• 0

Van EZ naar BV - Contante oprichting of inbreng van EZ?

Hallo,

 

Al enkele jaren run ik een eenmanszaak. Nu wil ik dit omzetten naar een BV (met daarbij ook een Holding BV). Dit wil ik doen per 1 jan 2008.

 

Mijn eenmanszaak is behoorlijk eenvoudig, o.a. weinig materieele zaken op de balans.

 

Om de eenmanszaak in te brengen in de BV komt nogal wat bij kijken, zo heb ik begrepen dat er o.a. een accountantsverklaring moet worden gemaakt, deze mag niet ouder zijn dan 5 maanden, dus moet er ook weer een tussenbalansje worden gemaakt. Verder zijn er inbreng beschrijvingen en overeenkomsten nodig, kost ook weer honderden euros bij de notaris.

 

Is het niet makkelijker om een lege BV op te richten? En eventueel enkele activa/passiva m.b.v. een factuur over te nemen van de EZ?

 

Mijn grote vraag: Is het mogelijk om omzet van 1e + 2e kwartaal 2008 in de nieuw nog op te richten BV te boeken?

 

Bedankt!

 

Willem

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De BV wordt opgericht met terugwerkende kracht naar 1 januari 2008, dus de omzet over het 1ste en 2de kwartaal moet in de BV worden geboekt.

 

Een BV oprichten in contanten is een optie.

 

Een nadeel kan zijn dat je je eenmanszaak niet geruisloos kunt doorschuiven naar de BV. Dat wil dus zeggen dat je fiscaal moet afrekenen over eventuele stille reserves en goodwill in je eenmanszaak. Hier kan dan wel een lijfrente voor bedongen worden.

 

Een ander nadeel is dat je bij oprichting in contanten € 18k moet storten.

 

Als de inbreng was geregeld voor 1 juni, hoefde er geen tussentijdse balans opgesteld te worden. Dat had weer wat euri's gescheeld.

 

Waarom richt je eigenlijk een BV op, als je opziet tegen de kosten? Een BV kost veel meer dan een eenmanszaak. Dit moet dan weer terugverdiend worden door de lagere belastingdruk, maar in de praktijk valt dit vaak tegen. Verdien je met je eenmanszaak minimaal € 80k per jaar? Zo nee, denk er dan nog eens goed over na.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Bedankt voor je reactie. De winst van mijn EZ is boven de € 100k, ik denk dat het goed is om op deze manier wat geld te sparen in mijn BV i.p.v. meteen de volle mep belasting te betalen.

 

Dus een BV in contanten oprichten met terugwerkende kracht naar 1 januari 2008 mag geen probleem zijn? De omzet van de laatste twee kwartalen kunnen dan gewoon in de nieuwe BV worden geboekt. En de eenmanszaak wordt dit jaar gestaakt en daar wordt dit jaar niets in geboekt?

 

Het huidige bankrekeningnummer mag dan gewoon blijven? Slechts de tenaamstelling wijzigen, zodat er BV achter mijn bedrijfsnaam staat?

 

Klopt dit wat ik zeg?

 

Bedankt voor je hulp!

 

Willem

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Bedankt voor je reactie. De winst van mijn EZ is boven de € 100k, ik denk dat het goed is om op deze manier wat geld te sparen in mijn BV i.p.v. meteen de volle mep belasting te betalen.

 

Dus een BV in contanten oprichten met terugwerkende kracht naar 1 januari 2008 mag geen probleem zijn? De omzet van de laatste twee kwartalen kunnen dan gewoon in de nieuwe BV worden geboekt. En de eenmanszaak wordt dit jaar gestaakt en daar wordt dit jaar niets in geboekt?

 

Het huidige bankrekeningnummer mag dan gewoon blijven? Slechts de tenaamstelling wijzigen, zodat er BV achter mijn bedrijfsnaam staat?

 

Klopt dit wat ik zeg?

 

Bedankt voor je hulp!

 

Willem

 

 

 

Dag Willem,

 

Laat ik beginnen met het feit dat oprichten naar de datum van 1 januari (waarschijnlijk) niet meer kan. Daartoe had er uiterlijk 1 april 2008 een intentieverklaring tot oprichting van de BV bij de fiscus geregistreerd moeten zijn. In het beste geval kun je dus nu nog terug naar 1 mei als de intentieverklaring voor 1 augustus bij de fiscus is. Als je wel een intentieverklaring voor 1 april hebt laten registeren, dan moet de BV opgericht worden voor 1 oktober met maximaal 5 maanden oude cijfers en is 1 januari als startdatum dus nog wel haalbaar.

 

De termijnen die spelen zijn de volgende:

- terugwerkende kracht met drie maanden vanaf de datum waarop de intentieverklaring geregistreerd is;

- oprichting vervolgens binnen 9 maanden, na startdatum terugwerkende kracht;

- met cijfers die niet ouder zijn dan 5 maanden.

 

Ik zie echter een gaatje om het nog net even wat later te doen, indien er nu geen intentieverklaring geregistreerd is. Als je echt de BV in wilt (100K winst kan dat rechtvaardigen), dan kun je het nu beter nog even uitstellen totdat je in 2008 de 1.225 uur hebt gemaakt als ondernemer. Dan profiteer je over de eerste maanden van de zelfstandigenaftrek (en mogelijke dotatie FOR) en ga je vanaf (bijv.) 1-9 de BV in. De dotatie aan de FOR heeft dan de volgende functie:

 

1. doteren van 12% van de winst (max 11.396) = minder IB

2. deze valt bij staking vrij, dus = meer IB (valt weg tegen punt 1)

3. deze vrijval mag als stakingslijfrente bij de BV bedongen worden en is dus alsdan aftrekbaar.

 

Doteren levert je dus +- 52% IB van de dotatie op.

 

Vervolgens is er wellicht goodwill in de EMZ die je kunt verkopen aan de BV. Die goodwill vormt dan wel stakingswinst, maar is ook onderdeel van de lijfrente die je bij de BV kunt bedingen en dus ook aftrekbaar in de IB aangifte. In de BV is deze goodwill dan weer af te schrijven in 10 jaar, wat de winst drukt.

 

Ik kan over de ruisende inbreng eindeloos schrijven. Zie ook mijn column op deze site:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/98

 

Bovenal vereist dit een persoonlijke aanpak. Alle ins en outs van de onderneming en privé situatie komen hierbij om de hoek kijken. Een advies waarbij niet gekeken wordt naar de privé belastingheffing en waarbij jouw wensen niet meegewogen zijn, kun je zo in de prullenbak gooien. Dit nog los van de plicht die jouw adviseur heeft om te zorgen dat alles contractueel tussen jou en de BV en tussen de BV's onderling goed geregeld is en de plicht om te zorgen dat je weet wat mag, kan en moet. De BV is een heel andere wereld dan de EMZ.

 

Goedkoop is een dergelijke migratie niet. Reken op 4 a 5K kosten voor het traject inclusief notaris, accountant en fiscalist. Echter, een goed advies (je moet dus duidelijk onderbouwd de BV in) zal die kosten in 2 jaar terugverdienen.

 

Een optie om wat kosten te besparen is wachten op het nieuwe BV recht (column: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/90) waarin de accountant niet meer hoeft te verklaren dat de in te brengen onderneming minimaal 18K waard is. Dat scheelt zo'n 800 euro. Maar voordat die regeling er is (beoogd is 1-1-09, maar het is al zo vaak uitgesteld) heb je wellicht al een veelvoud aan te hoge IB betaald tov de BV.

 

Aangaande de oprichting van een BV met 18K, gevolgd door een activa/passiva transactie:

Dat scheelt in de kosten niet zo veel. Je hebt nog steeds een notaris nodig en een fiscalist. BV's oprichten ad 1500 voor de notaris en al snel 2000 voor een fiscalist die de staking fiscaal afwikkelt, de activa/passiva transactie contractueel vastlegt en de overige contracten regelt tussen jou en de BV en de BV's onderling.

 

Bovenal mis je dan de mogelijkheid om met terugwerkende kracht een BV op te richten.

 

Vragen zij welkom, desnoods via PM of email als je nadere cijfers niet openbaar wenst te plaatsen.

 

Groeten

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mag ik hier op inhaken.

 

Geruisloze inbreng kan 9 maanden terugwerkend. Dus 1-1-2014 is nu nog haalbaar.

 

Echter de cijfers mogen niet ouder zijn dan 5 maanden.

 

Wat wordt dan het aandelenkapitaal van de BV?

Het eigen vermogen van de eenmanszaak per 1-1-2014 of per datum tussentijdse cijfers?

 

Als het de datum tussentijds wordt, mis ik toch aansluiting met de eenmanszaak?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.