• 0

grijs kenteken, maar wel 0,19 ct /km declareren, kan dat?

beste forumleden, binnenkort heb ik hopelijk mijn rijbewijs en dat betekent dat ik een tweedehands bestelbusje (zonder btw wss) ga kopen. En die kan ik tevens goed gebruiken voor de zaak.

Maar, ik heb absoluut geen idee hoe het werkt met kentekens, wegenbelasting en de kosten/aanschaf in mijn boekhouding. Dankzij vele topics in dit forum ben ik erachter dat het voordeligst is als ik 19 ct/per zakelijke km kan opgeven als kosten, maar ik heb toch een vraag:

1. Vraag over de inkomstenbelasting: kun je een bestelbusje aanschaffen met grijs kenteken, het voordelige wegenbelastingtarief voor ondernemers betalen en voor mijn jaarrekening deze auto toch als privébezit behandelen en zodoende de 19ct per km declareren, in plaats van de bijtelling (die erg ongunstig uit zou vallen)? Mijn logica zegt van niet, maar ik kan hier nergens duidelijkheid over vinden.

2. Omzetbelasting: het lijkt mee geen probleem om btw over reparaties e.d. bij voorbelasting af te trekken. Ik begrijp dat als je geen km-registratie bijhoudt, je 75% hiervan mag opgeven (ik rij meer dan 500km privé). Klopt dat?

auto zal meer dan 5 jr oud zijn, dus geen 'gedoe' met bpm.

alvast bedankt!

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Bedankt voor de link, maar die pagina had ik al een aantal keer gelezen volgens mij staat daar het antwoord op mijn vraag niet? of wel?

Voor grijskentekenauto’s geldt net als voor personenauto’s een forfaitair bijtellingstarief van 22% wanneer van deze auto van de zaak privé gebruik wordt gemaakt.

Maar betekent dit automatisch dat mijn plannetje niet mogelijk is, dat ee grijskentekenauto verplicht als zakelijk bezit wordt aangemerkt, zodat je automatisch met de bijtelling opgescheept zit voor de IB? Kan iemand misschien uit persoonlijke ervaring het antwoord op de vraag geven?

ik heb dit topic nog gevonden, maar hierin wordt alleen bevestigd dat jet het wel als zakelijke auto kan opvoeren, maar mijn vraag is juist of je het als privéauto kunt opvoeren en de zakelijke km. gewoon met 0,19 /km declareert. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=9415

De vraag nog eens voor de volledigheid:

1.kun je een bestelbusje aanschaffen met grijs kenteken, het voordelige wegenbelastingtarief voor ondernemers betalen en voor mijn jaarrekening deze auto toch als privébezit behandelen en zodoende de 19ct per km declareren, in plaats van de bijtelling (die erg ongunstig uit zou vallen)?

het antwoord op deze vraag kon sowieso niet terugvinden op de link:

2. Omzetbelasting: het lijkt mee geen probleem om btw over reparaties e.d. bij voorbelasting af te trekken. Ik begrijp dat als je geen km-registratie bijhoudt, je 75% hiervan mag opgeven (ik rij meer dan 500km privé). Klopt dat?

• 0
Maar betekent dit automatisch dat mijn plannetje niet mogelijk is, dat ee grijskentekenauto verplicht als zakelijk bezit wordt aangemerkt, zodat je automatisch met de bijtelling opgescheept zit voor de IB?

Yep

Best handig, dat Google! :)

• 0

Google is ontzettend handig! Maar na uren googlen heb ik niet het antwoord op mijn vraag gevonden, dus vandaar mijn vragen hier. En het antwoord staat zeker niet op bovenstaande link, die slechts heel globaal uitlegt wat een grijs kenteken is, er wordt niet eens gerept over bijtelling. Dus daar heb ik helaas niets aan.

Links zijn natuurlijk prima, maar dan wel graag een waarin antwoorden op mijn vragen staat. danku!

• 0

Links zijn natuurlijk prima, maar dan wel graag een waarin antwoorden op mijn vragen staat. danku!

Toch wordt je vraag wel beantwoord hoor:

Je vroeg: "Maar betekent dit automatisch dat mijn plannetje niet mogelijk is, dat ee grijskentekenauto verplicht als zakelijk bezit wordt aangemerkt"

Vervolgens lees ik op de link die Peter plaatst:

Op voorstel van de Tweede Kamer blijft het grijs kenteken behouden voor ondernemers en wordt alleen het onbedoelde gebruik door particulieren "bestreden".

• 0

Het gaat op die pagina om de wegenbelasting. Voorheen was er 1 tarief voor grijze kentekens, in beginsel bedoeld voor ondernemers. Veel particulieren maakten mis-/gebruik (hoe u wilt) van dit goedkope tarief en daar is met een scheiding in wegenbelastingtarieven voor particulieren en ondernemers een einde aan gekomen. Zie bijv.

http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?newsid=14285281

Dat is het onbedoelde gebruik waarover wordt gesproken.

Het zegt daarmee nog niets over hoe ik - eenmanszaak- te werk kan / mag/ moet gaan voor inkomstenbelasting en omzetbelasting. De auto zal hoe dan ook op mijn naam komen, dat kan nl. niet op de bedrijfsnaam bij een eenmanszaak. En voor zover ik weet heb je bij de aanschaf van een auto de keuze om deze wel of niet op te nemen in het zakelijk vermogen. De vraag is dus: wanneer je het ondernemerstarief betaalt voor de wegenbelasting, vervalt deze keuzevrijheid dan?

• 0
De auto zal hoe dan ook op mijn naam komen, dat kan nl. niet op de bedrijfsnaam bij een eenmanszaak.

Kijk, als je al die kleine details er nou gelijk aan het begin bij vertelt...

Voor een eenmanszaak kun je dat alsvolgt doen: je zet de auto inderdaad op jouw naam, maar voert hem in je administratie op als zakelijk. Dat is voldoende.

Op dat moment werkt het precies hetzelfde als elke andere zakelijke auto. Alle kosten kun je aftrekken, maar houd rekening met je privebijtelling/rittenregistratie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar