Hoe slim zijn jonge ondernemingen?

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Jonge bedrijven moeten slimmer omgaan met kennis

Kennis is macht, zeker nu het belang van kennis als concurrentiefactor de laatste jaren sterk is toegenomen. Slim omgaan met kennis betekent gebruikmaken van de kennis die binnen het bedrijf aanwezig is, of actief kennis vergaren bij anderen, zoals collega-ondernemers of voorlichtings- en adviesinstanties. Jonge groeiende bedrijven lijken zich bewust van het belang van het gebruik van kennis; zij hebben meer kennis in huis, halen vaker kennis van buiten en investeren ook meer in kennis bij hun medewerkers dan niet-groeiende bedrijven.

Dit is een belangrijke conclusie uit onderzoek van EIM naar de relatie tussen kennis en groei in jonge bedrijven.

 

Meer informatie

Lees het persbericht van EIM >>

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van het programma MKB en

Ondernemerschap. De publieksrapportage 'Hoe slim zijn jonge ondernemingen?' kun je vanuit het persbericht EIM downloaden.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Hoe ga je als bedrijf om met kennis, hoe bevorder je kennisspreiding. Dit zijn op zich vragen die inderdaad ontzettend belangrijk zijn en ik ben het helemaal met de stelling eens.

 

Voorbeeldje (uit eigen huis):

 

We waren met ons jonge bedrijf bezig met een groot project. Daarin vertolkten bepaalde mensen functies waarin ze goed waren. De een deed technisch gedeelte A, de ander technisch gedeelte B, de volgende projectmanagement. Allemaal stuk voor stuk keien in hun vakgebied en door hen dan ook op hun eigen vakgebied in te zetten, konden we dit project in no-time afronden.

 

De grote vraag is, of dit verstandig is om te doen. Wat gebeurt er als er iemand wegloopt. De kennis van die specifieke 'kei in zijn vakgebied' loopt weg, en je zit met een gat. Roulatie zou uitkomst geboden hebben. Zet persoon 1 met kennis van A als adviseur bij persoon 2, die het gedeelte A gaat uitvoeren. Zo verspreid je kennis.

 

Het is een bewustwordingsproces. Wij zagen in het begin ook niet dat het het beste is om dit te doen omdat we alleen aan overleven dachten (wat de meeste jonge bedrijven doen) en nog niet de armslag hadden die nodig was om ons dergelijks te kunnen permitteren.

 

Gelukkig hebben zijn er bij ons geen mensen weggelopen en is er dus geen kennis uit het bedrijf gestroomd. En dus doen we het tegenwoordig anders. Het motiveren van je personeel en ervoor zorgen dat ze blijven is de oplossing voor het probleem, maar roulatie, en verspreiden van kennis is het preventieve medicijn wat je als organisatie moet slikken ingeval er toch iemand weggaat...

 

Daarnaast zijn er natuurlijk nog meer redenen te noemen waarom je kennis moet managen, dit is er slechts eentje...

Link naar reactie

Hmm, daar had ik nog helemaal nooit over nagedacht. Het kost natuurlijk wel wat tijd en geld, want iemand die weinig ervaring heeft met iets bepaalds, moet daar natuurlijk veel tijd in besteden. Ook kan het zijn dat diegene er erg slecht in is.

Link naar reactie

Wat ik zoek is een hele conrete vingerwijzing (of twee, of drie), hoe je zoiets aanpakt.

Ik begrijp het op abstract niveau, maar hoe kun je hier in je dagelijkse praktijk je eigen toko op sturen?

Wat DOET een ondernemer die slim omgaat met kennis (eenmanszaak? mét personeel? enz.)

 

En ik neem aan dat dat antwoord dan niet alleen ten bate van mezelf is maar dat veel meer ondernemers erg benieuwd zijn hoe je zoiets in actiepunten of bewustzijnsverandering, intenties en een koerswijziging kunt omzetten.

 

;D

Annedien

Link naar reactie

In zn algemeenheid geldt het volgende:

Binnen een bedrijf zijn diverse functies benoemd;

Bij deze functies horen diverse taken en verantwoordelijkheden;

Om deze taken en verantwoordelijkheden uit te kunnen voeren cq te kunnen dragen worden aan de desbetreffende persoon bepaalde minimale eisen/wensen gesteld (kennis, ervaring en persoonlijke eigenschappen), vaak op een schaal van 1 tot 10.

Vanuit vergelijkingsmateriaal vanuit de eigen organisatie (persoon x met 1 jaar ervaring en persoon y met 5 jaar ervaring die vergelijkbare werkzaamheden uitvoeren, plus het evalueren van werkzaamheden/projecten zelf: wat ging er goed en wat niet, en hoe kwam dat etc etc), maar ook diverse andere praktijkvoorbeelden/studies in relatie tot zogenaamde competentieprofielen (typ dit laatste gewoon als trefwoord in in een zoekmachine). Het is uiteraard heel wat ge-inventariseer en er valt heel wat te vergelijken (afhankelijk van het type en omvang van de organisatie), maar dan ben je op een gegeven moment in staat het één en ander zwart op wit te krijgen. Pas vanaf dat moment, en na regelmatige her-inventarisatie/evaluatie, ben je in staat om te gaan meten. Vaaf dat moment ben je in staat om te gaan sturen. Iemand scoort een "5" op dat en dat onderdeel, terwijl een "8" gewenst is. Wellicht dat dan een gericht cursusje o.i.d. (wederom afhankelijk van type organisatie en type functie/werkzaamheden) heel erg op zn plaats is, en de investering dubbel en dwars waard is.

 

Erik

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.