Ga naar inhoud
Geplaatst:

isomis

Ik heb een vraag over davilex.

soms koop ik of mijn vennoot wat in zoals kantoorartikelen, dit betalen we eerst met onze prive-rekening. Daarna stort ik het geld terug van zakelijke rekening naar prive.

Waar boek ik deze bon? Bij inkoop of bij kasboek? In help geven ze een voorbeeld dat je kasboek gebruikt voor contante betalingen vanuit de kas. Echter dit is niet het geval. We betalen het eerst via de prive rekening.

Op dit moment plaats ik het gewoon onder inkoop en de boekstuk van betaling is wanneer ik het overmaak van zakelijk naar prive.

Is dit goed of moet ik het op een andere manier doen?

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau

Featured Replies

Geplaatst:

Pukje Piet

Volgens mij klopt dat gewoon. Staat me wel iets van bij dat het niet goed komt met de BTW zo...

Geplaatst:

isomis

• Auteur

wat ik zo jammer vind aan davilex is dat er gewoon geen normaal boek over is bij bruna of welke boekhandel dan ook.

Waarom zou het fout gaan met de btw?

Geplaatst:

Pukje Piet

Ik kan het zo snel niet terugvinden maar volgens mij is het zo dat als een werknemer privé iets betaald en dit later vergoed krijgt van de onderneming dan mag de onderneming de BTW niet terugvorderen.

Geplaatst:

isomis

• Auteur

okey, dat doen we al 2 jaar zo en de belastinginspecteur vond het goed. Ben tevens een v.o.f.

Als iets voor zakelijk gebruik is dan trek ik het gewoon af, of het nu prive is betaald of zakelijk.

Geplaatst:

ecofin

isomis,

Het gaat goed ook met de btw. Het is in principe nl. een zakelijke aankoop dus de btw mag worden verrekend. In eerste instantie wordt via privé gekocht doch dit wordt later overgeheveld naar de onderneming.

Er zijn in principe 3 methoden om dergelijke posten te verwerken:

1. zoals je het nu doet.

2. niet in het inkoopboek boeken maar eerst boeken op het moment dat de betaling aan de privérekening wordt geboekt

3. niet verrekenen maar slechts boeken:

Te verrekenen BTW

Kosten

Aan Privé X of Y

In het laatste geval worden de kosten gewoon door de onderneming genomen en wordt de uitgave via privé beschouwd als een storting door de vennoot.

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Geplaatst:

Paul Hesdal

Zoals ecofin aangeeft, heb je 3 mogelijkheden.

Wat de BTW betreft, deze kun je alleen terugvragen als je een factuur ( volgens de regels van de belastingdienst ) hebt.

Paul

Paul

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.