• 0

Eenmanszaak starten (mike)

Goedenavond,

 

Ik zit eraan een eenmanszaak te starten. Het idee is eigenlijk simpel, ik heb octrooien en merknamen op een bepaald product. Ik wil dit dus door een bedrijf laten maken en daarna aan distributeurs verkopen.

Om te beginnen heb ik eigenlijk een paar kleine vraagjes: Ik weet mijn afzet nog niet dus heb ik geen idee wat voor marge ik aan moet houden.

Ik koop bv iets voor 1,27 maar weet niet of ik er 10.000 of 200.00 in de maand van verkoop, dat is dus probleem 1! Probleem 2 is of ik in de marge salaris voor mijzelf moet meenemen, (dit doordat ik het in 1ste instantie niet aandurf om mijn baan op te zeggen) Probleem 3 is dat ik niet weet of ik een factuur kan sturen met daarop los de transportkosten vermeld. (dit omdat ik eigenlijk zelf geen opslag wil hebben maar ik wil het product rechstreeks versturen vanuit de fabriek (mocht deze akkoord gaan)

Voor de rest wil ik zeggen dat ik me er pas net in verdiep en dat ik van de week naar de KVK ga. (misschien lossen zij deze vragen al wel voor me op). Bedankt en een fijn weekend!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt octrooien en merknamen op producten en nu pas ga je je verdiepen in hoe je het gaat verkopen ?

 

Of bedoel je dat je een product van iemand anders gaat verkopen ?

Ik hoop namelijk niet dat je geinvesteerd heb in een octrooi om vervolgens te ontdekken dat niemand het product wil kopen.

Link naar reactie
  • 0

De octrooien en merknamen zijn van mijzelf. (totale investering een kleine 2000 euro) Zo'n klein risico heb ik wel durven nemen, wie niet waagt.....wie niet wint. Ik ga ervanuit dat de minimale maandafname bij een supermarktketen 10.000 stuks zal zijn. (er zijn er zo'n 5 = 50.000 )Ook wil ik met grootverpakking horeca distributeurs benaderen (er zijn er zo'n 4= 12.000 ) Daarvan denk ik zo'n 3000 stuks per maand.

 

Mijn probleem is dus eigenlijk de marge van de verkoopprijs te bepalen omdat ik de afzet niet weet.

Bv kleinverpakking 1,27 plus ...

Bv grootverpakking 5,95 plus ...

 

Mijn bedoeling is ook om met een aantal proefdrukken deze ketens te benaderen om eventueele afzet in kaart te brengen.

 

Ik weet niet of het gebruikelijk is om in de verkoopprijs de verzendkosten op te nemen. (of bedrijven de goederen zelf op laten halen)

 

Mvg,

 

Mike

Link naar reactie
  • 0

Voor 2000 euro heb jij meerdere octrooien en merknamen geregistreerd ?

 

 

Verkoopprijs is een verhaal op zich, dat heeft meer met bedrijfsfilosofie te maken. Kort door de bocht, meer marge als het om een luxe product gaat en weinig marge als het je om aantallen gaat.

Wat je verder mee zou kunnen nemen is het toekomstige prijsvoordeel dat jij hebt doordat de aantal die je maakt groter worden en je productiekosten door aantallen en ervaring gaan dalen.

Verder is het B tot B gebruikelijk dat de klant de transportkosten betaald voor de afgenomen producten. Daarbij kun je de klant wel weer tegemoet komen door bv boven een bepaald bedrag de transportkosten op je te nemen.

 

Ik raad je dringend aan eerst eens te beginnen met een ondernemingsplan, dat hoeft echt geen heel verhaal te zijn maar ik heb zelf erg de indruk dat je vooral bezig bent geweest met je vinding en nog helemaal niet nagedacht heb over je bedrijfidentiteit en bedrijfsfilosofie.

 

Je speelt nu wat met de prijs terwijl je eigenlijk helemaal niet weet welk bedrag de consument bereid is te betalen voor jouw product.

Je loopt het risico geld te verliezen door het te goedkoop weg te zetten of doordat het product te duur is voor de eindgebruiker en er feitelijk helemaal geen markt bestaat.

Link naar reactie
  • 0

 

Als je werkelijk een product hebt (eigen vinding?) en een merknaam, maar productie nog moet uitbesteden en verkoop op poten zetten (geen idee van inkoopprocessen bij retailers, zie andere posting op dit forum over listing-fees) dan is de suggestie om eens met iemand te praten die daar wel ervaring mee heeft. Bv Bernd Schneider, die heeft er zelfs een boek over geschreven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt om eens wat duidelijke richtlijnen uit te zetten. Mij lijkt het wel leuk om jullie via deze weg op de hoogte te houden en om eventueel advies te vragen. Bedankt.

 

Dat moedigen wij als forum graag aan, het is voor andere lezers zeer leerzaam om te zien hoe een bedrijfsplan zich ontwikkeld.

En het is voor ons als forum oko leuk om daar iets aan toe te kunnen voegen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mike,

Je vraag is interessant, je wilt weten wat de juiste prijs voor iets is. Daar is veel over te vertellen.

De prijs is afhankelijk van veel factoren, een fles drinkwater in de woestijn is duurder dan in Appelscha, maar zand kost er weer een stuk minder.

 

 

Het belangrijkste wat je je af moet vragen is dit:

"wat is je klant bereid te betalen." De rest doet er niet veel toe. Om daar achter te komen zul je moeten kijken wat je potentiele klanten momenteel kwijt zijn aan vergelijkbare producten of diensten.

 

Transportkosten moet je altijd rekenen. ALs de producten direct van de fabriek worden verstuurd is het een ander verhaal, dan heb je het meer over royalty's of een marge per verkocht item.

 

groet en succes

Peter Bosman

www.publimix.eu

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.