• 0

Eenmanszaak: Vuistregel voor het percentage af te dragen belasting?

Stel dat ik een eenmanszaak zou willen beginnen en mijn product voor 350 euro zou willen verkopen.

Er gaan uiteraard omzet/inkomstenbelasting e.d vanaf maar is er een manier om dus heel snel te berekenen hoeveel belasting ik ongeveer af zal dragen?

Hiermee bedoel ik dus wat er voor de onderneming overblijft en eventueel hoeveel procent belasting het mij kost als ik het bedrag zou uitkeren aan een medewerker?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0
is er een manier om dus heel snel te berekenen hoeveel belasting ik ongeveer af zal dragen?

Met een rekenmachine ;D

Het systeem van de inkomstenbelasting is nu eenmaal ingewikkeld en is niet te versimpelen tot één percentage of een vuistregel.

Omzet - kosten = winst

Dan de ondernemersaftrek en mkb-vrijstelling

Dan het schijvensysteem

Met allerlei mitsen en maren

hoeveel procent belasting het mij kost als ik het bedrag zou uitkeren aan een medewerker?

Wat bedoel je hiermee ???

• 0

Voor hele snelle berekeningen gebruik ik 50% van de omzet ex BTW. Dat zal reacties geven dat je dat niet zo algemeen kan stellen en dat het per situatie verschilt. En daar hebben ze dan ook helemaal gelijk in.

• 0

Eerlijkgezegd vind ik een berkening op basis van omzet wel heel kort door de bocht - marges lopen natuurlijk enorm uiteen, zeker bij verkoop van goederen. De belasting gaat voornamelijk over winst, dus het lijkt me zinniger een percentage (40%?) daarvan te hanteren.

• 0
De belasting gaat voornamelijk over winst, dus het lijkt me zinniger een percentage (40%?) daarvan te hanteren.

Nee...als je een beetje hypotheek hebt en recht op startersaftrek zijn de eerste 25 tot 30K al belastingvrij. Alles daarboven kost 33,65%.

• 0

De belasting gaat voornamelijk over winst, dus het lijkt me zinniger een percentage (40%?) daarvan te hanteren.

Nee...als je een beetje hypotheek hebt en recht op startersaftrek zijn de eerste 25 tot 30K al belastingvrij. Alles daarboven kost 33,65%.

Dus je bedoelt:

Bijvoorbeeld ik heb een bedrijf gestart. En de eerste paar jaar? hoef ik dus voor mijn omzet van 25K tot 30K geen belasting voor te betalen?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

• 0

Laten we dit topic vooral staken!

De vraag is terecht, alleen het antwoord kan niet gegeven worden!

Winst = omzet - kosten.

Dan is van invloed: ondernemersaftrek, investeringsaftrek, Oort-kosten, FOR, premies inkomensvoorziening, eigen woning met of zonder hypotheek, ziektekosten, giften, kinderen (ja en dan hoe oud) = heffingskortingen, vermogen in box 3.......

zonder alle gegevens is geen goed antwoord mogelijk.

sorry

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
Dus je bedoelt:

Ik bedoel hetzelfde als Joost hierboven. Je betaalt belasting over het deel van je winst dat overblijft na aftrek van alle aftrekposten, en dat is dus volledig afhankelijk van welke aftrekposten in welke mate op jou van toepassing zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar