleen bedrijven die via die Europese website als Valid worden herkent worden geaccepteerd.

 

Vreemd dat de belastingdienst zich distantieert van deze dienst, namelijk als je op het Engelstalige gedeelte van de Nederlandse belastingdienst zoekt naar de trefwoorden VAT en VERIFICATION dan wordt je verwezen naar :

http://zoekdienst.belastingdienst.nl/Zoekdienst/bd-en/belastingdienst?kb_reset_basket=true&term=VAT+verification

en daar staat 1 linkje, nl.:

 

http://www.douane.nl/links/en/

 

en als je op die linkpagina kijkt zie je onder het kopje International Issues een verwijzing naar:

Verification of validity VAT numbers

die linkt naar: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/nl/vieshome.htm

 

Hieruit zou je toch als buitenlandse ondernemer toch min of meer mogen afleiden dat je ook Nederlandse BTW nummers zo kunt controleren?

 

Wie weet hoe ik mijn BTW nummer daar Valid krijg? Mijn bedrijf bestaat overigens al jaren... en op die Europa website schrijft men dat ze geen invloed op de gegevens hebben want die worden realtime gechecked bij de betreffende lidstaat. En onze belastingdienst zegt dat dat niet voor Nederland opgaat. >:( >:(

 

 

Meer mensen met dit probleem, echter zonder oplossing, zie hier:

http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/65157-geldig-btw-nummer.html

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb hetzelfde probleem gehad voor zaken te doen met België.

 

Ik heb het toen opgelost door BTW-nummer op verschillende manieren te typen, dus met/zonder spaties, NL aangeven/weglaten

 

Probeer het even, waarschijnlijk kom je er dan wel uit.

Voor echte besparing ga naar www.handigbesparen.nl

Link naar reactie
  • 0

Helaas, BTW nummers zijn echt maar op 1 manier in te voeren en daar kun je niets fout bij doen... puntjes kun je niet invoeren want dan krijg je niet alle cijfers ingevoerd. Bovendien hoef je zelf niet de letters NL in te voeren als je je land hebt gekozen.

 

8a5jy45.jpg

 

 

Link naar reactie
  • 1

Jouw opdrachtgever kan je BTW nummer toch checken bij de belastingdienst in zijn eigen land? Ik doe dit zekerheidshalve ook met buitenlandse BTW nummers hier bij de fiscus en krijg dan een schriftelijke bevestiging dat ik het nummer heb geverifieerd en dat het betreffende bedrijf inderdaad een BTW nummer heeft.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit bedrijf is gevestigd in Tsjechië en ik ben gewoon een van hun vele klanten. Of ze het zouden kunnen checken bij hun locale overheid weet ik niet maar ze doen het in ieder geval niet. Ze gebruiken die website standaard voor al hun nieuwe klanten, zo liet men mij weten. Als je daar niet gevalideerd kunt worden, accepteren ze je niet. En ik heb hun harder nodig dan hun mij... dus ik zal iets moeten verzinnen.

???

Link naar reactie
  • 0

Ik meen mij te herinneren dat er een tijdje geleden eenzelfde topic was, toen heb ik mijn BTW nummer gecontroleerd en was het invalid.

Zojuist weer gedaan en nu is het ineens wel valid.

Misschien databases die niet al te snel bijgewerkt worden? Mijn nummer bestaat sinds augustus 2007 ongeveer.

Link naar reactie
  • 0

Vreemd... ik heb het even met mn eigen btw nummer geprobeerd, en dat wordt wel als geldig aangegeven. Dat nummer heb ik al jaren, maar dat lijkt ook bij sirrom het geval te zijn?

 

Ben bijna 10 jaar ondernemer dus zou nu toch wel bekend mogen zijn. Ik heb dus geen hoop dat die website mijn nummer binnenkort wel als VALID aangeeft. In de disclaimer van die Europe website wordt alle aansprakelijkheid van de hand gewezen. Ze halen de gegevens real time bij de betrokken lidstaten. En de NL belastingdienst zegt dat zij dit soort gegevens niet vrijgeven aan die website/organisatie...

 

???

Link naar reactie
  • 0

Die van ons ook. Heb je BTW nummer wel als 12 cijfers ingevoerd?

Je zou overigens ook een "Verklaring omtrent Hoedanigheid" aanvragen. Dit papiertje is verklaart dat je BTW plichtig bent en is afgetekend en gestempeld door de Belastingdienst.

 

 

Mijn nummer bestaat nog steeds niet en mijn nummer heb ik goed ingevoerd. Het is bijna niet mogelijk om dit formulier verkeerd in te vullen. Van de belasting heb ik die verklaring ontvangen. Netjes in het Engels maar de tegenpartij accepteert die niet. Ze checken alleen via die website.

Link naar reactie
  • 0

Even heel stom: Heb je ook eventueel voorloopnullen toegevoegd?

(dus 1234567B01 - 001234567B01)

 

In Nederland dien je de BTW nummers van je afnemers regelmatig te (laten) controleren. De Belastingdienst accepteerd de controlle via deze site niet, aangezien hier geen rechten aan kunnen worden verbonden. Je moet dan ook (ik doe dit eens per jaar) de BTW nummers laten controleren/bevestigen bij de belastingdienst Central Liaison Office in Almelo. Ik neem aan (gezien Tsjechie nu ook bij de EU zit) zij hier ook aan moeten voldoen - maar misschien accepteerd hun belastingdienst dit wel.

 

Verwijs ze eens naar de disclaimer van de site:

* is not professional or legal advice (if you need specific advice, you should always consult a suitably qualified professional);

* does not in itself give a right to exempt intra-Community supplies from Value Added Tax;

*does not change any obligations imposed on taxable persons in relation to intra-Community supplies.

 

In het ergste geval kun je vragen of zij je Tsjechische BTW in rekening willen brengen. Deze kun je per kwartaal (Min CZK 20.000) of per jaar minimaal (CZK 10.000) terug vragen. Echter denk ik dat je dan terug verwezen wordt naar je leverancier aangezien zij ten onrechte BTW in rekening hebben gebracht, maar dan kun je ten minste aantonen. Vraag wel of ze bereid zijn om je te helpen bij het invullen van de verschillende formulieren, deze moeten nl in het Tsjechish ingevuld worden. Formulieren en voorbeelden dan ik eventueel voor mailen.

Ik zal eens aan een Tsjechie relatie vragen hoe hij ons BTW nummer verrifieerd. Je hoort nog.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even heel stom: Heb je ook eventueel voorloopnullen toegevoegd?

(dus 1234567B01 - 001234567B01)

 

-knip-...

 

Verwijs ze eens naar de disclaimer van de site:

* is not professional or legal advice (if you need specific advice, you should always consult a suitably qualified professional);

* does not in itself give a right to exempt intra-Community supplies from Value Added Tax;

*does not change any obligations imposed on taxable persons in relation to intra-Community supplies.

 

Je hoort nog.

 

 

 

Mijn BTW nummer is te lang om nog voorloopnullen te plaatsen.

 

@andre_1974

Thanks! Ben benieuwd naar je vervolg...

 

@Iedereen...

Ik schreef het al eerder maar nogmaals: ik ben niet de enige die door deze website als Invalid wordt bestempeld. Het is alleen niet duidelijk hoe en wanneer dat gebeurd... De Nederlandse belastingdienst erkent mijn onderneming zwart op wit. Die europese website claimen de data online te checken bij de betreffende lidstaten. De NL belastingdienst zegt daaraan niet mee te werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een Tjechische zakenrelatie gevraagd of er een andere weg was om een BTW nummers te controleren. Blijkt dat deze site erg vaak of alleen maar gebruikt wordt.

De EU website adviseerd om contact op te nemen met je eigen belastingdienst als je nummer invalid is. Ik moet zeggen dat ik een groot aantal BTW nummers van onze Nederlandse leveranciers heb gechecked (Zelfs kleine eenmanszaakjes) en ben niet een keer tegengekomen dat het BTW nummer invalid is.

Sorry, maar ik had gehoopt om via onze zakenrelatie een oplossing te kunnen vinden. Helaas.

Maar misschien kun je proberen contact op te nemen met de Tjechische Belastingdienst www.cs.mfcr.cz

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.