• 0

Afschrijvingen op periodieke software licenties?

Hallo,

 

In welk van de volgende gevallen moet ik afschrijven (alles > 450EUR)?

 

1. Bij jaarlijkse softwarelicenties (crm + mailserver)

2. Bij tweejaarlijkse softwarelicenties (Visual Studio + 2 jaar abonnement op alle MS-software voor testdoeleinden)

3. Indienen van een octrooiaanvraag

 

Als ik al moet afschrijven, ben ik dan gebonden aan de standaard 5 jaar? Lijkt me een beetje onzinnig om het ene jaar te investeren en het volgende jaar het actief weer buiten werking te stellen en weer een nieuwe investering op te voeren.

 

Aangezien ik dit en volgend jaar nog geen winst maak, pak ik liever direct de kosten; investeringsaftrek en willekeurig afschrijven is toch niet van toepassing. Daarna zou het wel handig zijn :-)

 

Tnx

Dirk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

ad 1:

gelijk in de kosten nemen

ad 2:

bijvoorbeeld bedrag is € 100

je boekt dan: kosten € 50 (resultaat), vooruitbetaalde kosten € 50 (balans)

de vooruitbetaalde kosten laat je het volgende jaar in de kosten vallen

 

dus in beide gevallen hoef je niet af te schrijven

 

ad 3:

gelijk in de kosten nemen

 

groeten

Link naar reactie
  • 1

Ja hoor, geen enkel probleem.

Het gaat erom dat het periodieke kosten zijn. Zoals je zelf al aangaf is het een beetje raar om iets te activeren om in het volgende jaar weer geheel af te schrijven. Het gaat erom dat de kosten die je nu uitgeeft voor iets worden gespreid over de levensduur. De levensduur is te kort om op af te schrijven.

 

Trouwens alles in de kosten willen nemen om zodoende minder belasting te betalen is eigenlijk geen goede aanname. Want als je iets activeert wordt dat gezien als een investering en krijg je investeringsaftrek. Dus het kan voordeliger zijn om te activeren in plaats van direkt in de kosten te nemen.

 

grt

Link naar reactie
  • 1

Hoi Dirk

 

Investeringen zijn doorgaans tastbare zaken in eigendom die een langere levensduur hebben (meerdere jaren) en die meer kosten dan 450 euro.

De criteria zijn dus duidelijk:

1. kost iets meer dan 450 euro?

2. heeft het een zekere levensduur van 1 jaar+?

3. is het eigendom?

4. is het tastbaar (te maken)?

 

Software neemt in deze een grijze plek in: niet echt tastbaar, maar op een dvd weer wel (of is dan alleen de dvd tastbaar en de materie daarop niet?).

 

Voor software is bepaald dat je moet kijken naar de levensduur en het eigendom:

 

a. Als ik een abonnement neem op een dienst die 1000 euro kost, dan zijn het kosten en geen investeringen. De termijn van gebruik is niet relevant, je hebt immers geen eigendom over de software.

 

b. als ik software koop en deze mijn eigendom wordt, dan is het een investering. De software gaat langer mee en het is mijn eigendom.

 

c. als ik naast de koop van de software een onderhouds- of updateabonnement afsluit, dan zijn die kosten ook echt kosten.

 

d. octrooien zijn intelligente eigendommen en dus bezit (wordt op naam afgegeven). Dus die wel activeren op de balans (immateriële vaste activa) en vervolgens afschrijven in 5 jaar.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Ik kan dus veilig stellen: alle software die alleen te gebruiken is door betaling van periodieke abonnementen is geen eigendom en komt derhalve niet op de balans en in de activa, maar direct in de kosten.

 

Software daarentegen waarvoor je een eenmalig bedrag betaalt wordt je eigendom en moet je activeren.

 

Overigens is de term eigendom eigenlijk onjuist, aangezien je een niet-exclusief gebruiksrecht krijgt.

 

Is transitorisch boeken overigens verplicht bij periodieke kosten boven de 450EUR?

 

Groet,

Dirk

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dirk

 

Je stelling klopt. Ter nuance: een gebruiksrecht zonder abonnement is ook een activa in de zin van de wet.

 

Kosten kun je gewoon ineens boeken:

Kosten

aan bank.

 

Transitoria ziet op kosten die je betaald in jaar 2007, maar betrekking hebben op 2008 (vooruitbetaalde kosten) of op kosten die je in 2008 betaalde die betrekking hebben op 2007 (zoals bankkosten laatste kwartaal 2007 die je in januari 2008 betaalt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De laatste vraag heb ik misschien niet helemaal juist gesteld:

 

Als ik vooruitbetaalde tweejaarlijkse abonnementskosten heb van 2000 EUR, mag ik dat dan ineens in de kosten nemen of wil de fiscus dit transitorisch geboekt zien?

 

Tnx,

Dirk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.