• 0

Oprenten Stamrecht BV vs winst

Hallo,

 

Wellicht een simpele vraag over de werking van een Stamrecht BV maar ik wil het even zeker weten.

 

Stel er is een Stamrecht met 100.000 euro en een oprentingspercentage van 4%. Een rendement van 5% wordt gehaald dmv bijvoorbeeld een belegging (misschien niet realistisch maar toch).

 

Na 1 jaar is de stamrechtverplichting 104.000 euro geworden en de winst dus 1.000 euro. Met andere woorden een VPB van 250 euro (even los van aftrekbare kosten). Dus 104.750 euro op de rekening.

 

Nu het tweede jaar. Stamrechtverplichting wordt 108.160 euro. Hoe wordt de winst berekend? Is dat het verschil tussen 108.160 en 5% over 104.000 euro of 5% over 104.750 euro?

 

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

 

Alvast bedankt.

 

Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Wellicht een simpele vraag over de werking van een Stamrecht BV maar ik wil het even zeker weten.

 

Stel er is een Stamrecht met 100.000 euro en een oprentingspercentage van 4%. Een rendement van 5% wordt gehaald dmv bijvoorbeeld een belegging (misschien niet realistisch maar toch).

 

Na 1 jaar is de stamrechtverplichting 104.000 euro geworden en de winst dus 1.000 euro. Met andere woorden een VPB van 250 euro (even los van aftrekbare kosten). Dus 104.750 euro op de rekening.

 

Nu het tweede jaar. Stamrechtverplichting wordt 108.160 euro. Hoe wordt de winst berekend? Is dat het verschil tussen 108.160 en 5% over 104.000 euro of 5% over 104.750 euro?

 

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

 

Alvast bedankt.

 

Patrick

De winst wordt niet 'berekend', maar 'bepaald', door een optelling te maken van alle opbrengsten en daarop alle kosten, waaronder het oprenten van de stamrechtverplichting, in mindering te brengen.

 

U kijkt dus naar het feitelijke rendement en u trekt daar de oprenting, 4% van 104.000, van af.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Patrick

 

Ik ga even wat stappen verder.

 

1. een oprenting van 4% is te kort door de bocht. Als een BV optreedt als verzekeraar van het stamrecht, dan moet ook rekening gehouden worden met een vaste kosten- en winstopslag zoals verzekeraars dat ook doen.

 

2. rendement op beleggingen is geen winst! Je waardeert effecten tegen de laagste van de beurswaarde of de aankoopwaarde. Tussentijds verlies mag je nemen, winsten kun je uitstellen tot moment van verkoop.

 

Dus de 5% kan hooguit bestaan uit rente en/of dividend. Als dat het uitgangspunt is, dan spelen andere kosten (accountant, bankkosten, KvK) ook mee en zal er wellicht helemaal geen winst gemaakt worden.

 

Dan jouw berekening:

Als we alle andere kosten negeren en aannemen dat je 5% rente ontvangen hebt op de bank en 4% oprent voor de stamrechtverplichting, dan loopt die rente over al het vermogen dat op de spaarrekening staat.

 

Jaar 1: (100.000 + 5% rente) - (100.000 + 4% oprenting) = 1000 winst.

VPB (=20%) is dan 200, zodat resteert:

 

Winst: 1000

VPB: -200

Winst na VPB: 800.

 

De toename van het banksaldo in de BV is echter groter. Immers, de oprenting ad 4% verlaat de BV niet. Dus op de bank staat:

 

100.000 + 5% - 200VPB = 104.800.

 

Jaar 2:

(104.800 + 5%) - (104.000 + 4%) = 1.880 winst.

VPB: -376

Winst na VPB: 1.504.

 

Bank: 104.800 + 5% - 376VPB = 109.664.

 

Volg je het nog?

 

Zo klopt het in elk geval. Behoudens de eerder genoemde correcties.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.