• 0

Kritieke Prestatie Indicators (KPI)

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooi dokument Maze.

 

Welke richting wordt er nu opgedacht betreffende de systemen die al die indicatoren uiteindelijk meetbaar moeten gaan maken?

 

Wil men bijvoorbeeld in huidige software apparatuur indicator meters brengen of zal het richting een compleet nieuw systeem gaan?

 

Ik neem aan dat men momenteel de gegevens voor de Check stap handmatig verzameld en transformeert naar informatie? Is dit ook eigenlijk niet het meeste werk waar een ieder in de organisatie mee bezig is? Verzamelen en verwerken van indicator data.

 

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat men momenteel de gegevens voor de Check stap handmatig verzameld en transformeert naar informatie? Is dit ook eigenlijk niet het meeste werk waar een ieder in de organisatie mee bezig is?

 

 

Volgens mij is de grootste uitdaging op dit moment inderdaad het transformeren van data naar informatie. Naar mijn mening wordt er nog te veel gekeken naar wat mogelijk is en te weinig naar wat bruikbaar is. Op basis van welke informatie kan iemand daadwerkelijk sturen en/of beslissingen nemen?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies waar Ronald dit voor nodig heeft. Meer informatie over de branche waar hij zich in bevindt zou duidelijkheid scheppen. Misschien zou je hier ook de pareto principe kunnen toe passen? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken :-X

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leuke materie, prestatie-indicatoren. Ik wil je wel op een kwalitatieve valkuil wijzen:

 

Een voorbeeld:

Bij de overheid werden indertijd ook prestatiecontracten ingevoerd, o.a. bij de politie. Dit had ongewenste bij-effecten, bijvoorbeeld: er was (of is er nog steeds) een prestatie-indicator op het gebied van het oplossen van geweldsmisdrijven, bij justitie en politie is men toen heel diep gegaan om het begrip 'geweldsmisdrijf' te definiëren. Het gevolg was, dat men misdrijven, waar geweld werd toegepast, niet oploste of niet op kon lossen. Maar men had ook het spuiten van graffiti (ik hoop dat ik het goed spel) gecategoriseerd als 'openlijke geweldspleging'.

 

Meestal is dit jeugdige baldadigheid, en zo werden er dan groepjes baldadig jeugdigen aangehouden en kon met dus zeggen dat men met het oppakken van een groot aantal daders diverse zaken van van 'openlijke geweldpleging' had opgelost en zo werd de prestatie-indicator een soort 'windowdressing'en loste het weinig op. Echte geweldsmisdrijven (misschien te moeilijk om op te lossen) werden niet diepgaand onderzocht, de focus verlegde zich dus naar 'Quick wins' waarmee men meetbaar kwantitatieve successen kon aantonen.

 

MIjn boodschap is dus dat je met de kwalitatieve doelstelling als vertrekpunt e.e.a. meetbaar moet maken, en jezelf te behoeden voor het teveel en te snel vervallen in kwantitatieve doelstellingen, daarmee zal namelijk de kans op 'windowdressing' toenemen. Ik ken meer voorbeelden, hoor, maar vond dit wel een sprekende, hoop ik.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 518 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.