rcdelmte Geplaatst: 29 februari 2008 rcdelmte 4 0 Geplaatst: 29 februari 2008 Op ben op zoek naar ALLE formules voor financiële KPI's. Dit voor (interne) management rapportage. Wie kan mij daaraan helpen? Link naar reactie
0 Nils de Witte Geplaatst: 29 februari 2008 Nils de Witte 7,8k 146 Geplaatst: 29 februari 2008 Hallo Ronald, Het zou helpen als je aangeeft waar je de indicatoren voor nodig hebt en wat ze zelf al gevonden hebt. Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg. contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance Link naar reactie
1 Progression Geplaatst: 29 februari 2008 Progression 166 20 Geplaatst: 29 februari 2008 Het lijkt me niet zinvol om alle mogelijke KPI's te gebruiken voor een managementrapportage. Inventariseer eerst wat de gebruikers van de rapportage precies nodig hebben om te kunnen sturen. Bovendien verschillen relevante KPI's per branche. Link naar reactie
1 maze Geplaatst: 29 februari 2008 maze 43 2 Geplaatst: 29 februari 2008 Denk bij prestatie indicatoren aan bijvoorbeeld: - productverkrijgbaarheid en betrouwbaarheid - orderdoorlooptijd en levertijd - informatie verstrekking - kwaliteit van distributie Ik ben hier namelijk ook mee bezig. Het zit nu ongeveer op 90% Khoop dat je er wat aan hebt.. Ik heb http://www1.tip.nl/~t379071/versie.html#att5 gebruikt voor wat verdere informatie Link naar reactie
0 perry Geplaatst: 29 februari 2008 perry 2k 34 Geplaatst: 29 februari 2008 Mooi dokument Maze. Welke richting wordt er nu opgedacht betreffende de systemen die al die indicatoren uiteindelijk meetbaar moeten gaan maken? Wil men bijvoorbeeld in huidige software apparatuur indicator meters brengen of zal het richting een compleet nieuw systeem gaan? Ik neem aan dat men momenteel de gegevens voor de Check stap handmatig verzameld en transformeert naar informatie? Is dit ook eigenlijk niet het meeste werk waar een ieder in de organisatie mee bezig is? Verzamelen en verwerken van indicator data. Perry Link naar reactie
0 Progression Geplaatst: 29 februari 2008 Progression 166 20 Geplaatst: 29 februari 2008 Ik neem aan dat men momenteel de gegevens voor de Check stap handmatig verzameld en transformeert naar informatie? Is dit ook eigenlijk niet het meeste werk waar een ieder in de organisatie mee bezig is? Volgens mij is de grootste uitdaging op dit moment inderdaad het transformeren van data naar informatie. Naar mijn mening wordt er nog te veel gekeken naar wat mogelijk is en te weinig naar wat bruikbaar is. Op basis van welke informatie kan iemand daadwerkelijk sturen en/of beslissingen nemen? Link naar reactie
0 maze Geplaatst: 29 februari 2008 maze 43 2 Geplaatst: 29 februari 2008 Ik weet niet precies waar Ronald dit voor nodig heeft. Meer informatie over de branche waar hij zich in bevindt zou duidelijkheid scheppen. Misschien zou je hier ook de pareto principe kunnen toe passen? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken :-X Link naar reactie
0 maze Geplaatst: 29 februari 2008 maze 43 2 Geplaatst: 29 februari 2008 overigens kwam ik deze site tegen: http://www.kultifa.nl/Prestatie-indicatoren.htm door een per ongeluk verkeerd aangeklikte zoekactie. Link naar reactie
0 Hans van den Bergh Geplaatst: 29 februari 2008 Hans van den Bergh Moderator 10,6k 18 1165 Geplaatst: 29 februari 2008 Leuke materie, prestatie-indicatoren. Ik wil je wel op een kwalitatieve valkuil wijzen: Een voorbeeld: Bij de overheid werden indertijd ook prestatiecontracten ingevoerd, o.a. bij de politie. Dit had ongewenste bij-effecten, bijvoorbeeld: er was (of is er nog steeds) een prestatie-indicator op het gebied van het oplossen van geweldsmisdrijven, bij justitie en politie is men toen heel diep gegaan om het begrip 'geweldsmisdrijf' te definiëren. Het gevolg was, dat men misdrijven, waar geweld werd toegepast, niet oploste of niet op kon lossen. Maar men had ook het spuiten van graffiti (ik hoop dat ik het goed spel) gecategoriseerd als 'openlijke geweldspleging'. Meestal is dit jeugdige baldadigheid, en zo werden er dan groepjes baldadig jeugdigen aangehouden en kon met dus zeggen dat men met het oppakken van een groot aantal daders diverse zaken van van 'openlijke geweldpleging' had opgelost en zo werd de prestatie-indicator een soort 'windowdressing'en loste het weinig op. Echte geweldsmisdrijven (misschien te moeilijk om op te lossen) werden niet diepgaand onderzocht, de focus verlegde zich dus naar 'Quick wins' waarmee men meetbaar kwantitatieve successen kon aantonen. MIjn boodschap is dus dat je met de kwalitatieve doelstelling als vertrekpunt e.e.a. meetbaar moet maken, en jezelf te behoeden voor het teveel en te snel vervallen in kwantitatieve doelstellingen, daarmee zal namelijk de kans op 'windowdressing' toenemen. Ik ken meer voorbeelden, hoor, maar vond dit wel een sprekende, hoop ik. Succès en groet, Hans Succes & Groet, Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE! Link naar reactie
0 Alef Arendsen Geplaatst: 29 februari 2008 Alef Arendsen 1,2k 45 Geplaatst: 29 februari 2008 Een leuke kan KPI Library zijn, van kennis Karel van der Poel: http://kpilibrary.com/ Link naar reactie
rcdelmte
rcdelmte
Op ben op zoek naar ALLE formules voor financiële KPI's.
Dit voor (interne) management rapportage. Wie kan mij daaraan helpen?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag