Jump to content
Marcel Vermeer
Verberg

bestelling naar verkeerd adres gestuurd en nu?

vraag

Hallo,

 

Wij hebben een online winkel en nu hebben wij een bestelling naar een verkeerd adres gestuurd. Via de track&trace website van TNT kunnen we zien dat het pakket is afgeleverd maar de ontvanger weigert alle medewerking om het pakket terug te sturen of er voor te betalen.

 

Welk recht hebben wij als ondernemer?

 

[titel aangepast - mod]


Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Misschien niet zo zeer over je recht, je kan ze aanbieden dat jullie het pakket op laat halen (door TNT) en sorry voor de overlast zeggen ?


geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Wij hebben een online winkel en nu hebben wij een bestelling naar een verkeerd adres gestuurd. Via de track&trace website van TNT kunnen we zien dat het pakket is afgeleverd maar de ontvanger weigert alle medewerking om het pakket terug te sturen of er voor te betalen.

Betalen kunt u niet afdwingen, maar teruggeven wel.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Dergelijke ontvangers zijn helaas nog wel eens in de veronderstelling dat ze zo een zending gewoon mogen houden zonder ervoor te betalen omdat er in de wet staat dat ongevraagd toegestuurde zendingen met als doel een verkoop te forseren behouden mogen worden.

 

In dit geval is daar zo te lezen geen sprake van en is een legitieme zending per ongeluk naar een verkeerd adres gestuurd (klopte de naam overigens wel voor dat adres of heeft diegene een zending die wel op zijn adres stond maar niet op zijn naam in ontvangst genomen?).

 

In het laatste geval kan je zelfs aangifte doen van diefstal (zou ik niet doen aangezien de politie op dit vlak een vrij nutteloze instantie is en je vrijwel altijd na maanden van wachten bericht niet tot vervolging over te gaan bij gebrek aan bewijs (helaas ervaring genoeg hier)).

 

De ontvanger zal het product echter wel moeten teruggeven, die retourzending zal op jou kosten moeten plaatsvinden dus je zou of geld voor de verzending op zijn rekening moeten overmaken of het pakje (laten) ophalen.

 

Indien de persoon weigerd om het terug te geven stel je een factuur op op zijn naam voor het pakket en stuur je die aan hem.

Betaald hij die niet naar een incasso bureau gaan.

 

Helaas zelf ook ervaring met soortgelijke zaken (klanten die voor de lol op andermans naam en adres bestellen b.v.)

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Indien de persoon weigerd om het terug te geven stel je een factuur op op zijn naam voor het pakket en stuur je die aan hem.

Betaald hij die niet naar een incasso bureau gaan.

Slecht plan: er is geen overeenkomst, dus dan ook een onterechte factuur. Als je geld wilt verhalen ipv teruggave, dan is dat op grond van 'ongerechtvaardigde verrijking', niet op basis van een factuur.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Om dat te kunnen verhalen zal je (naar mijn mening) alsnog een factuur naar die persoon moeten sturen voor het behouden pakket.

Het (hopelijk) op die manier geincaseerde bedrag zal toch ook op een factuur verandworod moeten worden voor b.v. de belastingdienst en je boekhouding.

 

Als je van mening bent dat dat anders moet hoor ik graag hoe je dat volgens jou precies moet doen als je er geen factuur voor aanmaakt. hoe verandwoord je die inkomsten in je boekhouding, hoe verwerk je het in de btw aangifte? hoe verandwoord je het bij het incasso bureau en later eventueel bij de kantonrechter als er geen factuur is gemaakt?

 

Naar mijn mening is dit gewoon een geval van per ongeluk toegestuurd maar de persoon heeft door zijn weigering het terug te sturen aangegeven het product graag te willen houden en dan moet je hem daarvoor gewoon een fatuur sturen.

 

Oja... uiteraard de klant die het product nu niet ontvangen heeft bij voorkeur indien mogelijk zo snel mogelijk een nieuwe zending sturen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Bedankt allemaal. Inmiddels heeft de persoon aangegeven dat ze het pakket heeft ontvangen en dat we het kunnen op laten halen door TNT, al weet ik niet of TNT die service biedt.

 

De klant die de bestelling behoorde te krijgen heeft inmiddels haar pakket ontvangen :-)


Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 238 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept