• 0

Leaseauto of eigen auto ter beschikking stellen

Hallo!

Ik ben met een collega sinds 2 maanden werkzaam voor een Zweedse firma met de intentie hier in de toekomst een BV op te richten. Tot die tijd staan wij niet bij de KvK ingeschreven en zijn wij gewoon in loondienst. Met betrekking tot auto's onderzoeken we nu de mogelijkheid om niet te leasen, maar privé een auto aan te schaffen en door onze Zweedse wergever maandelijks een bedrag (bijv. EUR 950) te laten overmaken, waarmee we de houderschapsbelasting, verzekering, afschrijving etc. kunnen compenseren. Zojuist heeft een vriendelijke dame bij de Belastingdienst mij laten weten, dat er maar één regeling bestaat, t.w. die van de "19 cent per km onbelast". Heeft iemand ervaring met gunstiger regelingen?

Groet, Niels

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Niels,

Ik ga het nog even wat treuriger maken: als de werkgever zoveel aan autokosten vergoedt, dan geldt gewoon de 25% IB bijtelling! Dit is een wetsfictie om te voorkomen dat iedereen met een eigen auto rijdt die in wezen volledig (dus ook voor privé) betaald wordt door de baas, om zo aan de bijtelling te ontsnappen. Dit geldt alleen als je in NL een dienstbetrekking hebt.

Er zijn mogelijk gunstigere opties, maar daarvoor even wat vragen:

- heeft dat Zwitsers bedrijf een dochter in NL waar je in loondienst bent?

- waarvoor gebruik je de auto zakelijk? Alleen in NL? Veel naar Zwitserland?

Als je namelijk een zuiver Zwitserse dienstbetrekking hebt, dan gelden daarvoor de Zwitserse regels en kan NL jou niet belasten voor de (bovenmatige) vergoeding van de zakelijke KM's. De bijtelling auto is immers een LB kwestie en daarvoor geldt dat de auto ter beschikking (of grotendeels vergoed) moet zijn gesteld door een inhoudingsplichtige. Dat is een Zwitsers bedrijf niet zolang er geen vaste inrichting in NL is of een dochter vennootschap.

Graag je reactie.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Heren,

Bedankt voor jullie reactie. Inderdaad heb ik een Zweeds arbeidscontract en we zitten in een kantoortje zonder identiteit. Op termijn zullen we wel in een BV worden gegoten, maar daarvan is nu geen sprake. De kilometers rijd ik vooral in Nederland en België.

Gr.,

Niels

• 0

Heren,

Bedankt voor jullie reactie. Inderdaad heb ik een Zweeds arbeidscontract en we zitten in een kantoortje zonder identiteit. Op termijn zullen we wel in een BV worden gegoten, maar daarvan is nu geen sprake. De kilometers rijd ik vooral in Nederland en België.

Gr.,

Niels

Hoi Niels,

Een kantoortje zonder identiteit kan ook door de fiscus als een vaste inrichting of vertegenwoordiger gezien worden. Ik zou belist navraag doen over de status van dat kantoortje in Zweden. Het enkele feit dat jullie een kantoortje aanhouden is op zich al voldoende om een vaste inrichting (en dus een NL inhoudingsplichtige voor de LB) te hebben.

Mocht er inderdaad niets zijn dat op een vaste inrichting lijkt, dan geldt de Zweedse LB en is dus in NL geen bijtelling verschuldigd, noch is dan de bijdrage bovenmatig.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar