Jump to content
bredamikey
Verberg

Eenmanszaak starten (mike)

vraag

Goedenavond,

 

Ik zit eraan een eenmanszaak te starten. Het idee is eigenlijk simpel, ik heb octrooien en merknamen op een bepaald product. Ik wil dit dus door een bedrijf laten maken en daarna aan distributeurs verkopen.

Om te beginnen heb ik eigenlijk een paar kleine vraagjes: Ik weet mijn afzet nog niet dus heb ik geen idee wat voor marge ik aan moet houden.

Ik koop bv iets voor 1,27 maar weet niet of ik er 10.000 of 200.00 in de maand van verkoop, dat is dus probleem 1! Probleem 2 is of ik in de marge salaris voor mijzelf moet meenemen, (dit doordat ik het in 1ste instantie niet aandurf om mijn baan op te zeggen) Probleem 3 is dat ik niet weet of ik een factuur kan sturen met daarop los de transportkosten vermeld. (dit omdat ik eigenlijk zelf geen opslag wil hebben maar ik wil het product rechstreeks versturen vanuit de fabriek (mocht deze akkoord gaan)

Voor de rest wil ik zeggen dat ik me er pas net in verdiep en dat ik van de week naar de KVK ga. (misschien lossen zij deze vragen al wel voor me op). Bedankt en een fijn weekend!

Link to post
Share on other sites

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Je hebt octrooien en merknamen op producten en nu pas ga je je verdiepen in hoe je het gaat verkopen ?

 

Of bedoel je dat je een product van iemand anders gaat verkopen ?

Ik hoop namelijk niet dat je geinvesteerd heb in een octrooi om vervolgens te ontdekken dat niemand het product wil kopen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

De octrooien en merknamen zijn van mijzelf. (totale investering een kleine 2000 euro) Zo'n klein risico heb ik wel durven nemen, wie niet waagt.....wie niet wint. Ik ga ervanuit dat de minimale maandafname bij een supermarktketen 10.000 stuks zal zijn. (er zijn er zo'n 5 = 50.000 )Ook wil ik met grootverpakking horeca distributeurs benaderen (er zijn er zo'n 4= 12.000 ) Daarvan denk ik zo'n 3000 stuks per maand.

 

Mijn probleem is dus eigenlijk de marge van de verkoopprijs te bepalen omdat ik de afzet niet weet.

Bv kleinverpakking 1,27 plus ...

Bv grootverpakking 5,95 plus ...

 

Mijn bedoeling is ook om met een aantal proefdrukken deze ketens te benaderen om eventueele afzet in kaart te brengen.

 

Ik weet niet of het gebruikelijk is om in de verkoopprijs de verzendkosten op te nemen. (of bedrijven de goederen zelf op laten halen)

 

Mvg,

 

Mike

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Voor 2000 euro heb jij meerdere octrooien en merknamen geregistreerd ?

 

 

Verkoopprijs is een verhaal op zich, dat heeft meer met bedrijfsfilosofie te maken. Kort door de bocht, meer marge als het om een luxe product gaat en weinig marge als het je om aantallen gaat.

Wat je verder mee zou kunnen nemen is het toekomstige prijsvoordeel dat jij hebt doordat de aantal die je maakt groter worden en je productiekosten door aantallen en ervaring gaan dalen.

Verder is het B tot B gebruikelijk dat de klant de transportkosten betaald voor de afgenomen producten. Daarbij kun je de klant wel weer tegemoet komen door bv boven een bepaald bedrag de transportkosten op je te nemen.

 

Ik raad je dringend aan eerst eens te beginnen met een ondernemingsplan, dat hoeft echt geen heel verhaal te zijn maar ik heb zelf erg de indruk dat je vooral bezig bent geweest met je vinding en nog helemaal niet nagedacht heb over je bedrijfidentiteit en bedrijfsfilosofie.

 

Je speelt nu wat met de prijs terwijl je eigenlijk helemaal niet weet welk bedrag de consument bereid is te betalen voor jouw product.

Je loopt het risico geld te verliezen door het te goedkoop weg te zetten of doordat het product te duur is voor de eindgebruiker en er feitelijk helemaal geen markt bestaat.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

 

Als je werkelijk een product hebt (eigen vinding?) en een merknaam, maar productie nog moet uitbesteden en verkoop op poten zetten (geen idee van inkoopprocessen bij retailers, zie andere posting op dit forum over listing-fees) dan is de suggestie om eens met iemand te praten die daar wel ervaring mee heeft. Bv Bernd Schneider, die heeft er zelfs een boek over geschreven.


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites

  • 1
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt om eens wat duidelijke richtlijnen uit te zetten. Mij lijkt het wel leuk om jullie via deze weg op de hoogte te houden en om eventueel advies te vragen. Bedankt.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt om eens wat duidelijke richtlijnen uit te zetten. Mij lijkt het wel leuk om jullie via deze weg op de hoogte te houden en om eventueel advies te vragen. Bedankt.

 

Dat moedigen wij als forum graag aan, het is voor andere lezers zeer leerzaam om te zien hoe een bedrijfsplan zich ontwikkeld.

En het is voor ons als forum oko leuk om daar iets aan toe te kunnen voegen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Hallo Mike,

Je vraag is interessant, je wilt weten wat de juiste prijs voor iets is. Daar is veel over te vertellen.

De prijs is afhankelijk van veel factoren, een fles drinkwater in de woestijn is duurder dan in Appelscha, maar zand kost er weer een stuk minder.

 

 

Het belangrijkste wat je je af moet vragen is dit:

"wat is je klant bereid te betalen." De rest doet er niet veel toe. Om daar achter te komen zul je moeten kijken wat je potentiele klanten momenteel kwijt zijn aan vergelijkbare producten of diensten.

 

Transportkosten moet je altijd rekenen. ALs de producten direct van de fabriek worden verstuurd is het een ander verhaal, dan heb je het meer over royalty's of een marge per verkocht item.

 

groet en succes

Peter Bosman

www.publimix.eu


Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 94 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept