• 0

Werken voor 2 zuster BV's

Begin van dit jaar ben ik een éénmanszaak begonnen in advies en projectbegeleiding voor de GWW.

Tot nu toe heb ik één grote opdrachtgever gevonden en een aantal (zeer) kleine. Omdat ik er naar streef mijn VAR-WUO waar te maken, ben ik opzoek naar meerdere gelijkwaardige opdrachtergevers.

 

Via mijn (hoofd)opdrachtgever ben ik in contact gekomen met een zusterbedrijf van deze OG om ook voor deze BV projecten te gaan doen. Hiermee komt mijn bezetting op (65 % OG1, 30% OG2, 5% rest OG’s)

 

Mijn vraag is; worden zusterbedrijven als twee opdrachtgevers gezien door de belastingdienst of ziet men dit als één bedrijft? ???

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij wordt dit wel gezien als één opdrachtgever, je werkt namelijk voor de groep.

Echter hoeft dit niet altijd een probleem te zijn. Zorg ervoor dat je een VAR verklaring hebt. Tevens is de belastingdienst is in de opstartfase van je onderneming niet zo streng met de eis dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben. Anders zou je direkt bij de start van je onderneming al 3 opdrachtgevers moeten hebben, dit is niet altijd mogelijk.

 

Bel anders de belastingdienst op het gratis nummer en dan kunnen ze je het helemaal precies uitleggen en je gerust stellen.

succes

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij wordt dit wel gezien als één opdrachtgever, je werkt namelijk voor de groep.

Echter hoeft dit niet altijd een probleem te zijn. Zorg ervoor dat je een VAR verklaring hebt. Tevens is de belastingdienst is in de opstartfase van je onderneming niet zo streng met de eis dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben. Anders zou je direkt bij de start van je onderneming al 3 opdrachtgevers moeten hebben, dit is niet altijd mogelijk.

 

Bel anders de belastingdienst op het gratis nummer en dan kunnen ze je het helemaal precies uitleggen en je gerust stellen.

succes

 

Hoi GGGR,

 

Ik qoute je even omdat ik het niet eens ben met je.

 

Elke BV kan eigen personeel in dienst hebben en heeft dus een eigen LB nummer. In de zin van de VAR is m.i. elke houder van een LB nummer een opdrachtgever. Vraag die wel leuk is in dit verband:

 

Als ik in loondienst ben van werkgever 1A (1 = het overkoepelend concern) en door hem voor werkgever 1B, 1C en 1D moet werken, kan ik dan als zelfstandige aan de slag met een VAR WUO? De afzonderlijke werkgevers (hoewel 1 concern) zullen mijn tarief toch onderling door moeten belasten!

 

Ik kan me indenken dat als Elliote werkzaam is voor een voormalig werkgever, dat dan deze constructie wel erg gekunsteld is (voorbedachte opzet).

 

Daarnaast biedt het verkrijgen van een VAR-WUO alleen voor de opdrachtgever zekerheid! Als de fiscus een verkapt dienstverband bewijst, dan betaalt Elliote de rekening!

 

Enne, bel alsjeblieft niet met 0800-0543

 

Elliote: de informatie daar komt van semi-geschoolde medewerkers en bestaat uit een vraag en antwoord scherm.

Bovendien mag je geen rechten ontlenen aan de info van de klantenservice. Wil je echt zekerheid, leg de situatie dan schiftelijk voor aan de afdeling LB. Nadeel is, dat je dan je grijze schemergebied prijs geeft.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Haha ,

off topic:

is het zo erg gesteld met de klantenservice?

ik heb ze een hele tijd terug wel eens gebeld met een moeilijke vraag over sectorpremie, degene die ik aan de telefoon had had me doorverbonden met iemand die me perfect te woord stond. Maar ik hoor tegenwoordig wel vaker dat ze een student aan de telefoon krijgen.

grt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.